De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008."— Transcript van de presentatie:

1 CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008 Workshop 16 december 2008 GKC-project 4Cyourway ‘Een taal om door te leren’ Welkom

2 Programma workshop Welkom en programma workshop Resultaten programma Korte inleiding 4Cyourway 4C Onderwijskolomspel (in groepen van 4 personen) Discussie uitkomsten spel en onderlegger in de praktijk Afsluiting: vragen (voor forum)

3 Resultaten workshop  inzicht in de ‘ruggengraat’ (onderlegger) van 4Cyourway  discussie over aspecten en criteria van onderlegger  vragen voor forum

4 Even voorstellen Frank de Jong, lector Stoas Hogeschool/CAH Cees de Jong, adviseur beroepsonderwijs (CPS BVE Groen) en secretaris VBG

5 HET HUIDIGE STELSEL HBO WO BASISSCHOOL MBO VMBO VWO HAVO MAVO

6 HET HUIDIGE STELSEL HBO WO BASISSCHOOL MBO VMBO VWO HAVO MAVO MET ZIJN DIENSTREGELING ASS.

7 Geen doorlopende leerlijn

8 Politieke streefdoelen om mee te kunnen in de Europese competitieve kenniseconomie Enkele kerncijfers 2002-2006 onderwijs (Min van OCW mei 2007) 13% dropouts havo, vwo, mbo2 2010 streven: 8% (zonder diploma) 75,6 % (2005) startkwalificatie 2010 streven: 85% 15,9 % LLL 25-64 jarigen 2010 streven: 20% 2020 streven: 50% van de beroepsbevolking op hoger onderwijsniveau

9 Waar zit het potentieel?

10 Neveneffect van CGO- ontwikkeling Een toren van Babylon met veel spraakverwarring

11  één onderwaterscherm  één integrale leerweg  flexibele in- en uitstroom  overstap / instap met EVC’s  diplomering op het hoogste niveau  Europese erkenningen De ideale onderwijskolom

12 Oplossing: één taal Een gemeenschappelijke ‘taal’ voor de hele onderwijskolom kan de doorstroming van leerlingen en studenten versoepelen. Dit geldt ook voor in- en uitstroom, wanneer vragen ontstaan over wat leerlingen en studenten of afgestudeerden nu precies aan competenties in huis hebben. In het project Ruggengraat van de Groene Kenniscoöperatie heeft een aantal groene vmbo-, mbo- en hbo-scholen en universiteit een prototype van zo’n taal gedefinieerd.

13 Competenties (Bartram (2005), (8 SHL)-factoren & 25 competenties) 1)Leiden en beslissen 2)Ondersteunen en samenwerken 3)Interacteren, beïnvloeden en presenteren 4)Analyseren en interpreteren 5)Creëren en leren 6)Organiseren en uitvoeren 7)Aanpassen en aankunnen 8)Ondernemen en presteren Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relatie bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Klantgerichtheid Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met veranderingen en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen

14 4Cyourway is géén Python Minimale lengte 1,20 m Het is meetlat voor een waardering van de competenties van mensen in een onderwijsniveaulaag Dus géén beoordeling op basis van een standaard

15 Onderwijsniveaus Voor elk van de 4 onderwijsniveaus (11 ‘leerwegen’) zijn competentiewaarderingen en - omschrijvingen gegeven. Ook Dublin-descriptoren en de Bologna-beschrijvingen van het HBO passen erin.

16 Criteria (4): A specten (11): Verantwoordelijkheid-rol -verantwoordelijkheid -zelfstandigheid Reikwijdte-publiek -tijdhorizon Complexiteit-werk -procedures -kennis & inzicht Transfer-ambiguïteit (context) -verandervermogen -bereik bepalen niveau competenties Criteria & Groei-aspecten bepalen niveau competenties

17 11 KAARTJES: uren maanden urendagenwekendagenweken volgende generatie lange termijn middellange termijn maandenjoker 11 ONDERWIJSLAGEN: HBO-Ad MBO 1 KBL MBO 3 GTL HBO-Bsc MBO 2 LLC WO Msc BBL MBO 4 Voorbeeld: groeiaspect tijdshorizon MATCHENMATCHEN

18 4Cyourway is géén éénvormigheid van onderwijs maar referentiekader

19 SHL competentie Q: 'PLANNEN EN ORGANISEREN'

20 Het -spel Leg de groeiaspecten op de juiste plek in de doorlopende leerweg Check met de waarderingsonderlegger onderwijskolom

21 Spel bestaat uit:> onderwijskolom > kaartjes van de cellen uit de onderlegger Op elk kaartje staat: 1) criterium; 2) groeiaspect; 3) niveau-informatie van de onderlegger Vorm een groep van 4 personen Elk groepje deelnemers krijgt samen een stapeltje kaartjes van een bepaald (en bepalend) aspect Opdracht in stappen : 1 - leg de kaartjes op de juiste volgorde op de onderwijskolom 2 - plak ze (als de groep het er over eens is) vast met plakband 3 - breng eventueel verbetervoorstellen aan in de bestaande formulering - of gebruik de ‘joker’ voor een wijziging 4 - hang doorlopende leerstrook op en licht het resultaat toe Tezamen maken we de gehele ‘ruggengraat’ (onderlegger) Opdracht Onderwijskolomspel

22 afsluiting Discussie over aspecten en criteria van onderlegger 4Cyourway Vragen voor forum Bedankt voor uw aandacht

23 Folder Contactadres Ruggengraat-projectteam: Dr. Frank P.C.M. de Jong Stoas Hogeschool, Hoofdkantoor Aeres groep Postbus 245, 6710 BE Ede T: 0318-675611 E: fdj@stoashogeschool.nl www.4Cyourway.nl GKC-project Ruggengraat Informatie


Download ppt "CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google