Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFemke Cools Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur
2
220071130_Ontsluiting haven Zeebrugge Haven van Zeebrugge Projecten Uitbreiding spoorbundels Bocht Ter Doest Zeebrugge-Vorming 3e spoor Brugge-Zeebrugge 4 sporen Brugge-Gent Voordelen Anticipatie op de toename van het goederentransport Bijdragen tot de ontwikkeling van de haven van Zeebrugge Conflicten reizigers-goederen voorkomen ONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE Bundel Voorhaven-West 2007-2009 Zeebrugge-Vorming 2015 Bundel Ramskapelle 2007 Bundel Pelikaan 2009 Bocht Ter Doest 2011 3 sporen Zeebrugge - Brugge 2016
3
20071130_Ontsluiting haven Zeebrugge3 UITBREIDING SPOORBUNDELS Pelikaan/Wielingen/Pelikaan-Ramskapelle/Voorhaven-West/Ramskapelle Project: Uitbreiding en verlenging bundels Creatie spoordriehoek Elektrificatie Moderne seininrichting Timing: 2007 - 2009 Investering: 22 miljoen €08 Voordelen: Optimalisatie van het gebruik van de sporenbundels Betere spoorbediening van de haven
4
20071130_Ontsluiting haven Zeebrugge4 BOCHT TER DOEST Project: Verbinding tussen de oostelijke en westelijke havendelen Timing: 2009 - 2011 Investering: 16 miljoen €08 Voordelen: Aanzienlijke besparing in het slepen van treinen tussen de oostelijke en de westelijke haven (nu nog via Brugge) Verhoging van de capaciteit van de eindinstallatie (“overflow” in de Vorming opvangen in het oostelijke havendeel ) Vrijkomende capaciteit op lijn 51A
5
20071130_Ontsluiting haven Zeebrugge5 ZEEBRUGGE-VORMING Project: 24 aankomst- en vertreksporen (extra bundel) 30 rangeersporen (omvorming bestaande sporenbundels tot één knooppunt) Nieuw seinhuis Timing: 2009 – 2013 - 2015 Investering: 130 miljoen €08 (Bijdrage Vlaams Gewest: 13 miljoen €) Voordelen: Meer capaciteit voor de vorming van treinen Buffercapaciteit Overzichtelijker station Veiliger + efficiënter operaties
6
20071130_Ontsluiting haven Zeebrugge6 3 DE SPOOR BRUGGE-ZEEBRUGGE Project: Bijkomend spoor ter ontlasting van het drukke reizigers- en goederenbaanvak tussen het station Brugge en de vertakking Blauwe Toren Voorzien tot aan de vertakking Dudzele Timing: 2011 - 2016 Investering: 75 miljoen € 08 Voordelen: Verhoging van de capaciteit: 246 bijkomende rijpaden per dag Verbetering van de hinterlandverbindingen voor reizigers en goederen
7
20071130_Ontsluiting haven Zeebrugge7 4 SPOREN OP DE LIJN BRUGGE-GENT Project: Uitbreiding van 2 naar 4 sporen Timing: 2002 - 2018 Investering: 350 miljoen €08 Voordelen: De capaciteit en de kwaliteit van de spoorverbinding tussen Brussel, Gent en de kust verbeteren voor reizigers en goederen De snelheid op de lijn Brugge-Gent verhogen van 140 km/u tot 160 km/u Een oplossing bieden aan de toenemende mobiliteitsproblemen
8
20071130_Ontsluiting haven Zeebrugge8 Actuele aandachtspunten 1.Alle projecten zijn opgenomen in het (voorstel van ) investeringsplan 2008-2012 * goedgekeurd door de raden van bestuur NMBS - Groep * federale regering moet nog beslissen (budget + projecten). 2 Procedures vergen (veel) tijd * GRUP * plan - MER * project – MER * KB onteigeningen * Stedenbouwkundige vergunning 3. Interferenties met andere projecten * AX * Hollands complex N31 * Seine - Schelde West 4. Maatschappelijk draagvlak * in de regio * bij de bewoners van Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege, Dudzele, Brugge, …
9
VRAGEN STAAT VRIJ
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.