Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Door goede gesprekken groeien
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Anticonceptie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Levensvragen Over geluk…..
Positieve psychologie
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Edith Josten, Korver A., de Lange W.A.M..  Studeerde Arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Tilburg.  Vanaf 2001 werkte Edith bij.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
DIGITALE COLLAGE ESTHER
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Volgende stap in de loopbaan van …
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Opgroeien in de stad les 3
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Wat wij met hulpmiddelen doen.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Participatieve observatie. Beeldvorming ouderen nu?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Jacqueline Kool Eros in de kreukels: verhalen van lijven, leven & lust Haagse Hogeschool 7 februari 2012.
De Triadekaart een introductie. Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting

Audiofragment Veerle1

Voorbereidende opdracht 2 studenten lichten kort hun product toe

Definities van in- en uitsluiting Insluiting (inclusie): gelijkwaardig meedoen aan de samenleving in alle aspecten van het leven Uitsluiting (exclusie): niet of nauwelijks sprake van sociale participatie en/of sociale ondersteuning (Proefles Sociale Inclusie, 2013)

Disability Studies In Nederland is DS niet ontstaan in de jaren ‘70 zoals wel in andere (m.n. Angelsaksische) landen. Hoe komt dit? Een versnipperd ‘veld’ en weinig/geen cross-disability samenwerking; Wetenschappelijk debat ≠ publiek debat Disability gerelateerd onderzoek vooral beleidsgericht en medisch. Minder in sociale, juridische, geschiedenis wetenschappen. Sinds 2009:

Opvattingen over disability medisch perspectief sociaal-cultureel perspectief Gebrek, ziekte als hoofd identiteit, persoonlijke tragedie Herstel, correctie Interventie: persoon moet veranderen Normaliteit staat vast Persoonlijke identiteit, burgerschap Acceptatie, diversiteit Omgeving moet (ook) veranderen Normaliteit ter discussie

Doorschieten sociaal-cultureel perspectief? Roulstone (1998): [disabled] should not be viewed as purely adjectival, but as a fully relational concept Medisch: inclusie en participatie door normalisatie en ‘reparatie’ Sociaal: inclusie en participatie door aanpassing maatschappij Maar: welke invloed hebben mensen zelf op mechanismen van in- en uitsluiting?

Opdracht Maak groepjes van 3-4 studenten (vast voor hele cursus) Schrijf kort (1 A4) op welke wijze een hulpmiddel bijdraagt aan uitsluiting -Concreet -Beschrijf hulpmiddel en gebruiker -Beschrijf situatie -Beschrijf hoe uitsluiting plaatsvindt

Thuis zijn de toestellen volledig geaccepteerd: ‘Mijn dochter vroeg me vanaf welke leeftijd zij ook toestellen mag gaan dragen. Ze ging er vanuit dat iedereen dat doet.’ Ook goede vrienden weten van Veerle’s gehoorapparaten. Daarbuiten, op het werk of bij kennissen, weten mensen het niet. Ze draagt een kapsel waarmee ze de toestellen goed kan verhullen. Ze kiest hiervoor omdat ze niet zielig gevonden wil worden. ‘Er kleeft toch een oubollig en slachtofferig imago aan het hoortoestel’. En daar wil ze zich niet mee identificeren. ‘Ik voel me niet gehandicapt’. Meer dan handig, p24

Passing as normal “Camouflage” Mode Erbij horen

Passing as normal 100% compensatie  niet anders zijn Esthetiek: kapsel

Hoortoestelen Meer dan Handig 27 interviews Biografische methode: de interviewkandidaten bepalen de agenda Nu focus op hoortoestel, ervaringen van Bianca en Veerle

Hoortoestelen Overeenkomsten Leeftijd (40 en 31 jaar) Geslacht Veerle heeft hoortoestel op latere leeftijd gekregen, Bianca al vroeg in haar kinderjaren

Veerle 40 jaar oud Als kind 20-30% gehoorverlies rechteroor Op 31 e 60% gehoorverlies linkeroor na vliegtuigvlucht

Veerle Erg wennen “.. En het geluid is klote” Maar het went uiteindelijk, worden vrienden Verantwoordelijke baan waarin communicatie essentieel is Draagt hoorstoestel onopvallend

Bianca 31 jaar oud Vanaf vroege jeugd slechthorend

Bianca Draagt al heel snel hoortoestellen Nooit moeten wennen Ouders belangrijke rol om hoortoestel te dragen

Bianca Hoorproblemen progressief van aard Hoortoestel niet afdoende Omgeving weet dat ze slechthorend is, gebruik van non- verbale communicatie

Functie De hoortoestellen compenseren gehoorverlies, bij Veerle beter dan bij Bianca

Passing as normal: esthetiek Veerle draagt hoortoestellen onopvallend Voor Bianca geen optie

Passing as normal: voordelen Esthetiek: geen stigma (Veerle)  Er ‘normaal’ uitzien

Passing as normal: nadelen Miscommunicatie (arrogant) Geen begrip

Conclusies We spreken vaak over het streven naar insluiting en het voorkomen van uitsluiting. Alsof die twee van elkaar te scheiden zijn. In- en uitsluiting gaan echter vaak hand in hand

Conclusies Hulpmiddelen zijn meerstemmig: -Dragen bij aan insluiting -Dragen bij aan uitsluiting -Belangrijk om context van hulpmiddel te (h)erkennen -Verschil in socialisatie?

Volgende les Mail uiterlijk twee dagen voor het volgende college twee beelden (foto/plaatje) Deze beelden drukken de identiteit en/of relaties met anderen uit.