Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoannes Peter Moens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Mobiliteitsbudget & bedrijfswagens EEN LIBERAAL VOORSTEL VAN AANPAK
2
Belgisch beleid inzake ‘salariswagens’: Onlogisch: vervuilende bedrijfswagen en tankkaart geven is goedkoper dan gewoon loon Met voordelig (para)fiscaal regime creëren we onze eigen files en milieuvervuiling Lapmiddel voor loonkostenproblematiek (cf. maaltijdcheques, ecocheques, …) Werknemers hebben geen echte keuze in organisatie vervoer: de bedrijfswagen of verwaarloosbaar bedrag in cash
3
Wat stellen andere partijen voor? Groen: fiscaal voordeel bedrijfswagens verdelen over alle werknemers, met een maximum van 2.780 euro per jaar als je verder dan 35km van je werk woont Rechtstreekse aanslag op het netto loon van werknemers met bedrijfswagen: voordeel van de wagen wordt normaal belast, met een daling van nettoloon van honderden euro’s tot gevolg. Onaanvaardbare inbreuk in het loon en de arbeidsvoorwaarden van werknemers CD&V: werknemer kan kiezen binnen een bepaald budget voor kleinere wagens, een trein- of busabonnement of een fiets. Ligt voor in Rondetafel Werkbaar Werk Waardevol idee, maar onvoldoende incentive om effectief af te zien van de bedrijfswagen. Administratieve last voor werkgevers: moeten treinabonnementen, fietsen etc, beheren of dit uitbesteden (met kosten tot gevolg).
4
Principes bij aanpak: Werknemer met ‘salariswagen’ extra keuzevrijheid geven: wagen, openbaar vervoer, fiets, andere voordelen (cafetariaplan) of … cash Vergroening: bedrijfswagens toekennen blijft perfect mogelijk, maar na 2021 (of 5 jaar na invoering regeling) willen we een overschakeling naar een steeds ‘groener’ wordend wagenpark Geen verlies voor werknemer en werkgever: rechtszekerheid voor werkgevers: niet inbreken in lopende plannen (geleidelijke aanpak)! respect voor verworven rechten van werknemers: we nemen geen bedrijfswagens af! Financiering sociale zekerheid niet ondermijnen
5
Stapsgewijze aanpak VANAF 2017 invoering (para)fiscaal vrijgesteld mobiliteitsbudget met mogelijkheid omzetting bedrijfswagen VANAF 2021 Voordelig (para)fiscaal regime blijft bestaan, maar enkel voor ‘groene’ bedrijfswagens, LANGE TERMIJN evolutie naar ‘nettobudget ’: (para)fiscaal vrijgesteld % van het loon
6
Stapsgewijze aanpak: stap 1
7
Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017 Werknemers met bedrijfswagen (1): Bedrijfswagen omzetten in mobiliteitsbudget Voor werknemer: mobiliteitsbudget is (para)fiscaal vrijgesteld, wordt belast op zelfde VAA als voorheen Voor werkgever: mobiliteitsbudget is (para)fiscaal vrijgesteld, betaalt dezelfde solidariteitsbijdrage als voorheen en kan dezelfde beroepskost aftrekken als voorheen Mobiliteitsbudget = leasingkost min voordeel van alle aard Voorbeeld: werknemer heeft bedrijfswagen Audi A6 met VAA van 220 EUR per maand (+ tankkaart). De leasingkost bedraagt 690 EUR. De Werknemer wordt belast op het VAA van 220 EUR (zoals voorheen) en behoudt een (para)fiscaal vrijgesteld mobiliteitsbudget van 580 EUR (+ forfait tankkaart). Voorbeeld: werknemer heeft bedrijfswagen VW Passat met VAA van 145 EUR per maand (+ tankkaart). De leasingkost bedraagt 600 EUR. De werknemer wordt belast op het VAA van 145 EUR (zoals voorheen) en behoudt een (para)fiscaal vrijgesteld mobiliteitsbudget van 527,5 EUR (+ forfait tankkaart). Vrije keuze voor werknemer, wel mét akkoord van de werkgever
8
Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017 Hoe onderfinanciering SZ vermijden? Kent iedere werkgever dan de komende jaren niet gewoon mobiliteitsbudget toe in plaats van loon? Drempels zijn nodig om budgettair geen gat te slaan Voorwaarde: min. 1 jaar bedrijfswagen bezitten alvorens omschakeling te kunnen doen. Uitzonderingen: Je verandert van werk en had bij vorige WG mobiliteitsbudget? Mobiliteitsbudget verder mogelijk Iemand nieuw in dienst nemen? Als andere werknemers al bedrijfswagen hebben in die categorie, mobiliteitsbudget mogelijk Een nieuw bedrijf wil mobiliteitsbudget invoeren? In te voeren via collectieve onderhandelingen Hervorming mikt op (echte) eigenaars van bedrijfswagens : hen motiveren de wagen te laten voor een mobiliteitsbudget. Oneigenlijke constructies voor extra netto-loon vermijden. Mobiliteitsbudget is louter vermelding op loonfiche en wordt rechtstreeks gestort op rekening van werknemer, geen overheadkosten! (i.t.t. maaltijdcheques,…)
9
Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017 Werknemers zonder bedrijfswagen 1) Invoeren van de term ‘mobiliteitsbudget’ : Equivalent aan bestaande systemen van woon-werk vergoeding of forfaitaire bedragen die al toegekend worden in sectoren. Binnen bestaand kader kunnen sociale partners bijkomend toekennen per C.A.O. 2) Bij tweejaarlijkse bespreking loonnorm bij I.P.A. kunnen sociale partners overeenkomen dat bepaald % van de loonmassa extra kan uitgegeven worden binnen dit (fiscaal gunstig) mobiliteitsbudget. Cfr. huidig I.P.A.-akkoord, waar 0,3% van de loonmassa in 2015 en 2016 kan stijgen met netto voordelen (zoals maaltijdcheques of niet-recurrente resultaatsgebonden bonussen). 3) Einddoel op lange termijn : ook deze groep werknemers een degelijk mobiliteitsbudget geven, binnen een budgettair haalbaar kader (nodig voor fase 3).
10
Stap 1: Invoering mobiliteitsbudget vanaf 2017 Positieve punten Werknemer en werkgever krijgen incentive om bedrijfswagen om te ruilen omdat voldoende hoog nettobedrag in de plaats kan komen Werknemer krijgt zo echte keuze in organisatie mobiliteit: de wagen, de fiets, openbaar vervoer, andere voordelen (cafetariaplan) of cash Regeling is bovendien budgetneutraal voor werkgever en werknemer Geen overheadkosten, werknemer krijgt cash in handen Werknemers zonder bedrijfswagen ook een perspectief geven
11
Stapsgewijze aanpak: stap 2
12
Stap 2: behoud (para)fiscaal voordeel voor ‘groene’ wagens vanaf 2021 Groene wagens blijven huidig (para)fiscaal voordeel genieten ook na 2021 Bij KB wordt (periodiek) bepaald welke wagens groene wagens zijn (wat is wanneer technisch haalbaar?) Voor vervuilende bedrijfswagens ingeschreven na 31 december 2020 daalt het voordeel vanaf 2021 jaarlijks met 10% tot de toekenning van deze wagens belast wordt zoals gewoon loon. De toekenning van een tankkaart ondergaat dezelfde evolutie. Vrijgekomen bedrag wordt gebruikt voor algemene verlaging lasten op arbeid (bijvoorbeeld verlaging werknemersbijdrage)
13
Stap 2: behoud (para)fiscaal voordeel voor ‘groene’ wagens vanaf 2021 Positieve punten Werkgevers krijgen incentive om hun wagenpark te vergroenen en krijgen hier ruim de tijd voor geen abrupte maatregel ! Groene bedrijfswagens kunnen nog perfect deel uitmaken van loonpakket en worden zelfs minder belast dan gewoon loon incentive tot vergroening hele Belgische wagenpark Sluit aan op Vlaamse vergroening verkeersfiscaliteit (waar bedrijfswagens nu buiten vielen)
14
Stapsgewijze aanpak: stap 3
15
Stap 3: Lange termijn: naar een ‘nettobudget’ Op lange termijn evolueren naar ‘nettobudget’ Afschaffen diverse lapmiddelen om personeel iets (quasi) netto toe te kennen (maaltijdcheques, ecocheques,…) Ommezwaai hier wel pas mogelijk eens het mobiliteitsbudget voor alle werknemers voldoende hoog is om het mobiliteitsbudget van een werknemer met recht op bedrijfswagen te benaderen: afhankelijk van budgettair kader. Dan wordt een gedeelte van het loon onbelast: % van het loon = nettobudget (bijvoorbeeld 20% van het loon, verder te onderzoeken) Op lange termijn voeren we dus extra algemene loonlastenverlaging door
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.