Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdClara Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011
2
Terugblik 2001 - heden Leerplicht én recht op onderwijs voor iedereen (Wet op de Expertisecentra en Leerlinggebonden Financiering) ‘Koplopertrajecten’: samenwerking tussen speciaal onderwijs en KDC’s VGN-project ‘Herpositionering KDC’s’: “KDC als netwerkspeler in de totale stimulering, behandeling en opvoeding van kinderen en jeugdigen”
3
Terugblik 2001 - heden 2009 – 2010: Expertmeetings (WEC-raad; VGN; VVI; Platform EMG) Conclusies Methodieken: inventarisatie, harmonisatie, verspreiding Financieringskader: Dubbele bekostiging? Één kindgebonden zorg-onderwijs-budget (overheveling c.q. samenvoeging van AWBZ-middelen naar OCW)? Parttime onderwijs – parttime zorg? Gezamenlijke verantwoordelijkheid, niet-vrijblijvende samenwerking zorg en onderwijs Recht op passend onderwijsarrangement; onderwijsinstelling zorgplicht voor leerlingen
4
VGN-Visiedocument Jeugd
5
“Voortdurend in ontwikkeling” Zorg en ondersteuning aan kinderen en jongeren: een specialisme binnen de gehandicaptenzorg Uitgangspunten volwaardig burgerschap recht op een zo gewoon mogelijk bestaan ondersteuning en zorg op maat opvoeding en ontwikkeling oriëntatie op het (gezins)systeem preventie en vroegtijdige interventie
6
Resultaten inventarisatie Respons Artikel ruim 1400 maal gelezen (bruikbaar) ingevulde vragenlijsten: 48 Vanuit 29 (van de 170) VGN-lidinstellingen
7
Resultaten inventarisatie Vormen van samenwerking Bijna alle (39): wederzijds bieden van consultatie Uiteenlopend, bijv.: Een leerkracht komt incidenteel op verzoek naar het KDC voor advies over materialen en werkwijze Leerkracht komt naar de dagbesteding en geeft onderwijs Instelling biedt ambulante begeleiding om kinderen die uitgevallen zijn in onderwijs te krijgen Leerlingen maken gebruik van faciliteiten KDC Zaterdag- en vakantieopvang in KDC Inhoudelijke en organisatorische integratie
8
Resultaten inventarisatie Samenwerking met welk type school: Regulier: 4 Meeste: ZMLK/cluster 3, ook cluster 1/2//4, mytyl., SBO.
9
Resultaten inventarisatie Plaats waar de arrangementen van zorg & onderwijs worden aangeboden: Kinderen gaan naar school: 35 School biedt consultatie: 14 Kinderen verblijven op KDC/ODC: 13 Anders: 3 (meestal één (geïntegreerde) locatie) Aantal kinderen loopt sterk uiteen: van 4 tot 170
10
Resultaten inventarisatie Samenwerking bestuurlijk vastgelegd: 83% Samenwerking niet bestuurlijk vastgelegd : 17%
11
Resultaten inventarisatie Criteria die worden gebruikt om kinderen deze combinatie van zorg en onderwijs aan te bieden: Aard van de beperking: 38 Ontwikkelingsleeftijd van het kind: 33 Leervermogen: 25 Bijkomende gedragsproblemen: 34 Financiering e.d.: 23 Anders, bijv.: Psychiatrische stoornissen Leerplichtontheffing
12
Resultaten inventarisatie Bestaand of eigen ontwikkeld programma of specifieke methodiek voor zorg & onderwijs: Alleen bestaand programma of methodiek: 13 Alleen eigen ontwikkeld programma of methodiek: 11 Beide: 14 Voorbeelden van bestaande programma’s: Kleine stapjes Piramide Remediërende onderwijsmethoden Plancius Leerlijnen Competentiegericht werken, Sociaal Competentie Model specifiek voor dove kinderen De Dialoog Ontwikkeling Volg Model Methode Vlaskamp TEACHH
13
Resultaten inventarisatie Financiering van de samenwerking en/of het realiseren van onderwijs & zorg een probleem: Ja: 70% Tekortschietende indicatiestelling Ouders gebruiken volledige geïndiceerde zorg in thuissituatie Compensatiemaatregel volstaat niet Vanaf 2012 een probleem Nee: 30% Toereikende AWBZ- en/of REC-indicatie Deeltijd-leerplichtontheffing “Zo goed als geen overhead, dus veel middelen voor de praktische uitvoering.”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.