De leerling of stagiaire in beweging!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Hogescholen in Dialoog
Meneertje Blij en Somber
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Pass’t Montessorionderwijs ?
De oudere stagiaire.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Wat ik wil…..
Regels en afspraken.
Geloof in jezelf.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Ik doe mijn presentatie over…
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Mijn Ogen.
Onvriendelijke spreuken over mannen en vrouwen
Volksuniversiteit Zwolle
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Cultuur Quiz Atlas College Wat is nou iets dat jullie best nog wel eens zouden kunnen leren? Het woord perfectie hebben wij uitgevonden! A Anders,
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Mondzorg - persoonsgericht
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Praktijk Opleiders Cursus
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Talentontwikkeling in onderling samenspel in de gemeente.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Coaching.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Loopbaan en burgerschap les 3
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

De leerling of stagiaire in beweging! Hoe leervragen en kwaliteiten het leerproces kunnen versterken

Spreuken over leren “Onze leraar heeft nergens verstand van, hij vraagt het constant aan ons…” Een middelmatige leraar vertelt, een goede leraar legt uit, de betere leraar demonstreert en de beste leraar inspireert

Spreuken over leren We lopen allemaal wel eens in het donker. In het leven moeten we leren het licht zelf aan te doen (E. Nightengale) Veel onderwijs vandaag de dag is ineffectief. Veel te vaak geven we jonge mensen geplukte bloemen, terwijl we hen zouden moeten leren hun eigen planten te kweken (John W. Gardner)

Welke verbale leerhulp “werkt”? Type verbale leerhulp Type 1 Type 2 Type 3 Compliment Top actie (over de uitvoeringswijze) Top talent (over de bekwaamheid) Top kwaliteit (Over de eigenschap) Aanwijzing Toewijzing (doe dit meer) Verwijzing (doe dit anders) Afwijzing (doe dit niet) Leervraag Ervaringsvraag (wat voel je?) Wensvraag (wat wil je?) Lastvraag (wat belemmert je?)

Denken, voelen, handelen “Een compliment ontwikkelt talent” Vooral niveau 1 beweger gebaat bij complimenten-> zelfvertrouwen! Nodig om te blijven bewegen ipv afhaken Nadeel van topactie en toptalent-> fixed mindset Afwijzing-> voor talentvolle bewegers prima, geeft hen veel input om te leren. Voor zwakke bewegers kan het onzekerheid oproepen. Verwijzing is veiliger-> geeft inzicht in ‘zone van de naaste ontwikkeling’ Toewijzing geeft positievere gevoelens, wat gaat al wel goed Onderscheid in beweegniveaus

Denken, voelen, handelen Leervraag voor betere bewegers, maar ook betere lesgevers! Vraagt diepere reflectie op voelen, weten, willen, durven, kunnen Keuzevrijheid! (vraagt hoge mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid) Verschillende gradaties van moeilijkheid/vrijheid

Zelf aan de slag!! Zelfde groep als ronde 1 Nieuwe activiteit Andere rollen Bewust toepassen van verschillende vormen van verbalen leerhulp Observeren Wat is het effect op de beweger? Zit er een “gouden” compliment, aanwijzing, leervraag bij?

Focus op leervragen Open leervragen HOE ipv WAAROM Benoem wat je waarneemt (ziet, hoort, voelt) Starten vanuit kwaliteit -> is het mogelijk kwaliteiten (meer) in te zetten om iets nieuws/anders te leren? Ik zie dat…… Klopt dat? (Wil je dat ook?) Hoe zou je …. Ik krijg de indruk dat…. Klopt dat? Hoe komt dat? Wil je het anders? Hoe…. Wat maakt dat je (het) zo doet?

EHBTP Eerste Hulp Bij Toepassen in de Praktijk Maak 2 tallen Bevraag elkaar op de inhoud van deze workshop. Wat neemt de ander mee naar de praktijk? Probeer in het gesprek te achterhalen wat de ander graag wil (wat wil de ander graag gaan gebruiken in de praktijk?) en probeer de kwaliteit van de ander boven te krijgen om van daaruit te helpen kracht en richting te vinden het voornemen daadwerkelijk in praktijk te brengen. Welke leervragen kunnen hierbij helpen?

Afsluiting Welke vragen of andere interventies gaven richting aan het leerproces van de bevraagde? Welke vragen of andere interventies gaven kracht aan (het leerproces van) de bevraagde? Welk effect heeft dit gehad op het denken, voelen en (hopelijk) handelen van de bevraagde? Waarschijnlijk zal dat net zo gelden voor jullie leerlingen en jullie eventuele stagiaires…. Meer weten? Geef je op voor de begeleidingscursus vakcoaches LO. (l.veeninga@windesheim.nl) Start op 4 februari (paar plekjes vrij) en in september 2016