Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBenjamin Hermans Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales
2
BI in Credit Management Wat is het? Hoe werkt het? Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen? Toepassing Wat zijn de mogelijkheden? Wat levert het u op?
3
BI in Credit Management Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen? Steeds meer en complexere processen Geen grip op de situatie Meer werk met minder mensen Geen zicht op gevaren en knelpunten doelen behalen kortom….
4
BI in Credit Management
6
Toepassing BI als tool Van strategische en tactische doelen naar… Operationele doelen d.m.v.: → Registreren → Meten & analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen m.b.v. KPI’s
7
Strategische doelen Directie & aandeelhouders: we willen meer dan 50% van de markt bezitten… …binnen nu en 5 jaar
8
Tactische doelen Sr. management: Wat moeten we daarvoor doen? Nieuwe producten ontwikkelen Meer verkopen FTE’s minimaliseren Op de operationele kosten besparen De balans moet opgeleukt worden voor de bank (overnames) → Werkkapitaal!
9
Tactische doelen
10
De balans Beweging Proces Registratie Data Analyse Rapportage
11
Tactische doelen Werkkapitaal
12
Tactische doelen Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad
13
Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad Tactische doelen
14
Debiteuren Orderontvangst Leveren Factuur versturen Betaling verwerken
15
Operationele doelen Order to Cash en de rol van Credit Management
16
Operationele doelen Credit Manager: hoe is uw zicht?
17
Operationele doelen Hoe scherp heeft u de C’s op de bril? Laat u geld liggen? Of “verdient” u geld?
18
Operationele doelen De 3 C’s in Credit Management:
19
Operationele doelen Waar kan CM optimaliseren? → DSO →Tijdsbebesteding team → Kosten aanmaancyclus → Afschrijvingen → Rentederving → Externe kosten (informatie) → Klachten
20
Operationele doelen Credit → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
21
Operationele doelen Collections → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
22
Operationele doelen Complaints → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
23
Key Performance Indicators Wees creatief… Denk verder dan uw eigen KPI’s en open deuren Kijk ook eens naar gerelateerde processen en werk samen voor verbetering!
25
Doelen behalen met behulp van BI Business Intelligence in Credit Management: → Registreren → Meten & Analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
26
De mogelijkheden: Registreren Group Country A Country B Local BU 1 Local BU 2
27
De mogelijkheden: Monitoren KPI’s
28
De mogelijkheden: Data analyseren
29
De mogelijkheden: Monitoren KPI’s
30
Techniek in dienst van de mens Innovatie!
31
Techniek in dienst van de mens OnGuard winnaar The Most Innovative ICT Company 2011
32
Debiteurenbeheerder Geautomatiseerd CMS systeem → Geautomatiseerde uitvoering debiteurenbeleid… → … maar wel op maat (klantsegmentatie) → Automatiseren van bulkwerkzaamheden → Signalering van risiko’s en trends → Rating op basis van historisch (betaal)gedrag → Dynamisch bijsturen beleid (maancyclus, order stop) → Actuele actielijsten → Accurate payment forecast Wat levert BI mij op?
33
Credit Manager Dashboard / Cockpit → Monitoren van KPI’s (DSO, CEI, DDO) → Signalering van risiko’s en ‘vreemd’ gedrag → Interne rating op basis van historisch (betaal)gedrag → ….te combineren met externe ratings → Monitoren en bijsturen Team → Signalering van achterstanden in maanacties → Inzicht in klachten / redenen / resolutietijd Wat levert BI mij op?
34
CFO / Finance Manager / Business Control Data warehouse / Data analysis → Uitgebreide analyses van procesrelaties vanuit verschillende bronnen → Meten op macroniveau → Inzoomen op microniveau → Weergeven van trends → Voorspellen risico’s → Berekening en inzicht ente & kosten → Root cause analysis knelpunten Wat levert BI mij op?
35
Wat levert BI in CM mij op? Credit Collections Complaints Zicht in 3C → Structuur → Grip → Uw policy vertaald naar actielijsten → Automatiseren van processen → Voorspellen gedrag & risiko’s → Dynamisch bijsturen beleid → Monitoren van KPI’s → Inzicht in knelpunten processen
36
DSO Kosten team Kosten aanmaancyclus Afschrijvingen Rentederving Externe kosten (informatie) Klachten En ons doel, werkkapitaal?
37
Doel bereikt plus een bonus: Bonus 1: Een betere klantrelatie! Bonus 2: continue optimalisatieslag van interne processen
38
Kortom, wat kan BI voor u betekenen? Eyes, ears & brains for your business Registreren van bewegingen Interpreteren Gevaren en risico’s identificeren Acties voorstellen Evalueren en de handen en voeten dan?
39
dat zijn wij zelf! BI in Credit Management
40
BI is slechts een middel… de rest blijft mensenwerk… BI in Credit Management
41
Voor meer informatie: www.onguard.comwww.onguard.com Direct contact: Dennis van Essen OnGuard EMEA P.O. Box 125 1394 ZJ Nederhorst den Berg The Netherlands Telephone: +31 (0)294 25 66 66 Dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.