Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHeidi Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis 13-20 maart 2016
2
The Education System of Finland and Education in Rovaniemi
4
The aim is a school that functions as a learning organisation that:
5
Seven transversal competence areas:
6
Supported education GENERAL SUPPORT - promotion For every pupil, diverse pupils Individual learning plan on voluntary basis INTENSIFIED SUPPORT - prevention For pupils at-risk Pedagogical assessment Stronger and more individual and flexible support Individual learning plan obligatory SPECIAL SUPPORT - intervention For pupils students with lots of support Pedagogical assessment & possibly psychological or medical statement Individual education plan Focus on early support !
7
Good results are based on… good skills of the teachers the teacher training system in universities (e.g. class teachers are ‘Masters of Education’) educational equality the average level is quite good good special education good national core curricula education is based on trust and co- operation
9
Zo begint de schooldag! Ik had jullie het geluid van een vriendelijke schoolbel willen laten horen..
10
Education is based on trust and co-operation Er is veel vertrouwen in leerkrachten. Er is veel vertrouwen in kinderen.
11
Veel minder administratie Wij maken onszelf gek met testen en voor-en nawerk; de ruimte die het oplevert als de administratie vermindert, kan ingezet worden voor andere en wellicht belangrijkere dingen, maar creëert ook rust bij iedereen.
12
Leerkrachten zijn goed opgeleid en hebben veel eigen verantwoordelijkheid.
13
Veel aandacht voor creatieve vakken en sport. LanglaufenVerjaardagskalender
14
Focussen op talentontwikkeling In Finland is de kinderopvang voor jonge kinderen vooral gericht op spelen en niet op cognitieve ontwikkeling. Met 6 jaar mogen kinderen naar pré-school. Daar leren ze de letters van het alfabet en tellen. Met 7 jaar gaan ze naar de eerste klas. De basic-education duurt t/m 16 jaar.
15
Er wordt veel tijd besteed aan basisvakken als taal, rekenen en Engels, maar dat gaat niet ten koste van vakken als handvaardigheid, kunst, muziek en sport.
16
Handenarbeid Kunstwerk met zaadjes
17
Ieder kind ski’s mee naar school
18
Niet testen – geen inspectie Leerlingen onder 16 jaar doen in Finland geen gestandaardiseerde toetsen en examens. Leerlingen kunnen daardoor leren in een angstvrije omgeving waarin creativiteit en eigen initiatief worden aangemoedigd. Leraren ontwikkelen zelf opdrachten/proefwerkjes voor de leerlingen. Ze geven geen cijfers, maar beschrijvende feedback. Er wordt pas wat getoetst als de leerkracht daar de meerwaarde van ziet, bv ivm verdere ondersteuning of niveaupeiling. Wel is er aan het eind (en voor sommige scholen ook tussendoor) en verplicht eindtoets. (grade 3-6-9)
19
Student welfare system Bij ernstige problemen is er binnen 1 dag hulp en anders binnen 7 dagen. Psycholoog en jeugdverpleegkundige zijn in school aanwezig. Overleg ouders : We maken ons zorgen om uw kind. Help ons met onze problemen. Wat kunnen we doen?
21
Lesgeven beperken Finse docenten geven per dag maar drie of vier lessen van 45 minuten. Het idee daarachter is dat leraren tijd en energie moeten hebben om op eigen initiatief op een creatieve wijze lessen te ontwikkelen die inhoudelijk een hoog niveau kennen en goed aansluiten op het leren van de leerlingen.
22
Meer pauzes Finse leerlingen hebben meer vakantie en langere pauzes (75 minuten per dag) dan leerlingen in de meeste andere landen. Het paradoxale is dat “minder” hier blijkbaar “meer” is omdat de prestaties hoger liggen.
23
Na de eerste les om 9.15 u buiten spelen.
24
Korte klassikale instructie over één onderwerp.
25
Vanaf klas 1 cijferend rekenen
26
Leren lezen met de letters van het alfabet.
27
I In het curriculum wordt aangegeven welke stof op welk moment beheerst moet worden. In Nederland zijn dit de kerndoelen. Aan de kerndoelen zijn leerlijnen verbonden. Finse leerkrachten zijn zeer goed op de hoogte van alle leerlijnen. Hierdoor is er maar een beperkte overdracht nodig over de leerstof. Wel is er overdracht over sociaal / emotionele aspecten. Iedere leerkracht mag zodoende zijn eigen methode kiezen.
28
Special need class
29
Geluidsmeter
30
Wat nemen we mee naar Halle? ….. ….
31
Onze groep
32
Wandeling
33
Langlaufen = moeilijk
35
Noorderlicht
36
Uitzicht vanaf hotelkamer
37
In ganzenpas naar een school.
38
Opgeruimd staat netjes.
39
Snowscootertocht
41
Bezoek aan Santa Claus
42
Sami-ceremonie
43
Rendier- sledetocht (je)
45
Dag Finland
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.