Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Informatie overdracht in de CVA keten: doen en denken dr. Bianca Buijck Ketencoördinator Rotterdam Stroke Service 11 maart 2016
2
Waarom een goede overdracht nodig? Algemeen: minimaal 300.000 overdrachten tussen ziekenhuis en thuis per jaar Doelen: waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van de zorg en van een goede samenwerking kunnen reconstrueren van een gang van zaken- voorkomen van fouten honoreren van de rechten van de cliënt afleggen van verantwoording over het handelen
3
Welke elementen bevat een overdracht? de verleende zorg aan wie de zorg wordt overgedragen door wie de zorg wordt overgedragen per wanneer de zorg wordt overgedragen de actuele ondersteuningsvragen, zorgproblemen en verpleegkundige diagnoses de beoogde resultaten/doelen de redenen van overplaatsing of ontslag naar huis de redenen voor de voortzetting van de zorg met de cliënt gemaakte afspraken bij wie de cliënt na ontslag terecht kan met vragen V&VN, Richtlijn verpleegkundige en verzorgende verslaglegging, Utrecht, 2011.
4
Achtergrond en doelstellingen 2012 is in samenwerking tussen Zorgportaal Rijnmond (ZPR) en de Rotterdam Stroke Service (RSS, Laurens, Thuiszorg Rotterdam, Maasstadziekenhuis) een pilot gestart met betrekking tot de verpleegkundige en (para) medische overdracht in de CVA keten. Informatieoverdracht tussen zorgverleners in de CVA keten in Rotterdam, zodat het in de toekomst kan fungeren als keteninformatiesysteem voor de RSS en zorgketens in andere diagnose groepen.
5
Specifieke doelstellingen Elektronische overdracht met gestructureerde CVA-gegevens via beveiligde verbinding Vanuit EPD Maasstad ziekenhuis In te zien door Laurens via Zorg Portaal Rijnmond Viewer Overdracht op het juiste moment beschikbaar Generaliseerbare componenten
6
Interventies 2 e helft van 2012 en 1 e helft 2013 is inhoudelijk gekeken welke gegevens noodzakelijk zijn voor een goede overdracht Kunnen deze ingepast in internationale standaarden waarmee Zorgportaal Rijnmond werkt? 2014-2015 verschillende externe partijen betrokken: toepassing meer toekomstbestendig Gebruik van de zorginformatie- en generieke bouwstenen van Nictiz Link gelegd met de registratie van kwaliteitsindicatoren
7
Proces
8
ADFS IHE XDS PIA viewer CVA SSL UZI TA ICT BIV Security penetratieset Sequence diagram intermax Netwerk topologie ADT feed
10
Project geslaagd: Een goedgekeurde ARCHITECTUUROVERZICHT Ingericht en succesvol geteste IHE-SYSTEMEN Een goedgekeurd CONTRACTENHUIS Een goedgekeurde BIV CLASSIFICATIE De overdracht gegevens voldoen aan de GENOGEG standaard van NICTIZ Een goedgekeurde PATIËNTTOESTEMMING procedure, Een SECURITY PENETRATIETEST van de hele project-keten met een positieve uitkomst Een goedgekeurde VERANTWOORDELIJKHEDEN overzicht Een goedgekeurde AUDITPROCEDURE Geaccordeerde opzet TRAINING Een geaccepteerde OVERDRACHT NAAR OPERATIONS (beheer) Opzet EXTERN COMMUNICATIEPLAN
11
Organisatie Bestaande samenwerkingsafspraken Afspraken over patiënttoestemming
12
Proces Werkafspraken over nieuwe situatie Informatie Dataset vertaald naar Generieke Overdrachtsgegevens Samenwerking met Nictiz
13
Systemen Maasstad EPD is ontsloten Viewer ZPR prototype voor CVA-overdracht Techniek
14
Voorbeeld
15
Organiseren Beheer dataset Onderzoek door Erasmus Universiteit Proces: testen en in gebruik nemen Informatie: welke filtering? Systemen: testen software Maasstad ziekenhuis-> Laurens Techniek: realiseren aansluiting Maasstad Realisatie: ??
16
Wat doet Nictiz? Implementatierichtlijnen opstellen Nictiz zoekt pilot-projecten eOverdrachtset
17
Keuzen Leverancier XDS componenten. Met welke software ga je gegevens uitwisselen? EPD Chipsoft Visbion
18
Uitkomsten Gegevens zijn eerder en volledig beschikbaar bij zorginstelling Geen tijdsverlies in opstellen Revalidatieplan kan snel ontwikkeld worden Daardoor sneller opgestarte revalidatie En sneller herstel Biedt een uniforme oplossing gebaseerd op standaarden Breed inzetbaar Betere uitkomst voor CVA-patiënt
19
Knelpunten in het proces Veel samenwerkende partijen Veel managers die er iets over willen zeggen Discussies over inhoud van overdracht Wisseling van projectleiders en medewerkers gedurende proces Wijzigingen in ICT systemen: beslissingen van bovenaf Nieuwe partijen om mee samen te werken Werken op andere wijze Beveiligingseisen Privacy eisen
20
Oplossingen Vaak communiceren Projectleiders inzetten op onderdelen Gedetailleerd projectplan (Bestuurlijk) draagvlak creëren Partijen overtuigen van mogelijkheden en effecten Discussies voeren met professionals over inhoud van overdracht Elkaar voortdurend op de hoogte houden Projectoverleg om de 2 weken: face to face, skype, telefoon, mail Onderwerp op agenda houden bij diverse partijen
21
Discussie Vertraging Externe ontwikkelpartijen ingeroepen zijn bij het proces Project vordert gestaag Nationale partijen kijken geïnteresseerd mee (oa. Nictiz) Voor Nederland uniek project
22
Discussie: 2 vragen Eerst doen, dan denken? Wie in de zaal geeft toestemming voor inzage in een ketendossier?
23
Referenties Chard R, Makary MA. Transfer-of-Care Communication: Nursing Best Practices. AORN J. 2015 Oct;102(4):329-42. Chard RMakary MAAORN J. Seifert PC. Implementing AORN recommended practices for transfer of patient care information. AORN J. 2012 Nov;96(5):475-93.AORN J. V&VN, Richtlijn verpleegkundige en verzorgende verslaglegging, Utrecht, 2011.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.