Ook bloei in de republiek op gebied van:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Renaissance & Humanisme
COLUMBUS.
De renaissance 1.2.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
5 Een nieuwe wereld.
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Over verwondering in de Natuur
Wetenschappelijke revolutie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 5.
Renaissance in Nederland
Claire van Gulik Amber de Haan
De tijd van regenten en vorsten
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Verwondering over de natuur
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Tijd van jagers en boeren
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Ontdekkers en hervormers
De tijd van regenten en vorsten ( ) Landen over de hele wereld gaan met elkaar handelen. Dit noemt men een wereldeconomie. De Republiek beleeft.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Stedelijke cultuur in Nederland
Renaissance in Nederland
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Ontdekkers en Hervormers 1.6 De wereld van Leonardo da Vinci
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Renaissance in Nederland
Hier begint de nieuwe tijd
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie

Middeleeuwen of Renaissance? 1.3 Uit de kunst Middeleeuwen of Renaissance?

Overgang in tijd van ontdekkers en hervormers. Middeleeuwen (tot 1500) Renaissance (vanaf 1450 in Italië) Geloof staat centraal Inspiratie uit Oudheid Leven op aarde onbelangrijk Leven op aarde belangrijk Schilderijen geen diepte Schilderijen met diepte Schilders anoniem Schilders signeerden werk Het mensbeeld was veranderd in de Renaissance

Invloed op wetenschap Humanisten 17de eeuw: Galileo Galilei 1564–1642 Zon centrum van heelal

Wetenschappelijke revolutie! Ook in de 17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie! Huygens Leeghwater Men ging in de 17de eeuw de wereld op een andere (wetenschappelijke) manier de bestuderen. Isaac Newton

Welk verschil valt je op? Spaanse kunst 17e eeuw Welk verschil valt je op? In de meeste Europese gaf voornamelijk de kerk de opdracht om een schilderij te maken.

Kunst in de Gouden Eeuw in de Republiek Opdrachtgevers in de Republiek: (Rijke) burgers waren in de Republiek de opdrachtgevers in plaats van de kerk. Onderwerpen van schilderijen: Veel portretten, stadsgezichten en stillevens.

Nieuw mensbeeld door Renaissance (& humanisme) Gevolgen voor wetenschap: Wetenschappelijke Revolutie Gevolgen voor het geloof: twijfel aan Goddelijke wonderen

Spinoza (1632-1677) Dus God kan geen wonderen verrichten. Alles in de natuur gaat volgens vaste regels. Deze kunnen niet doorbroken worden. Wonderen gaan in tegen de natuur. Dus wonderen zijn niet mogelijk. Dus God kan geen wonderen verrichten.