Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Handhaving De verbinding tussen rechtmatigheid, doelmatigheid en zorg
2
Wij Handhaven ? Fraudebeleidsplan Wanneer begint het Handhaven Wie voeren het uit.
3
Beleidskaders Handhaving Preventie - doel is het verhogen van spontane nalevingbereidheid Instrumenten: - Beter en vroegtijdig informeren van de klant; - Optimaliseren van de dienstverlening
4
Beleidskaders Handhaving Repressie. Doel van repressie; - het vroegtijdig detecteren en afhandelen van fraudesignalen; - bij constatering van fraude daadwerkelijk sanctioneren ( afstemming en/of terugvordering
5
Start Handhaving Bij het eerste gesprek met de betrokkene ( werkplein/CWI) Bij de verificatie en validatie van de aangeleverde gegevens Tijdens het reguliere intakegesprek Bij lopende uitkering tijdens een HO of naar aanleiding van een signaal.
6
Onderzoek Administratief onderzoek - de aangeleverde stukken vormen de basis. Feitelijk onderzoek. - meestal bestaand uit een huisbezoek
7
Wie doet wat Preventieve Handhaving; - intakers/klantmanagers/inkomens- specialisten.. Repressieve feitelijke Handhaving: - medewerkers Handhaving
8
Het huisbezoek Wettelijk kader Jurisprudentie Protocol huisbezoek
9
Wettelijk kader Artikel 8 EVRM Artikel 10 Grondwet Artikel 12 Grondwet Artikel 1 Algemene wet op het Binnentreden Artikel 53 a WWB Artikel 370 Wetboek van Strafrecht
10
Jurisprudentie Aanleiding huisbezoek; - subsidiair en proportioneel. On- of aangekondigd huisbezoek Informed consent Gevolgen van de weigering tot binnentreden Rechtmatig of onrechtmatig bewijs.
11
Gemeentelijk beleid Protocol huisbezoek; de vertaling van de wettelijke eisen en de jurisprudentie in een praktisch handboek inclusief gedragsregels en aandachtpunten bij het huisbezoek
12
Valkuil De tweepetten problematiek.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.