Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
onderwijs aan anderstalige nieuwkomers
Advertisements

KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Rechtspositie van leerlingen in het basisonderwijs OD XXIV
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Curriculumdifferentiatie
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Experten in de derde graad Proefproject
Opleiding voor schoolsecretariaten
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Sint-Niklaas en Beveren
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Lokaal overlegplatform
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Cursus voor schoolsecretariaten
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Cursus voor schoolsecretariaten
Nieuw inschrijvingsrecht
Verhoogde instroom van vluchtelingen november 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Plan BaO Marc Smets 14 december 2018.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Opleiding iBasis Opfrissen van uw kennis
Cursus voor schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen

- getuigschrift Basisonderwijs - Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers

Verdere specificaties uitreiking getuigschrift BaO met ingang van 1 september 2015: Gewijzigde norm voor de toekenning van het getuigschrift BaO : de KR oordeelt of de leerling de eindtermgerelateerde leerplandoelen heeft behaald. Nieuw model getuigschrift BaO (Cfr. Omzendbrief BaO/98/11) Vereenvoudigde toekenningsprocedure: - scholen moeten geen lijsten en geen afzonderlijk dossier per leerling meer samen stellen - de notulen met beraadslaging van de klassenraad volstaan

getuigschrift BaO doorstroming naar secundair onderwijs Aangekondigde maatregel: bezit getuigschrift BaO noodzakelijke instroom in 1 A Secundair onderwijs Normaliter vanaf

Extra middelen - tijdelijke maatregel o.m. voor anderstalige nieuwkomers kleuters beperkt tot schooljaar 2015 – 2016 : van 1/1 tot 30/06 recht op financiële ondersteuning 950 euro per kleuter activiteiten in het kleuteronderwijs: initiatie en versterking Nederlands Mits voorwaarde uit hoofde van de leerling: -Hetzij op de teldag feb 2016 stijging kleuteraantal thuistaal NN t.o.v. de teldag voor de berekening van het werkingsbudget 2015 – 2016 vaststelling door AgOdi op basis van discimus gegevens - Hetzij minstens 1 kleuter jonger dan 5 jaar die instapt (AN), mits voorwaarden: Uiterlijk op 31 december 2015 jonger zijn dan 5 jaar en op 1 februari 2016 in de school aanwezig zijn en - nieuwkomers; dit wil zeggen pas vanaf 1 juli 2015 in België - Thuistaal Niet Nederlands - onvoldoende de onderwijstaal beheersen - maximaal 9 maanden ingeschreven in een Nederlandstalige school

Extra ondersteuning (lestijden) o.m. voor anderstalige Nieuwkomers kleuters beperkt tot schooljaar voor anderstalige kleuters die na 1 februari 2016 instappen, en die aan de voorwaarden voldoen, komt er een extra teldag op 1 juni 2016 Op 1 september 2016 verwerft school bijkomende lestijden Maatregel wordt verder uitgewerkt door de Vlaamse Regering

Onthaalonderwijs: -AN voorbereiden op instroom in gewoon onderwijs en doorstroming naar reguliere klaspraktijk -ontwikkelt taal en sociale vaardigheden -actieve integratie in het schoolleven

- Kennis van het Nederlands is belangrijk voor een goede integratie! - Leren omgaan met sociale en culturele verschillen! - Leerling in staat stellen op een efficiënte manier te functioneren in de klas!