Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania de Ridder Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Conferentie Bijzonder Begaafd
2
Opgericht in 1989 Psychologisch Adviesbureau Assessment Center Opleiding & Training Hoogbegaafdheid PONTE organisatie
3
Bob
4
Bijzondere aspecten van begaafdheid alsook kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen Hoogbegaafde leerlingen 1/3 -> succesvol 1/3 -> mogelijke problemen 1/3 -> loopt vast Bijzonder Begaafd
5
In potentie hoogbegaafde leerlingen Groep 3 t/m 8 15 a 16 hoogbegaafde kinderen Leerkracht en klassenassistent Aanvulling op school Plusklas
6
Model Didactische Analyse
7
Beginsituatie - algemeen Beginsituatie en doelstelling liggen vaak al vast Leerlingkenmerken en curriculum Veelal gericht op het cognitieve aspect Methode is veelal leidend Cito 80 / 20 verdeling
8
Beginsituatie - plusklas Niet alleen cognitieve aspecten Proces van (h)erkennen plaatsgevonden? Gesprek met kind/ouders/leerkracht Kenmerken koppelen aan behoeften Hypothese vormen
9
Beginsituatie - plusklas 5 tal kennismakingslessen Hoe toont een kind dat zich her/erkent voelt Stelt zich meer open/kwetsbaar op Pro-actiever flow (Csikszentmihalyi)
10
Herkennen/erkennen Wanneer aan dit proces te snel voorbij wordt gegaan, heeft een verdere aanpak weinig kans van slagen mogelijk kans op misdiagnose Niet programma, maar kind is leidend!
11
Praktijkvoorbeelden 2 tal casussen uit praktijk
12
Doelstelling Sociaal aspect Contact met gelijkgestemden Emotioneel aspect Herkennen/erkennen Cognitief aspect Werkhouding Creativiteitsaspect Anders denken stimuleren
13
Pedagogisch klimaat Voorwaarde scheppende omgeving waarin de kwetsbare kant van het kind alsook de gestelde doelen elkaar ontmoeten Leerstof/werkvormen/leeractiviteiten
14
Programma plusklas 00:00 – 00:30Inloop 00:30 – 01:00Sociaal / Emotioneel aspect 01:00 – 01:30Spaans 01:30 – 01:45Pauze 01:45 – 02:45Project 02:45 – 03:00Drama
15
ELOP
16
Evaluatie Hoe maak je samen met de leerling ontwikkeling zichtbaar? Zijn de doelen gehaald of moeten ze bijgesteld worden? Evaluatie momenten met ouders / kind -> plan van aanpak
17
Overige www.hoogbegaafd.nu www.hoogbegaafd.nu www.linkedin.com/in/kasperponte www.linkedin.com/in/kasperponte www.twitter.com/hoogbegaafdnu www.twitter.com/hoogbegaafdnu kasper@ponte.nl kasper@ponte.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.