Voorbereiding Voor Internationale Wedstrijden Baer Selen, KP-dag 21 januari 2006
-Het scoren van wedstrijdpunten begint in de winter -Elke fout in een wedstrijd reduceert je kans op plaats 1 -Een 100% voorbereiding geeft een optimale uitgangspositie -Voor een optimaal resultaat mag je niets aan het toeval overlaten Voorbereiding
Fysieke delen: -Toestel -Elektrische installatie -PDA -Materiaal op de grond Organisatorische zaken -Overnachting -Reizen Vliegtechnische zaken -Het gebied -De weersomstandigheden -De reglementen Mentale aspekten -Verwachting -Samenwerking Opsplitsing Voorbereiding Onderwerp presentatie Zie ook checklijst
Leren kennen van gebied: -Geografie: hoogtekaarten, grondsoorten, vocht geometeorologische eigenschappen -Algemene weerseffekten: meteo typering gebied overheersende weertypes windrichtingen, effekten van meren en zee -Locale weerseffekten: satelietfoto’s zelfde periode wedstrijdopdrachten, verslagen IGC-files van locale overlandvluchten Viegtechnische zaken
Leren kennen van gebied: -Thermiek: begintijdstip, einde, afbouwsnelheid, seabreeze -Wedstrijdtijdvenster: beste periode voor opdracht -Soort vluchten: homogeen snel, variabel, veel buitenlandingen -Buitenlandingsmogelijkheden, veldjes-database Viegtechnische zaken
Persoonlijke voorbereiding: -Verwachtingspatroon: sterkte van het veld waar schat je jezelf waar ga je voor -Voorkeuren:dagritme tijdens wedstrijd samenwerking met andere vliegers ondersteuning van grondploeg -Zelfkennissterke en zwakke punten reaktie op spanningen Mentale aspekten
Team voorbereiding: -Helpersverwachtingen afstemmen communicatie tijdens vlucht -Vliegers onderlinggewenste samenwerking methode informatie uitwisseling hoe omgaan met grote verschillen wanneer geen uitwisselling -vliegers/grondploegverwachting vliegers van ondersteuning communicatie en informatiedichtheid Mentale aspekten
Doel van de voorbereiding: -Het voorkomen van problemen en/of stress gedurende de wedstrijd -Voor het maximale wedstrijdresultaat -Alles tot in de puntjes in orde -Streven naar routinematig vliegen -Geen afleiding, maximale aandacht bij de vlucht Samenvatting voorbereiding
90% Omgaan met risico’s
Dank voor jullie aandacht