Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina de Ridder Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Praktijk voorbeelden
2
1 e invalshoek: burgers zijn betrokken/bezorgd/boos/bang over: Leefbaarheid/veiligheid/sociale voorzieningen Beheersing woonlasten en continuïteit werk Eindigheid fossiele brandstoffen, langzame transitie naar hernieuwbare energie en voedselketen
3
2 e invalshoek: reden opkomst van burgerinitiatieven? omgeving gevestigde orde onderstroom
4
samen
5
Burger Overheid Bedrijfsleven
6
Burger Overheid Bedrijfsleven
7
En dan het mechanisme achter energiebesparing Bewustwording Energieverbruik (2011-2014) Produceren (2011-2012) Besparen (2014-2016)
9
Blok voor Blok: vanuit kennis marketingpsychologie strategie gebouwd Cialdini: 6 oer mechanismen – Sociaal bewijs – Sympathie/ liking – Schaarste – Autoriteit – Wederkerigheid – Commitment en consistentie Selectieve waarneming: vrijwel alle informatie weggefilterd … liking buurman als afzender
10
Strategie dus: samen inkopen (schaarste), georganiseerd door ervaren/ kundige buren (liking, autoriteit), aan de deur (!) vult men inventarisatieformulier in (sociaal bewijs, commitment)
11
Ervaringen hiermee: – Meeste woningeigenaren willen maatregelen al wel nemen (meest populair: zonnepanelen, isolatie spouw en vloer).. Maar het komt er maar niet van.. – Alleen afzender en schaarste is niet krachtig genoeg … direct sociaal contact (commitment) is echt nodig Probleem: werving bewoners die het aandurven en er tijd in willen steken om als ‘e-collectant’ langs de deuren te gaan..
12
Ervaringen wat betreft profiel ambassadeur: – Man, blank, 55+, hoger opgeleid (hangt samen met keuze wijken: minimaal 50% koopwoningen, ouder dan 1975..) – Geen vrouw … terwijl vrouw de belisser is!! – Hoge betrokkenheid en vaak kennis met hetzij energie, hetzij duurzaamheid Methode(n) van werving: – Via bestaande sociale structuren: wijkvereniging, wijkraad.. Ervaringen: te druk … – Via kenners van de wijk: wijkmanager gemeente, opbouwwerker.. Ervaringen: ‘usual suspects’ … te druk … – Met de vouwfiets.. Gewoon de wijk in/ mensen aanspreken …
13
Eigen analyse Correlatie met sociaal milieu/ burgerschapstijl …
15
Vraag: Hoe werf je de ‘Jossen en Chrissen’? Vraag: hoe prikkel je vooral Buitenstaanders (hoge mate uitdaging, lage toerusting) en Plichtsgetrouwen (lage mate uitdaging, lage toerusting) om ambassadeur te worden?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.