De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales."— Transcript van de presentatie:

1 Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales

2 BI in Credit Management Wat is het? Hoe werkt het?  Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen?  Toepassing  Wat zijn de mogelijkheden?  Wat levert het u op?

3 BI in Credit Management  Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen?  Steeds meer en complexere processen  Geen grip op de situatie  Meer werk met minder mensen  Geen zicht op gevaren en knelpunten  doelen behalen  kortom….

4 BI in Credit Management

5

6  Toepassing BI als tool  Van strategische en tactische doelen naar…  Operationele doelen d.m.v.: → Registreren → Meten & analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen m.b.v. KPI’s

7 Strategische doelen  Directie & aandeelhouders:  we willen meer dan 50% van de markt bezitten…  …binnen nu en 5 jaar

8 Tactische doelen  Sr. management: Wat moeten we daarvoor doen?  Nieuwe producten ontwikkelen  Meer verkopen  FTE’s minimaliseren  Op de operationele kosten besparen  De balans moet opgeleukt worden voor de bank (overnames) → Werkkapitaal!

9 Tactische doelen

10  De balans Beweging Proces Registratie Data Analyse Rapportage

11 Tactische doelen Werkkapitaal

12 Tactische doelen Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad

13 Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad Tactische doelen

14 Debiteuren Orderontvangst Leveren Factuur versturen Betaling verwerken

15 Operationele doelen  Order to Cash en de rol van Credit Management

16 Operationele doelen  Credit Manager: hoe is uw zicht?

17 Operationele doelen  Hoe scherp heeft u de C’s op de bril?  Laat u geld liggen?  Of “verdient” u geld?

18 Operationele doelen  De 3 C’s in Credit Management:

19 Operationele doelen  Waar kan CM optimaliseren? → DSO →Tijdsbebesteding team → Kosten aanmaancyclus → Afschrijvingen → Rentederving → Externe kosten (informatie) → Klachten

20 Operationele doelen  Credit → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

21 Operationele doelen  Collections → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

22 Operationele doelen  Complaints  → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

23 Key Performance Indicators  Wees creatief…  Denk verder dan uw eigen KPI’s en open deuren  Kijk ook eens naar gerelateerde processen  en werk samen voor verbetering!

24

25 Doelen behalen met behulp van BI  Business Intelligence in Credit Management: → Registreren → Meten & Analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

26 De mogelijkheden: Registreren Group Country A Country B Local BU 1 Local BU 2

27 De mogelijkheden: Monitoren KPI’s

28 De mogelijkheden: Data analyseren

29 De mogelijkheden: Monitoren KPI’s

30 Techniek in dienst van de mens  Innovatie!

31 Techniek in dienst van de mens  OnGuard winnaar The Most Innovative ICT Company 2011

32  Debiteurenbeheerder  Geautomatiseerd CMS systeem → Geautomatiseerde uitvoering debiteurenbeleid… → … maar wel op maat (klantsegmentatie) → Automatiseren van bulkwerkzaamheden → Signalering van risiko’s en trends → Rating op basis van historisch (betaal)gedrag → Dynamisch bijsturen beleid (maancyclus, order stop) → Actuele actielijsten → Accurate payment forecast Wat levert BI mij op?

33  Credit Manager  Dashboard / Cockpit → Monitoren van KPI’s (DSO, CEI, DDO) → Signalering van risiko’s en ‘vreemd’ gedrag → Interne rating op basis van historisch (betaal)gedrag → ….te combineren met externe ratings → Monitoren en bijsturen Team → Signalering van achterstanden in maanacties → Inzicht in klachten / redenen / resolutietijd Wat levert BI mij op?

34  CFO / Finance Manager / Business Control  Data warehouse / Data analysis → Uitgebreide analyses van procesrelaties vanuit verschillende bronnen → Meten op macroniveau → Inzoomen op microniveau → Weergeven van trends → Voorspellen risico’s → Berekening en inzicht ente & kosten → Root cause analysis knelpunten Wat levert BI mij op?

35 Wat levert BI in CM mij op? Credit Collections Complaints  Zicht in 3C → Structuur → Grip → Uw policy vertaald naar actielijsten → Automatiseren van processen → Voorspellen gedrag & risiko’s → Dynamisch bijsturen beleid → Monitoren van KPI’s → Inzicht in knelpunten processen

36 DSO Kosten team Kosten aanmaancyclus Afschrijvingen Rentederving Externe kosten (informatie) Klachten En ons doel, werkkapitaal?

37 Doel bereikt plus een bonus: Bonus 1: Een betere klantrelatie! Bonus 2: continue optimalisatieslag van interne processen

38 Kortom, wat kan BI voor u betekenen?  Eyes, ears & brains for your business Registreren van bewegingen Interpreteren Gevaren en risico’s identificeren Acties voorstellen Evalueren  en de handen en voeten dan?

39  dat zijn wij zelf! BI in Credit Management

40  BI is slechts een middel…  de rest blijft mensenwerk… BI in Credit Management

41 Voor meer informatie: www.onguard.comwww.onguard.com Direct contact: Dennis van Essen OnGuard EMEA P.O. Box 125 1394 ZJ Nederhorst den Berg The Netherlands Telephone: +31 (0)294 25 66 66 Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales."

Verwante presentaties


Ads door Google