Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken
2
Waarom: Missie/visie “De samenleving is volop in verandering, onze rol en ons takenpakket passen wij daarop aan” We weten wat er leeft in Amersfoort. Voor het bestuur leveren we diensten en ondersteunen wij de inwoners en partners om kansen te grijpen en problemen op te lossen.
3
Hoe: Strategische O&T thema’s Lerende organisatie Talentvolle organisatie Flexibele organisatie Goede werkgever Resultaat
4
Hoe: Sturingsfilosofie Opgavengericht De gewenste maatschappelijke effecten, samenhang, flexibiliteit en slagkracht staan centraal. Dienstverlening De klant, het product en permanent verbeteren staan centraal. -Eén dienstverleningsconcept -Eén gezamenlijke frontoffice
5
Opgavengericht: werken in netwerken
6
Opgavengericht: horizontaal werken Stedelijke Programma’s Gebiedsgerichte opgaven
7
Al doende leren Beginnen waar energie zit Pilots afgebakend en klein Vanuit één visie Zekeren met top (directie) Trektocht ipv reis Veranderaanpak Bron: Hans Vermaak
8
Permanent verbeteren: Lean Six Sigma
9
Achtergrond Lean Six Sigma Oorsprong in kwaliteitsdenken: effectief én efficiënt Focus op processen en procesbeheersing Samenvoeging van twee aanvullende methodieken Six Sigma Lean Thinking
10
Traditioneel vs. Lean Six Sigma Focus op eigen organisatie Functionele afdelingen Problemen oplossen Fouten wijten aan mensen Leidinggevenden dirigeren Korten op budget Kennis afschermen Beslissingen gebaseerd op gevoel Focus op klant Procesgerichte teams Oorzaken wegnemen Zoeken naar grondoorzaken in processen Leidinggevenden leren en faciliteren Elimineren van verspillingen Kennis delen Beslissingen gebaseerd op feiten
11
De eerste stappen Gestart bij afdeling Burgerzaken in 2009 Al doende leren: op eigen kracht Resultaten op alle drie de gebieden: doorlooptijd, bewerkingstijd én kwaliteit Olievlekwerking door initiële successen Ontwikkeling van medewerkers: eigen opleiding Inzicht in succesfactoren: aanpak
12
Aanpak afgestemd op omgeving
13
De Caluwé: vijf betekenissen van ‘veranderen’ Veranderen = machtsspel Veranderen = belonen en straffenVeranderen = leren Veranderen = wegnemen blokkades Veranderen = rationeel proces
14
Reflectie In de zaal zijn de verschillende kleuren neergelegd. Ga staan bij de kleur van de voorkeursstijl voor veranderen van Jezelf Je organisatie De aanpak bij grote ontwikkelingen
15
Wat levert Lean Six Sigma dan op? Proces DoorlooptijdKwaliteit Baliebezoeken Burgerzaken Wachttijd: 12 3 min Max. wachttijd: 75 25 min 35 % meer mogelijkheden om op afspraak te komen Meldingen Openbare Ruimte Afhandeling: 19 8 dgn Aantal langlopend: 17 6 % Melding 1* goed: 52 83 % Kwijtscheldingsverzoeken Afhandeling: 3 mnd 3 wknNavraag ontbrekende stukken: 11 wkn 1 dag Aanvraag LevensonderhoudAfhandeling: 19 7 dgnVoorschotten: 35 6 % Dossier 1* goed: 79 96 %
16
Wat levert Lean Six Sigma dan op?
17
Maar ook… prestatie tijd huidige situatie LSS verbetertraject wenselijk in de praktijk te vaak
18
Niet iedereen is enthousiast
19
Homan: organisatie als verzameling petri-schaaltjes
20
Onze betekenisgeving Realiseer: het is geen planbaar/maakbaar proces Je kunt alleen maar interventies doen en die volgen Wat helpt: aantal en kwaliteit relaties Het échte gesprek vindt bij het koffieapparaat plaats Biedt lonkend perspectief, zorg voor gezamenlijke taal
21
Reflectie Hoe pas jij dit als veranderaar toe, hoe stap je in de petri-schaaltjes binnen je organisatie? Bespreek dit kort met je buurman/buurvrouw
22
1. Missie 2. (Keten)processen 3. Sturen & verantwoorden 4. Leidinggevenden 5. Medewerkers 6. Permanent verbeteren Amersfoortse LSS-principes
23
Vragen? Opmerkingen? Ideeën? Roy Vermeulen en Joost Klein Velderman zijn bereikbaar via 14 033 of leansixsigma@amersfoort.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.