Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Mentor … on the Move 22 en 23 februari 2016
2
SAMEN OPLEIDEN IN 3 BALO
3
Opleidingsjaar 1 ORIËNTERING OP BEROEP EERSTE STAPPEN Opleidingsjaar 2 STIEL LEREN Opleidingsjaar 3 VERDIEPEN EN INTEGRATIE Onder begeleiding van (voor, tijdens, na) Onder begeleiding van (voor en na) Zelfstandig inzetten Zich verantwoordelijk voelen Overtuigd van belang Verantwoordelijkheid opnemen Verantwoordelijk zijn Eerste stappen naar/Aanzetten tot Kunnen inzetten/toepassenGeïntegreerd, flexibel inzetten Gevoelig zijn voor Openstaan Houding aannemenVanuit basishouding/ grondhouding Blijven proberen, met vallen en opstaan (Doel)gericht proberenSystematisch onderzoeken Verkennen, ontdekkenVormen van eigen visieVanuit eigen identiteit Overtuigingen De beheersingsniveaus
4
Semester 1 Christelijke identiteit en opvoedingsproject [Ilse Geerinck] sem1 3 SP Wereldoriëntatie: wetenschappelijke en technische geletterdheid [Werner Leunen] sem1 3SP Taalbeleid [Martien Geerts] sem1 3 SP Muzische vorming : meer dan een vak [An Meermans] sem1 3 SP Bewegingsintegratie: op weg naar een bewegingsgezinde basisschool [Joris Lambrechts] sem1 3SP Semester 1&2 Bachelorproject: Zorgbreed werken op kind-,klas- en schoolniveau [Lotte Wilms] sem1+2 6 SP Samen leren en innoveren: leergemeenschap [Eveline Lemmens] sem1+2 7 SP Reflectief en onderzoekend leren: actieonderzoek [Guido Cajot] sem1+2 8 SP Reflectief en onderzoekend leren: supervisie en intervisie [Ilse Geerinck] sem1+2 3 SP Praktijk 3 BaLO [Ilse Geerinck] sem1+2 21SP
6
https://www.youtube.com/watch?v=zCEB05__h1k
7
De student denkt na over zijn ervaringen tijdens de onderzoeksdagen. Een ervaring waar je het nog moeilijk had. Hoe moet/kan dit anders? Een ervaring waarover je graag feedback wil krijgen. … Bespreek samen de ervaring. Geef elkaar raad/feedback/tips … Probeer telkens te beargumenteren waarom je dit doet, je verwachtingen duidelijk te maken, etc. (Gebruik de verschillende lagen van het ui-model.)
8
Van competenties naar kwaliteiten COMPETENTIESKERNKWALITEITEN Het gaat om ‘kunnen’Het gaat om ‘zijn’ OpdeelbaarOndeelbaar Kan je aanlerenKan je ontwikkelen
9
Kijk opnieuw naar de ervaring van de student. Vind je bepaalde kernkwaliteiten (zijn, overtuigingen, waarden, talenten, …)? Bespreek deze. Herken je wat de ander zegt? Kan je elkaar aanvullen? accuraat innovatief helder visionair ontvankelijk bedachtzaam loyaal prestatiegericht zelfverzekerd serieus beschouwend onafhankelijk perfectionistisch analytisch relativerend consequent ordelijk ondernemend behulpzaam sociaal discreet ambitieus overtuigend betrokken vastberaden energiek beheerst rationeel daadkrachtig vrolijk gevoelig besluitvaardig slagvaardig efficiënt zorgvuldig doelgericht extravert tactvol flexibel assertief ijverig creatief toegewijd ingetogen betrouwbaar diplomatiek emotioneel belangstellend humoristisch initiatiefrijk positief krachtig gedisciplineerd nauwgezet openhartig gezagstrouw zakelijk verdraagzaam kalm spontaan inspirerend meegaand improviserend moedig respectvol vasthoudend weerbaar zorgzaam avontuurlijk bescheiden collegiaal direct empatisch geduldig idealistisch inlevend kritisch nuchter optimistisch pragmatisch ruimdenkend systematisch verantwoordelijk weloverwogen
10
PLENUM ‒ Tijd om ervaringen te delen ‒ Reacties, vragen, bedenkingen, …
11
PAUZE
12
DE LANGE STAGE IN SEMESTER 2
13
1 Inhoud en organisatie 3 BaLO (sem 2) PRAKTIJKSCHOOL -Onderzoeksdagen -5 weken stage (1 klas/verschillende klassen) STAGE BREDE CONTEXT (voorbeelden)
14
2 Verwachtingen van de opleiding ‒ Gedifferentieerde aanpak (kind- en klasniveau) ‒ Leerlinggericht i.p.v. leerstofgericht ‒ Verantwoordelijk voor de volledige klaswerking ‒ Agenda, kindvolgsysteem, MDO, oudercontact ‒ Schoolwerking: werken in team als leerkracht ‒ Initiatieven/leervragen, projecten/acties, visievorming ‒ Actieonderzoek: op basis van leervraag ‒ Combinatie van taken: 4/5 tijd om les te geven- 1/5 andere taken ‒ Nieuwe dingen uitproberen: van comfortzone naar leerzone
15
Beeldvorming van de student: Coachend bezoek Beoordelend bezoek Praktijkassessment: het vierhoeksgesprek -deelnemers: student, mentor, externe, leergroepbegeleider -student schetst een beeld van zichzelf -professionele dialoog (vraagronde) -feedback op basis van competentieprofiel/beheersingsniveau -voorstel voor beoordeling Eindcijfer: evaluatievergadering van leergroepbegeleiders
16
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.