Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
PETS! Pesten anders bekeken
Alyssa Vanheste
2
Slachtoffer: stellingen
Thornberg (2011): eens een jongere het construct van ‘slachtoffer’ heeft aangenomen, blijkt dit erg hardnekkig. Cowie (2011): jongeren die langdurig slachtoffer geweest zijn van pesten, zijn minder aanwezig zijn op school.
3
Slachtoffer: gevolgen
Verdere afzondering van hun leeftijdsgenoten Geneigd om zichzelf de schuld te geven van de situatie ‘Lijden in stilte’ zonder vrienden Een slechter zelfbeeld
4
Weerbaarheid: stellingen
Cowie (2011): Sommige kinderen zijn beter in staat dan andere om met pestervaringen om te gaan, omdat ze over sterke weerbaarheid beschikken.
5
Weerbaarheid: ontstaan
Voorgaande emotionele ervaringen Geschiedenis inzake vriendschappen en hechte relaties
6
Weerbaarheid: belang Opbouwen ‘innerlijke krachten’ jongeren en sociale netwerken Onderscheid maken in strategieën die ze hanteren bij pestsituaties Bij bewustzijn kunnen opkomen voor zichzelf Bij bewustzijn rustig blijven in bijzijn van pestende jongere
7
Het afwijkende kind: stellingen
Thornberg (2011): Zelfs jongeren die niet actief mee pesten, willen wegens sociale druk liever geen contact hebben met het slachtoffer. Thornberg (2011): Het slachtoffer is vaak ‘anders of afwijkend’ op de één of andere manier.
8
Het afwijkende kind: oorzaken
Andere kleren Ander uiterlijk Ander gedrag Andere manier van spreken
9
Het afwijkende kind: gevolgen
Social misfit of sociale mismatch Past niet in de groep Isolement binnen de groep Krijgt als kenmerk ‘anders’
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.