‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders’ Klachten en claims in de gezondheidszorg Rianne Ronden, Huisarts Désirée Klemann, AIOS gynaecologie, gezondheidsrechtjurist
Disclosure belangen sprekers Belangenverstrengeling (potentiële) Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven: - Sponsoring of onderzoeksgeld n.v.t. - Honorarium of andere (financiële) vergoeding n.v.t. - Aandeelhouder n.v.t. - Andere relatie, namelijk…. n.v.t.
Inhoud Quiz Casus Rechtswegen voor een ontevreden patiënt - Klachtenfunctionaris en klachtencommissie - Tuchtrecht - Schadeclaim Nieuwe ‘eis’-tijd? Klachtrecht in de toekomst
Quizzzz…..
Quizzzz….. Artsen werkzaam in een ziekenhuis werden in 2014 vaker tuchtrechtelijk aangeklaagd in vergelijking met artsen die niet werkzaam zijn in een ziekenhuis
Quizzzz….. Artsen werkzaam in een ziekenhuis werden in 2014 vaker tuchtrechtelijk aangeklaagd in vergelijking met artsen die niet werkzaam zijn in een ziekenhuis NEE
Quizzzz….. Iedere zorginstelling moet aangesloten zijn bij een klachtencommissie, of deze in huis hebben 7
Quizzzz….. Iedere zorginstelling moet aangesloten zijn bij een klachtencommissie, of deze in huis hebben JA
Quizzzz….. Het toegekende bedrag per schadeclaim blijft in Nederland de laatste vijf jaren (nagenoeg) gelijk 9
Quizzzz….. Het toegekende bedrag per schadeclaim blijft in Nederland de laatste vijf jaren (nagenoeg) gelijk NEE 10
Casus Gravida 2, Para 1 Amenorroeduur 38w+4d Obstetrische voorgeschiedenis: Secundaire Sectio Diabetes gravidarum Poliklinisch besproken en genoteerd: “Inleiding bij AD 39+0, indien binnen 3 uur geen goede ontsluiting, overgaan tot electieve sectio”.
Casus
Casus
Vervolg casus Raad v. Bestuur meldt calamiteit bij IGZ IGZ dient tuchtklacht in jegens verloskundige en gynaecoloog Ouders doen aangifte jegens gynaecoloog OM start strafrechtelijke procedure wegens ‘dood en ‘zwaar lichamelijk letsel door schuld’ Ouders dienen een schadeclaim in IGZ= Inspectie voor de gezondheidszorg
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Kwaliteit van zorg Schade- vergoeding Straffen Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure 15
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- functionaris Klachten- commissie Klachten- commissie Schade- claim Tucht- procedure Straf- procedure
Informele klachtrecht ziekenhuiszorg Klachtenfunctionaris - Bemiddelen - Nu geen wettelijke basis → Wkkgz Klachtencommissie - Wet Klachtrecht cliënten zorgsector - Kaderwet met minimumeisen - Beoordeelt gegrondheid klacht en zoekt oplossing - Indien structurele fout: contact met zorgaanbieder
Informele klachtrecht huisartsen Stichting klachtenregeling huisartsenzorg Zuid-NL - Spijtoptantenregeling - Onpartijdige behandeling van klachten - Uitspraak over gegrondheid van klachten - 2 trajecten: klachtenbemiddeling en/of klachtencommissie
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Kwaliteit van zorg Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure
Tuchtrecht maatregelen Waarschuwing Berisping Geldboete (max. € 4500,-) Schorsing van de inschrijving van het register voor maximaal één jaar Gedeeltelijke ontzegging van de bevoegdheid bepaalde handelingen uit te oefenen Doorhaling van de inschrijving in het register
Tuchtrecht “de knelpunten”
Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Klachtwegen Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Schade- vergoeding Straffen Schade- claim Straf- procedure Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure
Klachtwegen samengevat Onvrede/ander resultaat Behoefte/doel v.d. patiënt Informatie incident Oordeel over klacht Kwaliteit van zorg Schade- vergoeding Straffen Excuses Bemiddeling Klachten- functionaris Klachten- commissie Tucht- procedure Schade- claim Straf- procedure
Nieuwe ‘eis’-tijd? Klachten via klachtwegen 5,7% zkh patiënten lijdt onbedoelde schade 2,3% zkh patiënten lijdt vermijdbare schade
Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal ingediende klachten eerste lijn
Nieuwe ‘eis’-tijd Klachten eerste lijn (2014)
Nieuwe ‘eis’-tijd Onderwerp van klachten in eerste lijn (2014)
Nieuwe ‘eis’-tijd Medisch professioneel handelen (2014)
Nieuwe ‘eis’-tijd Afhandeling van de klachten - 36% tevreden na telefonisch/schriftelijke bemiddeling - 14% trekt klacht in - 10% naar klachtencommissie 8% maakt enkel melding 32% ‘overig’
Nieuwe ‘eis’-tijd???
Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal klachten in de tweede lijn
Nieuwe ‘eis’-tijd
Nieuwe ‘eis’-tijd Onderwerp klachten bij klachtencommissie (2014)
Nieuwe ‘eis’-tijd Afhandeling door klachtencommissie -26% gegrond - 57% ongegrond - 9% deels gegrond - 5% niet ontvankelijk/ geen uitspraak nodig - 3% ingetrokken
Nieuwe ‘eis’-tijd Aantal ingediende tuchtklachten m.b.t. artsen/jaar
Nieuwe ‘eis’-tijd Verdeling tuchtklachten per beroepsgroep %
Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk
Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk
Nieuwe ‘eis’-tijd? Ontwikkelingen MediRisk
Nieuwe ‘eis’-tijd???
Bronnen Gerechtshof Amsterdam, 17-6-2014, GJ 2014/133. Jaarverslag Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg en het college van Medisch Toezicht 2014 via www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl F.C.B. van Wijmen, H. Kerkkamp, ‘Nieuwe klachtopvang in ziekenhuizen’, medisch contact. J. Legemaate. Nieuwe wetgeving over het klachtrecht: winst of verlies? TvGR 2013, nr. 5 449-456. F.C.B. van Wijmen. Simpeler en beter. Over vereenvoudiging en verbetering van wetgeving betreffende patiëntenrechten. Nederlands Juristenblad 2009, 1780, afl. 36, p.2338-2344. Semi-arts onderzoek D. Klemann in Orbis MC naar locale klacht- en claimprocedures Jaarverslag MediRisk 2014 via https://www.medirisk.nl/over-medirisk http://www.klachtenhuisarts.nl/ H.J.J. Leenen, J.C.J. Dute, J. Legemaate, E.J.C. de Jong, M.E. Gelpke, J.K.M. Gevers en G.R.J. de Groot, Handboek Gezondheidsrecht, 2014.
Klachtrecht in de toekomst Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Wkkgz is aangenomen door 1ste kamer Onderscheid tussen klachten en geschillen Investeren in bemiddeling bij klachten - Klachtenfunctionaris krijgt wettelijke basis - Klachtencommissie niet langer verplicht, wel mogelijk
Klachtrecht in de toekomst Oprichting externe onafhankelijke geschilleninstantie - Kan bindende uitspraken doen over klachten; - Kan schadevergoeding toekennen tot 25.000 Huisartsen krijgen één jaar om hier invulling aan te geven