Rianne Ronden, Huisarts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
Advertisements

DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Disclosure belangen spreker
Patientveiligheid: juridische aspecten
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Over de schotten heen kijken!
Disclosure belangen spreker
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
VGS-CCO symposium 2010 fouten door zorgverleners Gerard GM Essed.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
De mogelijkheden na de huisartsenopleiding:
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen S.M. Grol
Verschil in telefonische triage bij mannen en vrouwen verdacht voor acuut coronair syndroom
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Hans van Santen, huisarts hoofdredacteur Medisch Contact
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Kennis- en netwerkdag ABR Zorgnetwerk Zuidwest-Nederland
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Komen chronisch zieken jaarlijks voor hun ziekte bij de huisarts?
Samenwerking eerste/tweede lijn
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Disclosure belangen NHG spreker
Film op recept? Ton Oomen, (RIVM-CIb-LCI)
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Perspectieven op kwaliteit van de overdracht van zorg bij ontslag uit het ziekenhuis voor kwetsbare ouderen L.S. van Tol, S. Kuipers, prof.dr. J. Gussekloo,
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Transcript van de presentatie:

‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders’ Klachten en claims in de gezondheidszorg Rianne Ronden, Huisarts Désirée Klemann, AIOS gynaecologie, gezondheidsrechtjurist

Disclosure belangen sprekers Belangenverstrengeling (potentiële) Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven: - Sponsoring of onderzoeksgeld n.v.t. - Honorarium of andere (financiële) vergoeding n.v.t. - Aandeelhouder n.v.t. - Andere relatie, namelijk…. n.v.t.

Inhoud Quiz Casus Rechtswegen voor een ontevreden patiënt - Klachtenfunctionaris en klachtencommissie - Tuchtrecht - Schadeclaim Nieuwe ‘eis’-tijd? Klachtrecht in de toekomst

Quizzzz…..

Quizzzz….. Artsen werkzaam in een ziekenhuis werden in 2014 vaker tuchtrechtelijk aangeklaagd in vergelijking met artsen die niet werkzaam zijn in een ziekenhuis

Quizzzz….. Artsen werkzaam in een ziekenhuis werden in 2014 vaker tuchtrechtelijk aangeklaagd in vergelijking met artsen die niet werkzaam zijn in een ziekenhuis NEE

Quizzzz….. Iedere zorginstelling moet aangesloten zijn bij een klachtencommissie, of deze in huis hebben 7

Quizzzz….. Iedere zorginstelling moet aangesloten zijn bij een klachtencommissie, of deze in huis hebben JA

Quizzzz….. Het toegekende bedrag per schadeclaim blijft in Nederland de laatste vijf jaren (nagenoeg) gelijk 9

Quizzzz….. Het toegekende bedrag per schadeclaim blijft in Nederland de laatste vijf jaren (nagenoeg) gelijk NEE 10

Casus Gravida 2, Para 1 Amenorroeduur 38w+4d Obstetrische voorgeschiedenis: Secundaire Sectio Diabetes gravidarum Poliklinisch besproken en genoteerd: “Inleiding bij AD 39+0, indien binnen 3 uur geen goede ontsluiting, overgaan tot electieve sectio”.

Casus

Casus

Vervolg casus Raad v. Bestuur meldt calamiteit bij IGZ IGZ dient tuchtklacht in jegens verloskundige en gynaecoloog Ouders doen aangifte jegens gynaecoloog OM start strafrechtelijke procedure wegens ‘dood en ‘zwaar lichamelijk letsel door schuld’ Ouders dienen een schadeclaim in IGZ= Inspectie voor de gezondheidszorg

Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Kwaliteit van zorg Schade- vergoeding Straffen Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure 15

Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- functionaris Klachten- commissie Klachten- commissie Schade- claim Tucht- procedure Straf- procedure

Informele klachtrecht ziekenhuiszorg Klachtenfunctionaris - Bemiddelen - Nu geen wettelijke basis → Wkkgz Klachtencommissie - Wet Klachtrecht cliënten zorgsector - Kaderwet met minimumeisen - Beoordeelt gegrondheid klacht en zoekt oplossing - Indien structurele fout: contact met zorgaanbieder

