Drop off – pick on Veiliger en aangenamer rijden in groep
Principe = afhaken en terug aanpikken De organisator van de rit rijdt vooraan – Hij blijft te allen tijde de koppositie behouden Bij vertrek wordt de laatste rijder aangeduid – Iedereen weet wie deze rijder is – Hij blijft steeds als laatste rijden De groepsleden verplaatsen zich geschrankt
Als je als derde rijder links rijdt bij beginpositie dan blijft dit zo ! Als je voorganger afhaakt om een rijrichting aan te geven dan blijf je links rijden ! Zo vermijd je een kettingreactie en een onnodig veranderen van positie
De motorrijder die afhaakte om de richting voor de achter hem komende groep aan te geven, sluit terug aan vόόr de laatste rijder. Hij neemt zijn voorziene positie terug in.
Wanneer afhaken : – Elke wijziging van richting – Afslaan naar links of rechts – Achter elk kruispunt waar verwarring mogelijk is – Achter elk verkeerslicht Wie : – Motorrijder die zich achter moto 1 bevindt – Hij is de levende wegwijzer Opstelling : – Zichtbaar voor de achter hem komende groep – Veilig en niet hinderend voor de groep – Zelf het best in te schatten Principe : – GEEN verkeersregeling, andere weggebruikers laten stoppen, hinderen van ander verkeer – Iedereen in de groep neemt de verkeersregels in acht.
Terug aanpikken : – Pas vertrekken als je de laatste rijder ziet afkomen – Je plaats innemen voor de laatste rijder. – Belangrijk: Je wacht tot de laatste rijder eraan komt !!! – Je bepaalt zelf het tempo om terug aan te sluiten, geen gekke toeren want je kan niet verkeerd rijden, een andere groepslid geeft immers de juiste weg aan
Nadeel : – De groep kan soms ver uit elkaar liggen Oplossing : – De koprijder houdt de groep in de gaten – Hij/Zij past het tempo aan – Hij/Zij houdt desnoods halt zodat de achtervolgers veilig terug kunnen aansluiten. Voordeel: – Je wordt meer betrokken bij de ritten – Je hoeft niet meer uit te kijken naar voorbijrazende wegkapiteins !
VEILIGHEID PRIMEERT en GARANDEERT ONS VEEL RIJPLEZIER Het bestuur