De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rabobank Peelland Zuid ‘De verbinding tussen voedselproducent en -consument.’ Presentatie afstudeerwerkstuk Rick van der Horst, Intern Accountmanager Food.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rabobank Peelland Zuid ‘De verbinding tussen voedselproducent en -consument.’ Presentatie afstudeerwerkstuk Rick van der Horst, Intern Accountmanager Food."— Transcript van de presentatie:

1 Rabobank Peelland Zuid ‘De verbinding tussen voedselproducent en -consument.’ Presentatie afstudeerwerkstuk Rick van der Horst, Intern Accountmanager Food & Agri 24 september 2012 ‘Het vergroten van de maatschappelijke acceptatie van de grootschalige veehouderij in de Peel.’

2 Programma 1.Ontvangst 2.Opzet afstudeerwerkstuk 3.Onderzoeksresultaten 4.Conclusie en aanbevelingen 5.Implementatie 6.Vragen/discussie

3 Opzet afstudeerwerkstuk Hoofdvraag Op welke manieren kan Rabobank Peelland Zuid ervoor zorgen, dat de binding tussen de grootschalige veehouderij en consument in de Peel wordt versterkt? De regionale afhankelijkheid Het regionale beeld De positie van de agrarische ondernemer Nieuwe initiatieven en implementatie

4 Voedselproducent Landschapsonderhoud De regionale afhankelijkheid Bron: Landbouwtelling CBS 2011

5 Economische pijler Toegevoegde waarde Werkgelegenheid De regionale afhankelijkheid Bron: LEI Agrocomplex Noord-Brabant 2009, LISA, CBS; bewerking VDW Research, in opdracht van de ZLTO. De regionale werkgelegenheid:

6 Bron: Vestigingenregister Noord-Brabant, Werkgelegenheid Tabellenboek LISA 2011 De regionale afhankelijkheid Economische pijler Arbeidsproductiviteit

7 Het regionale beeld De mening van de bevolking over de agrarische sector agrarische sector? Is er voldoende aandacht voor de maatschappelijke inpassing van de veehouderij? Hoe wordt gekeken naar de prijsvorming in de agrarische sector? Hoe kijkt de bevolking naar de maatschappelijke discussie over de grootschalige veehouderij?

8 De mening van de bevolking in de Peel over de agrarische sector Hoeveel weet u van de veehouderijsector in Nederland? Het regionale beeld

9 Maatschappelijke inpassing Vindt u het wenselijk dat veehouderijen meer worden opengesteld voor de burger? Het regionale beeld

10 Hoe wordt er gekeken naar de prijsvorming in de agrarische sector? De Nederlandse consument betaalt te weinig voor zijn voedsel. Het regionale beeld

11 De maatschappelijke discussie over de grootschalige veehouderij. Als u alle voors en tegens tegen elkaar afweegt, wat vindt u dan van het toestaan van megastallen in Nederland? Het regionale beeld

12 De maatschappelijke discussie over de grootschalige veehouderij. De invloed van grootschalige veehouderij op … Het regionale beeld

13 Sector bewust Dilemma De positie van de agrarische ondernemer

14 Huidige activiteiten Big Challenge Kom in de Kas Campina Boerderij Dag Maatschappelijke stage Project ervarend leren Rabo Floriade Kids experience Someren buitenste binnen De positie van de agrarische ondernemer

15 Campina dichtbij 23 mei 2012

16 Boer aan de deurDinsdag 29 mei 2012 Het Financieel Dagblad Pelt, P. van;Smits, K.;Willems, N.;Wulfen, G.v. More Sharing Services Duizenden boeren van FrieslandCampina gingen vorige week 350.000 huishoudens langs om gratis pakken Campina-melk uit te delen en te vertellen waar die melk vandaan komt. De producten zijn volgens hen traceerbaar tot de herkomstboerderij. Krijn Smits, creatief directeur bij reclamebureau LaMarque: ‘ Campina profileert zich graag als een leverancier van natuurlijke producten. Al in eerdere campagnes liet Campina zien hoe dicht ze bij hun boeren staan. Deze stunt is een logisch vervolg daarop. Samen met aaibare boeren gaan uitleggen dat er goed voor de koeien gezorgd wordt en dat dit dus een lekker natuurproduct oplevert. Een goed voorbeeld van practice what you preach. Eerst doen en pas daarna jezelf op de borst kloppen. De kosten per contact zullen aan de hoge kant zijn, maar deze stunt levert Campina, behalve pr, vooral veel geloofwaardigheid op. En die geloofwaardigheid kunnen ze weer goed gebruiken in de komende campagnes. ’ Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode: ‘ Op 23 mei bezochten 5.000 boeren van FrieslandCampina 350.000 huishoudens in 135 dorpen en steden. Om een pak melk af te geven en te vertellen waar die vandaan komt. De melkboer kwam dus even weer langs de deur. Bovendien kun je nu de code op de verpakking invoeren op de website van Campina, en zien van welke boerderij jouw melk afkomstig is. Transparant van gras tot glas. FrieslandCampina verdient hiermee een enorme pluim. Ze verbinden zichzelf en hun personeel weer met de consument en laten heel terecht trots zien waar de melk vandaan komt. Goed bezig, Campina. ’ Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore: ‘ Ik vind dit een heel goed idee. Als ik in mijn eigen geheugen graaf naar een campagne die mij een goed gevoel gaf rondom zuivel, dan moet ik helemaal terug naar ‘ Al het goeie komt van Melkunie-koeien ’. En dat is alweer een tijdje geleden. Ik denk dat er inmiddels een hele generatie behoorlijk vervreemd is geraakt van de oorsprong van zuivel. Ze kennen de koe en de boer alleen nog maar van de illustraties op kartonnen verpakkingen. Dus een hernieuwde kennismaking als deze lijkt me een goed begin van iets moois. ’ Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers: ‘ Internal Branding is het binnen de organisatie tot leven brengen van het merk. Het leidt tot interne trots en verbondenheid met het bedrijf en met elkaar. Daar is deze actie van Campina geweldig goed in geslaagd. Het massale evenement heeft boeren en medewerkers geholpen wat schroom van zich af te gooien en zich als ware ambassadeurs van het merk te gedragen. En niet alleen deze ene dag, want dit heeft geheid een doorwerking in de broodnodige maatschappelijke extraversie van de boer en zijn collega ’ s op kantoor. Het mes had nog wel wat scherper aan twee kunnen snijden als men iets creatiever was geweest in het invulling geven aan de publieksactie zelf. Gratis melk uitdelen en vertellen dat het van Nederlandse koeien komt, zal niet heel veel consumenten in verrukking hebben gebracht. ’

17 Kwaliteit Tastbaar maken Belang van de sector Collectief initiatief Laagdrempelig en realiseerbaar Aanbevelingen:

18 Buiten kaders denken Basiskennis verhogen Social Media Studenten Externe partijen Aanbevelingen:

19 Economisch belang Kennisniveau Landschappelijke uitstraling Bedrijven openstellen Nieuwe initiatieven

20 Rabobank Peelland Zuid Een positieve bijdrage leveren aan een collectief lokaal initiatief. Branche organisatie ZLTO 1 e bijeenkomst: 3 mei 2012 2 e bijeenkomst: 31 mei 2012 3 e bijeenkomst: 19 september 2012 Implementatie

21 Vragen?


Download ppt "Rabobank Peelland Zuid ‘De verbinding tussen voedselproducent en -consument.’ Presentatie afstudeerwerkstuk Rick van der Horst, Intern Accountmanager Food."

Verwante presentaties


Ads door Google