Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Onderwerpen 1. Wie zijn wij? 2. Wat doen wij (inhoud en vorm)? 3. Uitgangspunten samenwerking 4. Fase 1: ‘1 A4tje’ met doel, planning en rolverdeling 5. Fase 2: Voorbereiding: inventariseren en vaststellen 6. Fase 3: Uitwerking: inhoud en vorm van onderwijs 7. Fase 4: Uitvoering: Productontwikkeling 8. Fase 5: Implementatie en evaluatie 9. Vragen?
Wie zijn wij? Voor en door docenten: Opgericht in 1991 Docentencollectief VMBO en MBO Bijna 200 docent-auteurs Netwerk van zo’n 50 projectmatige ontwikkelaars Organisatie is: Persoonlijk en kleinschalig Ondersteuningsgericht (inhoud en begeleiding) Ontwikkelingsgericht: 2010 – 2015: Duaal systeem (E+concept) 2015 – 2010: ‘Educatieve Spotify’ Maatwerkgericht
Wat doen wij ? Inhoud Inhoud is examengericht: Kwalificatiedossiers Beroepsgericht (profielen, kerntaken, werkprocessen) Beroepsondersteunend (kennis en vaardigheden) Rekenen Nederlands MVT 1: Engels MVT 2: Duits, Frans, Spaans, Italiaans Loopbaan en burgerschap Keuzedelen (vanaf 2015)
Wat doen wij ? Vorm Vorm: Helder en gestructureerd Theorie, praktijk en verwerking in 1 Duaal concept: Papier of digitaal Papier en digitaal (E+Boeken) Duale distributie: Rechtstreeks (studenten, docenten, scholen) Boekhandels Eenduidige opmaak (ideaal voor maatwerk) Maatwerk Metadatering per hoofdstuk Ondersteuning per hoofdstuk
Uitgangspunten samenwerking Onderwijsvernieuwing (verbetering) door: 1.Samenwerking Vertrouwen en draagvlak Hard (voor/met elkaar willen) werken Afspraken nakomen 2.Plan van aanpak 1.‘1 A4tje’ met doel, planning en rolbeschrijving 2.Voorbereiding: inventariseren en vaststellen Onderwijsmodel Toets- en examenmodel Begeleidingsmodel 3.Voorbereiding: inhoud en vorm van onderwijs 4.Uitvoering: productontwikkeling 5.Implementatie en evaluatie
Fase 1 en 2 Stap 1: ‘1 A4’ met doel, planning, rolbeschrijving Presentatie Gesprek/overleg Opdracht Stap 2a: Voorbereiding: inventariseren 10 stappenplan: Onderwijsmodel Toets- en examenmodel Begeleidingsmodel Stap 2b: Voorbereiding: vaststellen Inhoud van onderwijs Vorm van onderwijs
Stap 3: Uitwerking inhoud (1)
Stap 3: Uitwerking inhoud (2)
Stap 3: Uitwerking inhoud (3)
Stap 3: Uitwerking Vorm (1)
Stap 3: Uitwerking Vorm (2)
Stap 3: Uitwerking Vorm (3) Keuze productvorm: Boeken E-Boeken E+Boeken (boeken en digitaal) … Keuze leeromgeving: Digiplein (boekenplank van uitgever) ELO ManualMaker ….
Stap 4: Productontwikkeling (1) Stap 4: Productontwikkeling Verzamelen van leermiddelen Maken van concept-leermiddelen (zie hieronder) Controleren van concept-leermiddelen Vaststellen en produceren van leermiddelen Stappen DoorlooptijdWerkwijze 1 Aanvrager vraagt maatwerk aan middels 'invulformulier maatwerk'. 2 1 week De verkoopprijs wordt bepaald aan de hand van aantal pagina's en wijze van afwerken. 3 2 wekenIndien prijs akkoord, wordt het maatwerk gemaakt (incl. ISBN-nummer) en naar aanvrager verstuurd. 4 Maatwerk voor akkoord terug (handtekening op titelpagina), eventueel correcties in rood aangegeven. 5 2 wekenMaatwerk wordt geproduceerd op basis van inschatting leerlingenaantal. Maatwerk kan vanaf dat moment geleverd worden.
Stap 4: Productontwikkeling (2) INVULFORMULIER MAATWERK
Stap 5: Implementatie en evaluatie Stap 5a: Implementatie Informatiebijeenkomst Trainingsbijeenkomst Stap 5b: Evaluatie Evaluatiebijeenkomst Bijstellen
Concrete voorbeelden
Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Jeroen van Esch Docent - Uitgever Vragen......?