De kracht van positief opvoeden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Lotgenotencontact.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
De theorie van de dramadriehoek
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Interpreteren van data
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
PAD Mindfulness en Yoga
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Aanpak problematisch gedrag
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom op onze ouderochtend
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Beter omgaan met ruzies
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Verbonden voelen met de natuur

Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De kracht van positief opvoeden Ouders en school partners in opvoeden! © Copyright 2007 The University of Queensland

De visie van De Horst Zorgen voor een veilige interessante omgeving Leren door positieve ondersteuning Aansprekende discipline toepassen Realistische verwachtingen hebben Als team goed voor je zelf zorgen

Positief opvoeden De ontwikkeling van kinderen, hun gedrag en gevoelens op een positieve manier stimuleren Werken aan een positieve relatie Goede communicatie met kinderen Aandacht voor wat goed gaat Vooruit denken om problemen te voorkomen Alledaagse situaties en gelegenheden gebruiken om kinderen dingen te leren.

Vaardigheden die kinderen nodig hebben Goede comunicatieve en sociale vaardigheden Goed met je eigen gevoelens kunnen omgaan Zelfstandigheid en zelfredzaamheid Zelf problemen kunnen oplossen

De uitdaging Het is normaal dat kinderen wel eens lastig of moeilijk zijn Problemen met grenzen stellen zijn onvermijdelijk Als je goed kunt omgaan met alledaagse gedragsmoeilijkheden kan dat ernstige problemen voorkomen

Principe 1 Zorgen voor een veilige, interessante omgeving © Copyright 2007 The University of Queensland

Hoe kun je dat doen? Een voorspelbare omgeving Toezicht houden Zorg voor interessante bezigheden Veiligheidstips: Veiligheid in het verkeer Zorg voor veilig materiaal Veiligheid rondom de school Persoonlijke veiligheid

Voordeel Kinderen: voelen zich zeker, vertrouwd zijn veilig leven in een voorspelbare wereld hebben iets leuks om te doen volop gelegenheid om van alles te leren Ouders: kunnen meer ontspannen zijn

Principe 2 Leren door positieve ondersteuning © Copyright 2007 The University of Queensland

Hoe kun je dat doen? Tijd samen met je kind doorbrengen Op een vriendelijke toon praten Met je kind kletsen en... luisteren! Eigen belevenissen met je kind delen Genegenheid uiten Je kind gericht prijzen Aandacht geven aan je kind Spontane leermomenten gebruiken Betrokken zijn bij de school van je kind

Principe 3 Aansprekende discipline toepassen © Copyright 2007 The University of Queensland

Waarom discipline Discipline helpt kinderen om: noodzakelijke regels en grenzen te accepteren zelfbeersing en zelfcontrole te ontwikkelen rekening te houden met anderen hun gevoelens te uiten met respect voor de behoeften van anderen verantwoordelijkheid te nemen voor eigen daden

Hoe discipline werkt Discipline werkt het beste als: kinderen in een voorspelbare omgeving opgroeien kinderen veel aandacht krijgen voor goed gedrag ouders redelijke verwachtingen hebben ouders gedrag corrigeren op een eerlijke, voorspelbare en consequente manier ouders elkaar steunen

Hoe doe je dat? Wees op situaties voorbeid Zorg voor bezigheden Stel een aantal basisregels Prijs goed gedrag Blijf kijken en toezicht houden Gebruik negeren voor onschuldig probleemgedrag Maak gebruik van je stem

Hoe doe je dat (vervolg) Direct aanspreken bij overtreden van een regel Geef rustige, duidelijke instructies een start instructie een stop instructie Activiteit of spel stopzetten Instructie kracht bijzetten met ‘even stilzitten’ Time-out gebruiken bij ernstig ongewenst gedrag

Principe 4 Realistische verwachtingen hebben © Copyright 2007 The University of Queensland

Hoe doe je dat? Nadenken over: Eigen verwachtingen van kinderen Wat verwacht ik van mijn kind? Is deze regel noodzakelijk? Kan mijn kind dit begrijpen / uitvoeren? Wat andere ouders verwachten Wat de school van kinderen verwacht Wat je van jezelf als ouder verwacht Zijn mijn verwachtingen redelijk?

Principe 5 Goed voor jezelf als ouder zorgen © Copyright 2007 The University of Queensland

Een goede balans tussen werk en gezin Realistische verwachtingen over jezelf Aantal verplichtingen verminderen Alledaagse routine voor spitsuren Conflicten na werk vermijden en voorbereid zijn op je volgende dienst Leer je kind zelfstandigheid Organiseer goede, betrouwbare kinderopvang

Negatieve gedachten Ondermijnende gedachten: Helpende gedachten: Hij weet toch dat ik moe ben Ze doet het expres om mij dwars te zitten Hij zal het ook nooit leren Het is een hopeloos kind Helpende gedachten: We zijn gewoon allebei moe Misschien verveelt ze zich als ik zo lang telefoneer Hij heeft tijd nodig om het te leren Haar gedrag is irritant

Anders denken Let op eigen iritatie of opwinding over het gedrag van je kind Bepaal welke negatieve of ondermijnende gedachten in je hoofd komen, vooral over waarom bepaalde dingen gebeuren probeer om ondermijnende gedachten te vervangen door helpende, meer realistische gedachten

Werk samen als een team Praat met je partner of andere verzorgers over alledaagse belevenissen met je kind Probeer taken eerlijk te verdelen Overeenstemmen bereiken over discipline Val elkaar niet af maar bij Laat zien hoe jij problemen oplost Bespreek samen hoe je problemen oplost

Voordeel voor kinderen dat ze vaardigheden ontwikkelen het beter doen op school ze vrienden kunnen maken en houden dat ze vertrouwen hebben in zichzelf dat ze minder last hebben van emotionele problemen en gedragsproblemen minder vaak drugsgebruik of delinkwent gedrag

Voordelen voor ouders Gevoel van zelfvertrouwen en competentie Minder last van depressieve gevoelens Minder stress Minder conflicten met je partner Minder conflicten met je kinderen

Kernpunten Geef meer prioriteit aan je gezin Schep een liefdevolle/veilige omgeving voor je kind Stimuleer dat je kind allerlei dingen leert Gebruik aansprekende discipline Wees redelijk in je verwachtingen Zorg goed voor jezelf: vergeet je eigen behoeften niet balans tussen werk en gezin bestrijd negatieve gedachten werk samen als een team

Een goede onderwijsomgeving en goed gezin … competente kinderen gezonde samenleving © Copyright 2007 The University of Queensland