Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram Koster Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
VVSG – De nieuwe wet overheidsopdrachten Dinsdag 10 mei 2016 – Gent Woensdag 18 mei 2016 - Leuven
2
Uw aankoop efficiënter organiseren
3
Inhoudsopgave Probleemstelling Vraagstelling Wetgeving overheidsopdrachten Kraljic Toepassing binnen regelgeving
4
Probleemstelling Private sector : => meer vrijheid ? => specifieke aankoopmodellen Publieke sector => voordeel halen uit specifieke aankoopmodellen => hoe aankopen optimaliseren binnen wetgeving Synergie tussen private en publiek ?
5
Vraagstelling Kunnen de verschillende aankoopmodellen een meerwaarde creëren ? Zijn deze aankoopmodellen compatibel binnen de wetgeving overheidsopdrachten ? De wetgeving vanuit aankopers oogpunt
6
Vragen Waar denkt u spontaan aan bij het woord Aankoop ?
7
Een dienst bonnenmeppen ?
8
Vragen Waar denkt u spontaan aan bij het woord Wetgeving overheidsopdrachten ?
9
Vragen Waar denkt u spontaan aan bij de vraag Hoe keuze procedure bepalen ?
10
Definitie aankoop beheren van alle inkoopaspecten zorgen dat werken, leveringen en diensten nodig voor de bedrijfsvoering aanwezig zijn tegen meest gunstige voorwaarden
11
Marktniveaus Macro – economisch onderzoek Onderzoeken van factoren die bijdragen tot de welvaart van een economie. Niet formele belemmeringen Niet duurzame producten => goede prijs Politieke(in)stabiliteit instabiele structuur => levercontinuïteit arbeidsomstandigheden = > overleg Cultuur diversiteit in contracteren mbt cultuur Levensduurte bij langdurige contracten
12
Marktniveaus Meso – economisch onderzoek Bekijkt markt per bedrijfstak => machtsverhoudingen bij onderhandelingen Aan vraagzijde -Monopsonie : 1 kopende partij Vb. gevechtsvliegtuigen -Oligopsonie : beperkt aantal kopers Vb. MRI-toestel -Polyopsonie : verschillende partijen willen kopen Aan aanbodzijde -Monopolie : een aanbieder => bepaalt prijs -Homogene oligopolie : producten zijn gelijkwaardig, beperkt aantal aanbieders => concurrentie ? Stemmen met elkaar af. -Heterogene oligopolie : producten niet gelijkwaardig => varianten en eigen prijssetting -Monopolistische concurrentie : veel aanbieders, gedifferentieerde prijzen en producten => monopolistische concurrentie => inkoper sterk.
13
Marktniveaus Micro – economisch onderzoek Analyse van één bepaalde leverancier Analyse van een product van één leverancier. Na marktonderzoek Stap zetten naar Kraljic Toepasselijke procedures Bij 100% fair trade Minder landen die in aanmerking komen Toeleveringsrisico verschuift => andere benadering mbt keuze procedure
14
Wie ?
15
KRALJIC
16
Kraljic Marktniveau bepalen Ontwikkelen inkoopstrategie Analyse van aan te kopen producten X-as toeleveringsrisico Kans op bevoorrading => aantal leveranciers Y-as invloed op financieel resultaat Aandeel van het aan te kopen product tov totaal inkoopvolume. => invloed prijsstijging op mijn totale kost.
17
Hefboom – Sleutelproducten HEFBOOM - SLEUTELPRODUCTEN laag toeleveringsrisico / relatief grote invloed op de winst Kenmerken : Standardisatie (kwaliteit, kenmerken), veel leveranciers, winst aan koperszijde & hoog aandeel op financieel resultaat, hoog aandeel in kostprijs eindproduct Relatie : Weinig afhankelijkheid, koper overheerst in de relatie Advies : Verbeteren totale kost, verminderen verbruik, gegroepeerde aankoop, leveranciersselectie & monitoring, raamovereenkomst met afroeporders (administratieve last mijden) Inkoper wil graag in dit segment zitten
18
Strategisch STRATEGISCH Hoog toeleveringsrisico / grote invloed op winst Kenmerken : Essentieel, hoog risico voor levering (schaarste, weinig leveranciers), één leverancier Relatie : Wederzijdse afhankelijkheid, relatievorming, WIN-WIN relatie ontwikkelen. Advies : Samenwerking (prijs / kwaliteit), allianties ( werken aan lange-termijn voordelen), eventuele co-ontwikkleing of verticale integratie nastreven, verminderen consumptie, groeperen aankopen, herstructureren leveranciersbestand Aanbesteding ? Verkoper wil graag in dit segment zitten
19
Routine ROUTINE laag toeleveringsrisico / gering invloed op winst Kenmerken : Standaard-kwaliteit, veel leveranciers, winst aan koperszijde, doch lage impact op financieel resultaat, weinig inkooptechnische problemen, beperkte waarde in het totaal pakket Relatie : Weinig afhankelijkheid, evenwicht in de relatie Advies : Productstandaardisatie, verminderen consumptie, prijs/duur administratieve proces verminderen, aanscherpen concurrentie Inkoper wil graag in dit segment zitten
20
Knelpunt KNELPUNT hoog toeleveringsrisico / minder grote invloed op de winst Kenmerken : Beperkte invloed op de resultaten, een of enkele leveranciers, onzekere leveringen, hebben geringe geldelijk waarde Relatie : leverancier overheerst, toch mate van interdependentie Advies : Meer leveranciers zoeken, volumecontracten, VMI & SLA, veranderen leveranciersrelatie, zoeken naar standaardproducten Verkoper wil graag in dit segment zitten.
21
Kraljic
22
Kraljic => wetgeving Openbare procedure Niet openbare procedure Mededingingsprocedure met bekendmaking Concurrentiedialoog Innovatiepartnerschap Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking Dynamisch aankoopsysteem Elektronische veilingen
23
Kraljic => wetgeving => bedenkingen Open procedure : niet voor strategische producten Routineproducten - systeemcontracting 80% inkoopcapaciteit en 20% van de inkoopomzet Daling leveranciers, invoeren e-proc, delegeren bestelfunctie, veel leveranciers Knelpuntproducten – zekerstellen toelevering Hefboomproducten – verdeel en heers Korte termijn, lage prijs, ruime volume => wegen op leverancier, agressieve marktbewerking, Bewaken logistieke kosten
24
Kraljic => wetgeving => bedenkingen Strategisch producten – partnership Prijswijziging wegen door in kostenstructuur Gelijkwaardigheid tussen partijen (geen dominante) Onderhandelen is hier aangewezen Belang neemt toe door -Minder concurrerende firma’s -Aankoop goederen met diensten Verschuiven van productgroepen naar ander kwadrant Hefboom- naar routineproducten
25
Tips Onderhandelaar en onderhandelingstechnieken op elkaar afstemmen. Routineproducten is andere techniek dan strategische producten. Bepaal de onderhandelingstechniek van de tegenspeler. Matrix ziet er voor iedereen anders uit. Wat met aankoopcentrale ?
26
Besluit De wetgeving laat openingen naar het toepassen van verschillende aankoopmodellen.
27
Vragen? Ludovic.vandenbulck@ocmw.antwerpen.be Ludovic.vandenbulck@ocmw.antwerpen.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.