1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
De schoolmaatschappelijk werker
Relaties en seksualiteit
Bijbeltekst: 1 Samuël 20: 1-17
Ik wens je De kracht van god.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Een bericht speciaal voor jouw m’n
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Gezinsvormen Uitleg over de verschillende gezinsvormen
Wolken, water, bergen Grasduinen in vroegere spreuken van de Bond zonder Naam Muziek: “Nachtegaal serenade” Viktor Vogel.
Godsdienst 1.
UITNODIGING Fokkema Linssen Notarissen
Personen- en familierecht II: Ouderschap, gezag en minderjarigheid
Dakloos hopeloos?.
Correct omgaan met gescheiden ouders
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Jongeren willen een eigen leven
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
"verliefd, verloven en sexualiteit".
Is gemaakt door :Marsha Hofmeijer ! Groep 8 De Regenboog
Loverboys.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Jan Thijs op de Laak NOTARIAAT OP DE LAAK BUDEL
Levensvragen Over geluk…..
Personen- en familierecht I: Algemene bepalingen en samenlevingsvormen
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Gezonde Relaties
Workshop Relationele en seksuele vorming
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Uittreksel uit een recente studie bij kinderen van ongeveer 10 jaar in verband met het onderwerp « huwelijk ».
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Nieuwe gezinnen scheidingen en de vorming van stiefgezinnen
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
in Nieuw-Testamentisch perspektief
Kaarten op tafel.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Het Geluk.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
Liefde en relaties.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
‘Mixed up piles’.
Erven, Schenken Enzovoorts. Van Rhijn notarissen Woudenbergseweg 5 Postbus AB Zeist T Marjolein Elings
Amsterdammers onder elkaar
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Single zijn, bijbel en gemeente. Citaat ‘Dominees moeten niet zo zielig doen over alleenstaanden. Als ze in een doopdienst gevoelig bidden voor alleenstaanden,
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
De Vrouwen beweging Deel 2. Wat we gaan doen Dolle Mina De tegenreacties Wat is er bereikt Maken laatste opdrachten.
Partnerkeuze & maagdelijkheid.
Ontwikkelingspsychologie
Liefde en relaties.
Vriendschap & Relaties
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Liefde en relaties.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148 Hoofdstuk: Relaties

2 §1: Met elkaar omgaan Je doet bijna nooit iets écht alleen: –Als klein kind ben je afhankelijk van je ouders –Behoefte aan vrienden –Liefdes relatie krijgen –Op je werk collega’s Dus je bent als mens: ……………. Sociaal!

3 §1: Met elkaar omgaan Waar denk je aan bij het woord: Relaties

4 §1: Met elkaar omgaan 2 soorten relaties: –Persoonlijke relaties: vriendschap en liefde Heb je met vrienden, familie, partner Informele relatie Geen onderlinge verplichtende afspraken Gewoon jezelf zijn

5 §1: Met elkaar omgaan 2 soorten relaties: –Zakelijke relaties: Belangen of verplichtingen Heb je met leraar, sporttrainer, baas formele relatie: taken en bevoegdheden onderlinge verplichtende adspraken Gevoelens minder belangrijk De een heeft meer macht dan de ander: machtsverschil

6 §1: Met elkaar omgaan Persoonlijk- of zakelijke relatie? Zakelijk Persoonlijk Zakelijk

7 §1: Met elkaar omgaan Mensen hebben verwachtingen bij relaties: -Het is spannend -verliefdheid -Intimiteit -Seksuele moraal: hoe je over seks denkt -(wel of geen seks voor het huwelijk)

Seksueel moraal: hoe je over seks denkt Zoals: Seks voor het huwelijk Vreemdgaan moet kunnen Dubbele moraal: andere normen voor jongens dan voor meisjes: Jongen veel seks: stoer meisje veel seks: slet 8

Machtverhoudingen: –Leraar kan je straf geven –Agent kan je laten stoppen –Je moet naar je ouders luisteren Jij moet dan gehoorzamen. –Extreem machtsverschil: Loverboys Veel leeftijdsverschil (meisje 14, man 40: verboden) 9 §1: Met elkaar omgaan

10 §1: Met elkaar omgaan Vreemdgaan: Wat vind jij dat mag? Voor jezelf: Voor de partner: Uitgaan met een ander Zoenen met een ander Vrijen met een ander 91,1% 39,8% 17 % 1% 9 % 62%

11 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwd “de gelukkigste dag van mijn leven” Maar ook rechten en plichten: - elkaar bijstaan en helpen - mee betalen aan huishoudkosten - kinderen verzorgen en opvoeden -Ouderlijk gezag: wettelijke plicht om je kind op te voeden en te verzorgen. Tot je 18e. ook dingen verbieden (tatoeage, brommer) - Financieel gezag: kosten van een kind betalen. Tot je 21e.