Informele klachtrecht huisartsen Stichting klachtenregeling huisartsenzorg Zuid-NL - Spijtoptantenregeling - Onpartijdige behandeling van klachten - Uitspraak over gegrondheid van klachten - 2 trajecten: klachtenbemiddeling en/of klachtencommissie

Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Kwaliteit van zorg Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure

Tuchtrecht maatregelen Waarschuwing Berisping Geldboete (max. € 4500,-) Schorsing van de inschrijving van het register voor maximaal één jaar Gedeeltelijke ontzegging van de bevoegdheid bepaalde handelingen uit te oefenen Doorhaling van de inschrijving in het register

Tuchtrecht “de knelpunten”

Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Schade- vergoeding Straffen Schade- claim Straf- procedure Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure

Klachtwegen samengevat Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Kwaliteit van zorg Schade- vergoeding Straffen Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure

Nieuwe ‘eis’-tijd? Klachten via klachtwegen 5,7% zkh patiënten lijdt onbedoelde schade 2,3% zkh patiënten lijdt vermijdbare schade

Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal ingediende klachten eerste lijn

Nieuwe ‘eis’-tijd Klachten eerste lijn (2014)

Nieuwe ‘eis’-tijd Onderwerp van klachten in eerste lijn (2014)

Nieuwe ‘eis’-tijd Medisch professioneel handelen (2014)

Nieuwe ‘eis’-tijd Afhandeling van de klachten - 36% tevreden na telefonisch/schriftelijke bemiddeling - 14% trekt klacht in - 10% naar klachtencommissie 8% maakt enkel melding 32% ‘overig’

Nieuwe ‘eis’-tijd???

Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal klachten in de tweede lijn

Nieuwe ‘eis’-tijd

Nieuwe ‘eis’-tijd Onderwerp klachten bij klachtencommissie (2014)

Nieuwe ‘eis’-tijd Afhandeling door klachtencommissie -26% gegrond - 57% ongegrond - 9% deels gegrond - 5% niet ontvankelijk/ geen uitspraak nodig - 3% ingetrokken

Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal ingediende tuchtklachten m.b.t. artsen/jaar

Nieuwe ‘eis’-tijd Verdeling tuchtklachten per beroepsgroep %

Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk

Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk

Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk

Nieuwe ‘eis’-tijd???

Bronnen Gerechtshof Amsterdam, 17-6-2014, GJ 2014/133. Jaarverslag Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg en het college van Medisch Toezicht 2014 via www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl F.C.B. van Wijmen, H. Kerkkamp, ‘Nieuwe klachtopvang in ziekenhuizen’, medisch contact. J. Legemaate. Nieuwe wetgeving over het klachtrecht: winst of verlies? TvGR 2013, nr. 5 449-456. F.C.B. van Wijmen. Simpeler en beter. Over vereenvoudiging en verbetering van wetgeving betreffende patiëntenrechten. Nederlands Juristenblad 2009, 1780, afl. 36, p.2338-2344. Semi-arts onderzoek D. Klemann in Orbis MC naar locale klacht- en claimprocedures Jaarverslag MediRisk 2014 via https://www.medirisk.nl/over-medirisk http://www.klachtenhuisarts.nl/ H.J.J. Leenen, J.C.J. Dute, J. Legemaate, E.J.C. de Jong, M.E. Gelpke, J.K.M. Gevers en G.R.J. de Groot, Handboek Gezondheidsrecht, 2014.

Klachtrecht in de toekomst Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wkkgz is aangenomen door 1ste kamer Onderscheid tussen klachten en geschillen Investeren in bemiddeling bij klachten - Klachtenfunctionaris krijgt wettelijke basis - Klachtencommissie niet langer verplicht, wel mogelijk

Klachtrecht in de toekomst Oprichting externe onafhankelijke geschilleninstantie - Kan bindende uitspraken doen over klachten; - Kan schadevergoeding toekennen tot 25.000 Huisartsen krijgen één jaar om hier invulling aan te geven