Vaco’s 16-11-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Begeleid zelfstandig leren
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Lineair curriculum concentrisch.
Leerkansen voor alle leerlingen
Portfolio
CONCEPT OPERATIE X.
Informatieavond groep 3 WELKOM
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
Workshop Open Leercentrum
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Actieonderzoek instructietafel.
Informatie-avond groep 4-5
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Informatieavond groep 4
Barbara Axters en Kaat De Strooper
Stappenplan Samenvatten
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Werken met de Stercollecties
Netwerkbijeenkomst Nederlands 7bso derde leerjaar derde graad bso Barbara Axters en Kaat De Strooper Vervangt D/2006/0279/019.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid
Beter Onderwijs Nederland
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Differentiëren in de Franse les
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Differentiëren & klassenmanagement
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
WELKOM Renee Doesburg Docent Nederlands Leerjaar 1.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Differentiatie.
Loopbaancompetenties
Vaco’s
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfregulatie op Cartesius2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Vaco’s 16-11-2015

Mijn handboek, een troef? Voordelen? Welke leerplancomponenten het beste uitgewerkt? Voor welke leerplancomponenten vind je het nodig om extra of ander materiaal te maken? Wat laat je weg? Wat zou je nooit weglaten?

Wat is te moeilijk voor je leerlingen of voor een aantal van je leerlingen? Wat is te gemakkelijk voor je leerlingen of voor een aantal van je leerlingen? Waar doe je al aanpassingen? (schrappen, aanvullen, iets anders geven in de plaats, extra oefening …) Waar zou je nog aanpassingen willen doen?

Kijkwijzer handboek kiezen eerste graad

www.kahoot.it room 395585 Wie biedt soms andere teksten dan die in het handboek aan om te differentiëren? (= sommige leerlingen werken met tekst uit handboek, andere met de jouwe) Wie biedt soms de keuze aan leerlingen tussen twee vaardigheden (bijv. spreken of schrijven) om kennis te presenteren of te delen? Wie biedt soms extra oefenmateriaal aan leerlingen die moeite hebben met iets? Wie biedt soms extra oefenmateriaal aan leerlingen die meer uitdaging nodig hebben? Wie geeft meer tijd aan sommige leerlingen om een opdracht af te werken? Wie laat leerlingen soms de keuze tussen in groep werken of individueel?

Differentiëren met mijn handboek Wie biedt soms andere teksten dan die in het handboek aan om te differentiëren? (= sommige leerlingen werken met tekst uit handboek, andere met de jouwe) Wie biedt soms de keuze aan leerlingen tussen twee vaardigheden (bijv. spreken of schrijven) om kennis te presenteren of te delen? Wie biedt soms extra oefenmateriaal aan leerlingen die moeite hebben met iets? Wie biedt soms extra oefenmateriaal aan leerlingen die meer uitdaging nodig hebben? Wie geeft meer tijd aan sommige leerlingen om een opdracht af te werken? Wie laat leerlingen soms de keuze tussen in groep werken of individueel?

Differentiëren met mijn handboek Iedereen altijd dezelfde tekst? Iedereen spreekt? Iedereen schrijft? Iedereen maakt evenveel oefeningen? Iedereen krijgt evenveel tijd? Alles klassikaal Groepswerk of individueel?

Diversiteit als kans om tot leren te komen!

Differentiëren = Pro-actief omgaan met verschillen tussen leerlingen om maximaal leerrendement bij alle leerlingen te realiseren.

Differentiëren: verschillen? aanvangsprestaties niveau, aanleg, capaciteiten en interesses socio-economische status van het gezin etnische afkomst of thuistaal geslacht opgelopen achterstand in het onderwijs + Aandacht voor betrokkenheid!!!

Differentiëren Leerkansen voor elke leerling Differentiatie is geen receptenboek, maar een manier van denken > grondhouding leraar die verschillen aanvaardt, leerlingen mogen zichzelf zijn, diversiteit kan door leraar als meerwaarde ingezet worden. + grondhouding leraar grondhouding leraar

binnen of buiten de klas? Differentiëren binnen of buiten de klas? op niveau van studieprogramma’s en leerwegen bijv. wiskunderichting – talenrichting op het niveau van de vakken bijv. niveaugroepen apart zetten binnenklasdifferentiatie bijv. niveaugroepen binnen de klas

leerstijlen en leerprofielen Differentiatie van beginsituatie leerstijlen en leerprofielen interesse volgens inhoud product proces

Differentiëren inspelen op verschillen niveau tempo interesse

Differentiëren inspelen op verschillen: leerplan tempo: zwakke lezers meer tijd geven. aanbod: luistermateriaal aanbrengen dat verschilt in lengte en structuur ondersteuning: schrijfkaders aanreiken aan zwakke schrijvers werkvormen: BZL, partnerwerk, groepswerk, coöperatief leren, peertutoring evaluatie: criteria expliciteren

Differentiëren verschillen samen of apart? DIVERGEREN: verschillen tussen leerlingen uitsplitsen CONVERGEREN: verschillen tussen leerlingen werken complementair

Divergerende differentiatie Instructie samen – ene groep werkt verder met verbetersleutel en andere groep maakt eerste oefening begeleid door leraar. Moment in de week van individuele werktijd – leestijd opdrachtenkaartjes over geziene leerstof Voorzie veel taken Geef voldoende ondersteuning Voorzie keuzemogelijkheden

Divergerende differentiatie Contractwerk identieke of verschillende contracten leerlingen begeleiden bij plannen van hun opdrachten

Divergerende differentiatie Hoekenwerk Circuitsysteem Klassikale registratie: leerling vult naam in op keuzebord Individuele registratie: op eigen blaadje Registratie per hoek

Divergerende differentiatie Co-teaching Een geeft les, ander assisteert Lesgeven via verschillende hoeken (spelling) Parallel lesgeven Afwisselend lesgeven Interactief lesgeven: lesfasen verdelen

Divergerende differentiatie Peer-tutoring Leren per twee: een biedt ondersteuning Leren van elkaar op basis van sterktes Samen leren buiten school: zelfde wijk

Divergerende differentiatie Extra (gedifferentieerde) instructie Alternatief leermateriaal: kijkwijzers – ondersteunende schema’s

Differantiatie alternatieve werkvormen Tutor-Tutee bijv. leesstrategieën Leerlingen stellen zelf vragen op Best-off portfolio Online oefeningen maken via contractwerk

Differentiatie alternatieve werkvormen Flipping the classroom (Nicolas De Roo, Howest) http://www.youtube.com/watch?v=2H4RkudFzlc http://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg https://www.fi.ncsu.edu/project/fizz/

Convergerende differentiatie Bijv. leerlingen met een verschillende tekst aan de slag laten gaan en info laten delen met elkaar Bijv. instructie gezelschapsspel lezen en uitleggen aan andere groep

Leerplan - differentiatie Naast basis – verdieping – uitbreiding … DIFFERENTIATIE: biedt mogelijkheden tot hoger niveau (zie LP vanaf blz. 35) bv. wel of geen schrijfkader (1ste jaar wel, 2de niet? - ondersteuning) bv. langere tekst (aanbod) bv. hogere eisen qua opbouw … (vragen en opdrachten)

Handboek: mogelijkheden tot differentiatie in tempo

Handboek: mogelijkheden tot differentiatie in niveau

Handboek: mogelijkheden tot differentiatie op interesse?