12 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwd Wanneer mag je trouwen?4 belangrijke eisen: 1.Als je nog niet getrouwd bent (dus niet met meer dan 1 persoon) 2. Je moet weten wat je doet (niet dronken, onder drugs) 3. Meerderjarig zijn. (jonger  alleen als het meisje zwanger is + 16/17 jaar + toestemming ouders) 4. Niet trouwen met familie (neef/nicht mag wel)

13 § 3: Samen of alleen? Mogen zij trouwen?

§ 2: Verliefd, verloofd, getrouwd Emancipatie: - Vroeger was de vrouw: huisvrouw en moeder, geen stemrecht, geen studie - Vrouwen niet meer tevreden: ook werken, ook studeren en stemrecht sinds

15

16 § 3: Als de relatie stukloopt Als je ouders gaan scheiden: -Spullen verdelen -Alimentatie betalen (maandelijks een geldbedrag) -Kinderalimentatie: betaalt de ouder die de kinderen niet verzorgt aan de andere ouder tot 21 jaar oud zijn. -Partneralimentatie: betalen als je inkomen veel hoger is dan die van je ex. -Omgangsregeling voor de kinderen: ouderlijkgezag bij 1 ouder. Of -Co-ouderschap: kinderen blijven deels bij de ene ouder, deels bij de ander. Ouderlijkgezag verdeeld.

17 § 3: Als de relatie stukloopt Als jullie het niet eens worden: -Rechter beslist -Kind beslist als hij 12 jaar of ouder is (eindbeslissing is voor de rechter )

18 § 3: Als de relatie stukloopt Van wie is het geld? - Trouwen in algehele gemeenschap van goederen: Alle bezittingen, geld én schulden, van beide partners samen. Bij scheiding: ieder krijgt 50%. -Huwelijkse voorwaarden: Op het moment van trouwen bij een notaris vast leggen wat van wie is. Bij scheiding: je krijgt wat van jou is.

19 Waarom scheiden? -Vroeger niet: -Kerk keurde het af -Niet genoeg welvaart om op jezelf te wonen -Nu wel : -Eigen financiele middellen/ economisch onafhankelijk -Liefde is over -Verstandshuwelijk: -Bij elkaar blijven voor de kinderen of voor het geld -Maar niet meer van elkaar houden

20 § 3: Als de relatie stukloopt Waarom scheiden?

21 § 3: Als de relatie stukloopt Waar gaan de kinderen wonen na een scheiding? Waarom denk je dat dit zo is?

22 Wat denk en voel je als kind na een scheiding? ? Moet ik bij mijn vader of moeder wonen? - 12 jaar en ouder beslist samen met rechter - jonger dan 12  je kan wel naar de rechter toe ? Zal ik weglopen? - jeughulpverlening kan bemiddelen - Via bureau jeugdzorg naar een pleeggezin - naar een wegloophuis - huis speciaal voor islamitische meisjes of jongens ? Wil ik op mezelf wonen? - tot je 18e jaar heb je toestemming nodig - begeleid-kamer-wonen of kamertraining (moet inkomen hebben)

23 § 4: Samen of alleen? Hoe kan je liefdesleven eruit zien? 1.Huwelijk (en gezin) 2.Lat-relatie  Living Apart Together: wel vaste relatie, niet samenwonen 3.Gescheiden 4.Groepswonen  met een hele groep in 1 huis wonen 5.Alleenstaande  steeds meer mensen: individualisering. Men is economisch onafhankelijk. 6.Samenwonene + samenlevingscontract

24 § 4: Samen of alleen? Gezinnen: -Standaard gezin: vader, moeder, broer(s) of zus(sen) -Geadopteerd -Niet je biologische ouders -Kind binnen een homohuwelijk -Stiefouders -Pleegouders -Een-oudergezin -Voogden (meestal een bekende, kan ook maatschappelijk werker zijn)

Haal je een 8.5 of hoger…traktatie! 25