PESTEN Ga naar afbeelding 1.
Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken
Andere oorzaken -overbeschermende ouders -Aard v/h kind -Eerdere pesterijen -Bewust opvoedingsstijl kiezen? *gevolg van onvrijwillige factoren
-Homoseksuele of lesbische jongeren lopen meer kans -Uiterlijk speelt een rol -Dikke kinderen -Iemand is ‘anders’
Pesten op school -Sociale setting: de school -leiding en onderwijzend personeel op de hoogte? -sociaal pesten vaak niet opgemerkt -gebagatelliseerd Ga naar afbeelding 2.
De rol van de leerkracht -buiten beschouwing gelaten -Maakt deel uit v/d sociale context -onwetendheid -handelingsverlegenheid -tekortschieten Ga naar afbeelding 3Ga naar afbeelding 3.
Opvattingen over pesten -Sociaal pesten= minder erg -3 soorten opvattingen -Assertieve kinderen w. niet gepest -Pestkoppen vermijden= niet gepest -Pesten hoort erbij
Pesten door de ogen van leerkrachten -Waardering aangepast aan sociale status kind -Minder steun v/d leerkracht -Leerkrachten stimuleren pesters
Voorbeeld: “ Meester W. hielp me met bijles rekenen maar zette me voor schut voor de hele klas.Wederom een geval van iemand die het ene moment aardig en behulpzaam is om mij het volgende moment belachelijk te maken om zelf een goed figuur te slaan.’’
Pesten is een complex probleem -Leerkrachten moeten hun rol onder ogen zien -Op een andere manier naar de klas kijken