De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132."— Transcript van de presentatie:

1 Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132

2 Voor je begint Inzicht in kennis van leidsters (ontwikkelingen, VVE-programma’s, trainingen, toetsen) Kennis van netwerken rondom peuterspeelzaal (verwijzers, brede school, zorgtrajecten)

3 3 Groepsobservatie: vooraf Scholingsbijeenkomst leidsters (1-malig) - wat is logopedie? - wanneer schakel je logopedist in? - taak leidster, taak logopedist? Onderdeel VVE-scholing Logopedie in 2 e fase

4 4 Groepsobservatie Leidster vult signaleringslijst in Korte voorbespreking Observatie 1.5 – 2 uur Nabespreking Aanwezig zijn als ouders er zijn

5 5 Groepsobservatie: vervolg op zaal Adviesgesprekken Nader onderzoek Verwijsgesprekken Mét ouders Laagdrempelig Nabespreking met leidsters= indirecte deskundigheidsbevordering!

6 6 Instrumenten Observatie spontane taal Taalstandaard SNEL (leidsters, ouders) Vervolg: –Reynell, Schlichting, articulatie-onderzoek, NCDi, CCC2-lijst

7 7 Verslaglegging Na observatie: totaaloverzicht -kinderen die opvallen -wat is afgesproken Na vervolghandeling: verslag per kind VVE: Verslag mee bij overdracht naar basisschool

8 8 Resultaten VVE-zalen: 15 % verwijzing logopedie Regulier: 5% verwijzing logopedie Op groep 15 VVE-kinderen gemiddeld: -2x nader onderzoek -2/3 adviesgesprek -2x verwijzing

9 9 Voordelen groepsobservatie Spontane situaties Laagdrempelig Kennis leidsters over kind Kennisoverdracht door nabespreking leidsters Consultfunctie: logopedist als externe deskundige

10 10 Belangrijk Initiatief bij logopedist (niet wachten tot je gebeld wordt) Gekwalificeerde leidsters of vrijwilligers (invloed op scholing/verloop) Reguliere zalen: niet alle kinderen op alle dagdelen (dus vaker langs) Logopedist = laagdrempelig = vaak 1 E stap in zorgtraject (taalproblemen als signaal van bredere problematiek)

11 11 Belangrijk Advies over informatie bij intake peuterspeelzaal/kinderdagverblijf (meertaligheid, bekend met logopedie, info over spraak/taak) Door bezoek meerdere zalen => beeldvorming problematiek => advies richting organisatie (kennis leidsters, wijkproblematiek)


Download ppt "Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132."

Verwante presentaties


Ads door Google