Veilig internet & digitale privacy Ermelinda Hajdari

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Internet vriendschap Internet friendship
Themabijeenkomst Pesten
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Kinderen vinden internet geweldig!
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Enquête.
De VCOV betrekt al méér dan 50 jaar alle ouders bij de school.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Ongewenste Cookies verwijderen Start Wat doen Cookies eigenlijk ? Cookies kunnen gebruikt worden voor het.
Pesten op internet Groepje 3 Kyra Robin Roy Mirte.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Legal Commercial Wim Germonpré 22 december Waar moet ik rekening mee houden wanneer ik werk online zet? Vanaf wanneer is een werk beschermd en kan.
PARTNER LOGO Digitaal pesten 1 Universiteit
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Social Media.
Salt & Light Zout & Licht
Processing Structured Hypermedia
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Welkom bij Workspace 365, kunnen wij ergens bij helpen
Toekomende tijd: met “will”
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Veilig internet & digitale privacy Ermelinda Hajdari

De VCOV betrekt al méér dan 50 jaar alle ouders bij de school. VCOV maakt het onderwijs verstaanbaar en duidelijk. Ouderparticipatie is onze kernopdracht. Ouders een krachtige stem geven is ons doel. Wij coachen ouderverenigingen en schoolteams, bieden kant- en klare pakketten aan, maar ook deskundige begeleiding op maat is mogelijk. Met de VCOV bouw je dus mee aan een oudervriendelijke school, een school waar alle kinderen zich thuis voelen.

Overzicht Over plagen, pesten, discrimineren en haten Cijfers en statistieken Junksleep Privacy en risicogedrag Vormen van cyberpesten Overleg en samenwerking Profielen Gedaan met pesten Starten op school Tips voor ouders

Overzicht Over plagen, pesten, discrimineren en haten Cijfers en statistieken Junksleep Privacy en risicogedrag Vormen van cyberpesten Overleg en samenwerking Profielen Gedaan met pesten Starten op school Tips voor ouders

Wat is een internet troll?

Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op fora, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare emotionele reacties (bijvoorbeeld woede, irritatie, verdriet, of scheldpartijen) van andere mensen uit te lokken, desinformatie geeft - en dit als informatie laat overkomen - of in een rol kruipt en een vertekend beeld van zichzelf geeft. Deze handeling zelf is het ‘trollen’ en is meestal niet op één specifieke persoon gericht, maar eerder op een grote groep. De troll wenst immers zoveel mogelijk mensen te schofferen en zoveel mogelijk aandacht op te eisen.

Monitoren

Tools ouderlijk toezicht Norton Family Web controller Qstodio WebCurfew Appcertain Uknowkids Techradar K9 web protection Salfeld Kidlogger Lassy Project …

Cyberpesten = alle vormen van pesterijen die een beroep doen op nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, zoals internet, gsm of computer om slachtoffers lastig te vallen, te bedreigen, te beledigen,...

Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut!

Cijfers en statistieken (uit een groep van 500 leerlingen tussen de 11 en de 15 jaar.) Enkele cijfers over cyberpesten onder kinderen: 15% van de kinderen treitert op internet 12% van de kinderen wordt wel eens gepest via internet Meisjes worden vaker digitaal gepest dan jongens 33% pest terug 40% zegt dat klasgenoten soms digitaal gepest worden 15% zegt het vaak voor iemand op te nemen als die via internet gepest wordt. 45% vindt cyberpesten net zo erg als ‘gewoon' pesten 77% weet wie het doet, wie de pestkop is 56% vertelt dit aan vrienden 37% vertelt dit aan ouders 24% vertelt dit aan de leerkracht

45% vindt cyberpesten net zo erg als ‘gewoon' pesten

/break

Junk Sleep

1/3 van de jongeren (14-15 jarigen) slaapt slechts 7 à 8u per nacht, terwijl ze eigenlijk 10u slaap nodig hebben.

‘Happy Slapping’

Happy slapping ("vrolijk meppen") is een eufemisme voor het verschijnsel dat een willekeurige persoon door een groepje, meestal jongeren, in elkaar wordt geslagen hetgeen op een videocamera, meestal een mobiele telefooncamera, wordt vastgelegd. De beelden worden veelal op het internet geplaatst, waarbij de filmers pronken wie het beste iemand heeft gemolesteerd.

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition: privacyapplication settings 1.For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.privacyapplication settings 2.When you delete IP content, it is deleted in a manner similar to emptying the recycle bin on a computer. However, you understand that removed content may persist in backup copies for a reasonable period of time (but will not be available to others). 3.When you use an application, the application may ask for your permission to access your content and information as well as content and information that others have shared with you. We require applications to respect your privacy, and your agreement with that application will control how the application can use, store, and transfer that content and information. 4.When you publish content or information using the Public setting, it means that you are allowing everyone, including people off of Facebook, to access and use that information, and to associate it with you (i.e., your name and profile picture). 5.We always appreciate your feedback or other suggestions about Facebook, but you understand that we may use them without any obligation to compensate you for them (just as you have no obligation to offer them).

Suggesties voor het vastleggen van de schermtijd per leeftijd vv tot 2 jaar: 5 minuten per dag samen tv-kijken en een paar keer per week samen surfen. 2-4 jaar: 5 à 10 minuten per keer, tot maximaal 30 minuten per dag 4-6 jaar: 10 à 15 minuten per keer, tot maximaal 1 uur per dag 6-8 jaar: maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten 8-10 jaar: maximaal 1 à 1.5 uur beeldschermtijd per dag 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur schermtijd per dag

Enkele cijfers over het internet gebruik: Kinderen besteden gemiddeld 2u02 per dag aan internet. Dit doen ze meestal thuis in woonkamer (41%) of slaapkamer (40%). Ook buitenshuis besteden de meeste hun tijd aan internet. Een groot deel doet dit bij vrienden (44%), een ander deel op school (22%) of een kleinere deel bij hun lief (12%) 80% van de jongeren chat nog steeds 7 op 10 ouders weet niet dat hun kind online gepest wordt

Samenvatting Geef nooit persoonlijke informative online door – gebruik een nickname Spreek niet met vreemden en spreek er ook niet mee af Maak afspraken over computergebruik en volg ze op Maak bij discussies over computergebruik de link met het echte leven. Kinderen denken soms niet voldoende na over wat de gevolgen van hun daden op het internet zijn. Praten. Praten. Praten