Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van bevindingen en implicaties voor het onderwijs aan hogescholen www.dehaagsehogeschool.nl/lectoraat-is
2
De Onderzoeksgroep Jos Walenkamp, Lector Internationale Samenwerking AnnekeSchuurmans, docente Andreas Funk, docent Joyce den Heijer, docent Jantien Belt, docente Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
3
Programma Introductie Welkom Onderzoek: Achtergrond Onderzoeksvragen Methodologie Bevindingen/Resultaten Discussie Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
4
Introductie Doel van de Bijeenkomst: Het presenteren van de resultaten van ons onderzoek om de discussie erover te gebruiken ter verrijking en de implicaties voor het onderwijs te beschouwen. Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
5
Onderzoek - Achtergrond “Increasing globalization and the interconnectedness of multinational work environments have intensified the demand for graduates capable of operating in culturally diverse contexts.” (Jones, 2013) Kernbegrippen: Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Internationale competenties ‘Employability’
6
Wat wordt er verstaan onder internationale competenties? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Internationale competenties Internationale academische en professionele competenties Interculturele competenties Talen competenties Landenkennis Persoonlijke en sociale competenties
7
Pyramid Model of Intercultural Competence (Deardorff, 2006. 2009): Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Externe uitkomst Passend gedrag en effectieve communicatie Interne uitkomst Flexibiliteit / empathie / ethnorelativiteit Kennis en begrip Vaardigheden Houding Open / respectvol / nieuwsgierig eigen cultuur en die van anderen luisteren, observeren, analyseren, reflecteren
8
Onderzoek - Onderzoeksvragen Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Wat zijn de wensen en behoeften van alumni en werkgevers met betrekking tot internationale competenties? Welke internationale competenties hebben alumni nodig in hun huidige functie? Welke van deze competenties hebben de alumni verworven of ontwikkeld tijdens hun opleiding aan De HHs? Op welke punten zou De HHs haar aanbod op het gebied van internationale competenties kunnen verbeteren?
9
Onderzoek - Methodologie Doelgroep: Alumni en werkgevers N.B. in focusgroep ook docenten Methodes: Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Focus Group Survey Interviews (Semigestructureerde)
10
Onderzoek - Resultaten Onderzoeksvraag 1: Welke internationale competenties hebben alumni nodig in hun huidige functie? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking Interculturele competenties Talen competenties Persoonlijke en sociale competenties Landenkennis Prof. en academische Geen Alle
11
Onderzoeksvraag 1: Welke internationale competenties hebben alumni nodig in hun huidige functie? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
12
Onderzoek - Resultaten KernlabelAantalDimensieLadingVoorbeeld Talen- competenties 28EngelsWisselend "een beetje Engels; 1 uur per week voor twee jaar, of alleen het eerste. Achteraf gezien is dit te weinig. Ik zou mijn kinderen later meer Engels laten doen." - 6.13 "Ik heb technisch Engels geleerd tijdens mijn opleiding, dat was heel nuttig. Aan andere internationale competenties werd geen aandacht besteed." - 16.9 Persoonlijke en sociale competenties 18 Communicatief vermogen Veel "Er is veel aandacht besteed aan persoonlijke en sociale competenties. Bijvoorbeeld in de vorm van gesprekstechnieken en rolspellen." - 7.10 Interculturele competenties 17KennisWeinig "we hebben ook wel iets gedaan met interculturele competenties; een les of een paar lessen over cultuur. Maar wat precies is niet blijven hangen dus het zal geen prominent onderdeel geweest zijn binnen het curriculum." - 9.11 Int. Prof. en Academische competenties 7 Beoefenen vakgebied Kennis int. vakgebied "wat betreft internationale professionele en academische competenties kregen wel veel Engelse theorie, gebaseerd op situatie in andere landen." - 2.12 Buitenland- ervaring 5Studiereis "ook hadden we een studiereis naar Dublin en Zwitserland waar we wijkcentra en culturele werkplekken bezochten." - 2.13 "er is heel veel behoefte aan buitenlandstages; maar de drempel is te hoog; het kost veel, studenten moeten zelf veel regelen. Meer georganiseerde stages is een idee, maar de financiën blijft een punt. Daarom is uitwisseling interessant." 3.26 Onderzoeksvraag 2: Welke van deze competenties hebben de alumni verworven of ontwikkeld tijdens hun opleiding aan De Haagse Hogeschool? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking "Ik heb technisch Engels geleerd tijdens mijn opleiding, dat was heel nuttig. Aan andere internationale competenties werd geen aandacht besteed." - 16.9 "we hebben ook wel iets gedaan met interculturele competenties; een les of een paar lessen over cultuur. Maar wat precies is niet blijven hangen dus het zal geen prominent onderdeel geweest zijn binnen het curriculum." - 9.11 "Er is veel aandacht besteed aan persoonlijke en sociale competenties. Bijvoorbeeld in de vorm van gesprekstechnieken en rolspellen." - 7.10
13
Onderzoek - Resultaten Onderzoeksvraag 3: Op welke punten zou De HHs haar aanbod op het gebied van internationale competenties kunnen verbeteren? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
14
Suggesties voor het curriculum - citaten “Iedereen kan een croissantje bestellen in een Franse bakker, maar het stukje tactisch benaderen, een probleem oplossen op een nette manier is een stuk lastiger” (alumnus FM) “Zolang wilde ik niet van huis zijn. Daarbij zit er bij een buitenlandstudie ook het risico dat je studievertraging oploopt. Als je de taal niet goed beheerst, zou je kunnen zakken voor tentamens en hierdoor studiepunten kunnen mislopen.” (alumnus HBO-V) “Ik denk dat een verblijf in het buitenland tijdens de studie heel nuttig is. Ik heb dit ook gezien bij medestudenten die een stage deden in Bolivia. Zelf heb ik destijds geen buitenlandstage gedaan; nu vind ik dat heel jammer.” (alumnus TB) Talenkennis is erg belangrijk, ook kennis van andere talen dan Engels. De vergaderingen gaan weliswaar in het Engels, maar de echte informatie wordt vaak uitgewisseld bij de koffie-automaat, en dan is het heel handig dat je ook Spaans kunt spreken met een Spaanse collega (werkgever internationaal bedrijf). (werkgever) Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
15
Onderzoek - Conclusie “Internationalisering is een middel, geen doel op zich” Belang van internationale competenties Ruimte voor verbetering curriculum Maak internationalisering een integraal onderdeel Vragen? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
16
Discussie 1. Hoe betrek je alumni en werkgevers bij het internationaler maken van het curriculum? 2. Hoe kun je docenten motiveren en equiperen voor het internationaliseren van het onderwijs? 3. Hoe kun je bij studenten belangstelling voor ‘kennis van de wereld’ opwekken? 4. Hoe stimuleer je onder studenten interesse en respect voor andere culturen? 5. Hoe kun je op een goede manier gebruik maken van de multiculturaliteit van een klas? Bijeenkomst; Lectoraat Internationale Samenwerking
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.