Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElisabeth Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
Zorgbelang Verbindt Waarom een gezamenlijke Zorgbelang Community? Bartho Hengst, projectleider
3
Het begon met vragen... wat betekenen we in de regio? hoe bereiken we "ongeorganiseerde burgers"? wat bieden we (regionale) PGO organisaties? hoe krijgen we meer 'massa'? voldoen onze huidige werkmethodes? wat typeert onze organisaties? wat moeten we met internet? waar staan we in de PGO wereld?
4
Identiteitsvragen Wie waren we? Wie zijn we? Wie worden we?
5
Vragen: ontstaat er een kloof? Is er sprake van een kloof tussen de wereld van de professionele belangenbehartigers en de wereld van burgers/patiënten?
6
Vragen: veranderen onze taken? Hoe geven PGO organisaties vorm aan hun traditionele taken? * belangenbehartiging * lotgenotencontact * informatie
7
Vragen: internet verandert alles? Mensen leren zichzelf te organiseren Bouwen zelf sociale netwerken (web 2.0). Doen aan zelf-organisatie en zelf-expressie. Health 2.0 … eHealth … zelfmanagement
8
Wat betekent dit voor Zorgbelang?
9
Bepaal waar je staat & wat je missie is
10
Zorgbelang Positie Zorgbelang (op de “data-markt”) Type informatie Eigenaar informatie HARDRIJKMIX ‘OVERHEID’ BURGER(S) ORGANISATIES initiatieven burger(s) methoden & onderzoek Zorgbelang Verbindt
11
Verbinden heeft alles te maken met netwerk en met participatie
12
Goed nieuws! wij waren altijd al een netwerk Participatie stimuleren hoort bij Zorgbelang!
13
MAAR...
14
Online netwerken zijn anders Lijken chaotisch Onoverzichtelijk Vertonen snelle veranderingen Amateuristisch En wie is er de baas? Kun je er wel iets mee als organisatie? Wat is de kwaliteit? Is het geen “Wild Westen”?
15
Wie is de expert?
16
Wikipedia of Encyclopedia Britannica Wie is de expert? Presentatie Webcommunicatie CZ 16/12/08 zie Nature (2006) 16
17
IENS.nl ofMichelingids Wie is de expert? Presentatie Webcommunicatie CZ 16/12/08 17
18
NRC of Geenstijl.nl Wie is de expert? Presentatie Webcommunicatie CZ 16/12/08 18
19
Nierstichting ofweblog Job te Pas Nierpatientencollectief "Nieuwe Nier NU" Wie is de expert? Presentatie Webcommunicatie CZ 16/12/08 19
20
Rol in een online netwerk
21
Positie in online netwerk is anders NietMaar
22
Waarom dan een Zorgbelang Community? Wij vinden het zinvol en nodig voor Zorgbelang organisaties te ontdekken wat werken met een online netwerk kan betekenen.
23
Toelichting op de plannen
24
Zorgbelang Community 1 Gezamenlijk digitaal netwerk (1x) 2 Regionaal en bovenregionaal toegankelijk 3 Landelijke infrastructuur & regionaal beheer. 4 Persoonlijke profielen Lokaal Provinciaal Landelijk
25
Zorgbelang Community Basis: persoonlijke profielen Burger meldt zich individueel aan Relatie burger met PGO organisatie(s) is mogelijk maar niet vereist ('ongeorganiseerd' is zeer welkom). Burger bepaalt zelf hoe anoniem hij/zij is; Publiceert desgewenst zelf informatie (van consument naar ‘prosumer’)
26
Mogelijkheden Persoonlijk welkom & profielbeheer Mogelijkheid anderen in het netwerk te ontmoeten (via mail, telefoon, berichtjes, weblogs, persoonlijke pagina etc). Informatie op maat (nieuws, documenten etc) Uitnodigingen mee te doen (bv aan panels, onderzoek, enquetes, acties, bijeenkomsten) Feedback op acties waaraan je mee hebt gedaan Roept u maar!
27
Is het een soort Hyves dan? JA omdat je mogelijkheden biedt tot zelf-expressie en ontmoeting van burgers NEE omdat je als ZB zelf actief aanwezig bent, er publiceert en er werkzaam bent
28
Verbinden met bestaande processen Meldacties Panels Klachtenopvang & signalering Oproepjes (bv onderzoek), acties ZB sites, nieuws, documenten, agenda Andere initiatieven (regionaal en landelijk) Principe: halen & brengen Laat altijd weten wat we bereikt hebben ("brengen")
29
Doelen Eind 2010: 25.000 mensen (plm. 2.000 per ZB) * deelname door alle 13 Zorgbelangen (nu: 8 pilots) minimaal 20% maakt actief gebruik van tools (opt-in) er vindt aantoonbaar ontmoeting & uitwisseling plaats waardering voor Zorgbelang m.b.t. rol in netwerk succesvolle & inspirerende samenwerking met derden vergroting naamsbekendheid aantoonbare bijdrage aan resultaat ZB * huidige panels samen: 2.500 mensen
30
Projectorganisatie Projectverantwoordelijk: Zorgbelang Nederland Projectgroep: 2 a 3 mensen Projectleiding: Bartho Hengst Pilotgroep: 8 personen (per pilotregio 1 persoon) Klankbordgroep met directeuren Budget: € 230.000,00 in 1,5 jaar Subsidie € 125.000,00 en eigen bijdragen ZB
31
Zorgbelang Community is dus een 'gecontroleerd' experiment
32
Wat willen we dan ontdekken? Waarom zouden mensen naar je toekomen? Wat hebben leden er aan (vanaf het begin)? Hoe laat je het groeien? Hoe ben je daar als ZB medewerker aanwezig? Past een community bij Zorgbelang? Welke mentaliteit en competenties heb je nodig? Wat is onze expertise? Wat verandert er voor Zorgbelang? Et cetera
33
Wat betekent dit voor ons? Vertrouwen in wat mensen doen Niet alles willen controleren Leren van wat er gebeurt (patronen zien) Niet alles van te voren uitdenken Creativiteit, lef en geduld Professionaliteit (bv gastheerschap) Ruimte bieden aan experiment
34
Zorgbelang Community verbindt Burgers met burgers Burgers met PGO organisaties PGO organisaties met PGO organisaties Zorgbelang met burgers en PGO organisaties
35
Zorgbelang Community Verbindt!
36
Dank voor jullie aandacht Bartho Hengst b.hengst@xenias.nl 06-55746497
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.