De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overleven in de prehistorie
Advertisements

Beelden storm.
DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE Periode aan klas 8A door Nathalie French.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
Onderwijs en kinderarbeid
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Over het arbeidersklasse in Nederland
H8 Op Stoom§8.3 De sociale kwestie In alle gebieden met een opkomende industrie groeide de bevolking sterk Nog nooit was urbanisatie in dit tempo en op.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Hou van de mensen: er zijn geen andere. Als je van zwemmen slank wordt, wat doen de walvissen dan verkeerd.
Leven in een industriestad
4.2 de sociale kwestie..
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
Muziek : Viktor Vogel - Splendoarea primăverii
nieuwste tijd of tijd van volkeren (ca.1800 – 1945)
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
De sociale kwestie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Een profeet … is een sterk persoon.
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
H1 De tijd van jagers en boeren
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Politieke stromingen De liberalen
De herfst is begonnen.
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 7+8 De hobby’s van Lotte en Sander.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
De stad verandert Blok 3.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Geschiedenis M3.
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
M A R T X I W K U N E D S 2 G5 Gelijkheden © André Snijers.
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek

Overzicht

Bronnenboek p Dit zijn opnieuw de vijfde stripkinderen Lees deze bladzijden even voor. Waar bevinden de twee kleine kinderen zich? Wat gebeurt er op het tweede fragment? Waarover dromen Celina en haar vriendinnen? In welke periode zitten we nu? De tijd van de volkeren (nieuwste tijd) 1800 tot 1945

Oorzaak en gevolg Grote gezinnen met veel kinderen hebben veel eten nodig => Ook kinderen moeten veel werken Het werkboekje wordt ingevoerd=>Het wordt moeilijker om ander werk te vinden Op zondag trekken de mannen naar de herberg=> Sommigen drinken hun hele weekloon op en kunnen dan geen eten meer kopen

Arbeiders Arbeiders in de 19 de eeuw Er waren slechte arbeidsomstandigheden Lage lonen Lange werkdagen Kinderarbeid Gevaarlijke werkomstandigheden Werkboekje zorgde ervoor dat je moeilijk kon veranderen van werk

Hobby’s van vroeger, vandaag of beide? Duivenmelken Beide Volksdansen Beide Naar de kermis gaan Beide Gamen Nu Pretpark Nu Toneelspelen Beide Chatten Nu Fanfare Beide

Duivenmelken

Besluit hobby’s Veel van wat men vroeger deed, doet men nu ook, maar met veel minder mensen of op een andere manier. Er kwamen heel wat nieuwe mogelijkheden bij.

Kloof tussen arm en rijk De patroons Ontvingen hoge huurprijzen Hadden een machtig instrument, het werkboekje, waarmee ze veel mensen konden bedreigen en chanteren Hun wil was wet, ze duldden geen tegenspraak Ze woonden in mooie, statige huizen Arbeiders Klopten lange uren, dagen van twaalf tot vijftien uur werken Kleine huisjes met grote gezinnen Weinig eten, vaak ziek, regelmatig gewond tijdens het werk

Zelf aan de slag! Bundeltje p Bronnenboek p Extra: kopieerblad titanic!!