De leerling of stagiaire in beweging! Hoe leervragen en kwaliteiten het leerproces kunnen versterken
Spreuken over leren “Onze leraar heeft nergens verstand van, hij vraagt het constant aan ons…” Een middelmatige leraar vertelt, een goede leraar legt uit, de betere leraar demonstreert en de beste leraar inspireert
Spreuken over leren We lopen allemaal wel eens in het donker. In het leven moeten we leren het licht zelf aan te doen (E. Nightengale) Veel onderwijs vandaag de dag is ineffectief. Veel te vaak geven we jonge mensen geplukte bloemen, terwijl we hen zouden moeten leren hun eigen planten te kweken (John W. Gardner)
Welke verbale leerhulp “werkt”? Type verbale leerhulp Type 1 Type 2 Type 3 Compliment Top actie (over de uitvoeringswijze) Top talent (over de bekwaamheid) Top kwaliteit (Over de eigenschap) Aanwijzing Toewijzing (doe dit meer) Verwijzing (doe dit anders) Afwijzing (doe dit niet) Leervraag Ervaringsvraag (wat voel je?) Wensvraag (wat wil je?) Lastvraag (wat belemmert je?)
Denken, voelen, handelen “Een compliment ontwikkelt talent” Vooral niveau 1 beweger gebaat bij complimenten-> zelfvertrouwen! Nodig om te blijven bewegen ipv afhaken Nadeel van topactie en toptalent-> fixed mindset Afwijzing-> voor talentvolle bewegers prima, geeft hen veel input om te leren. Voor zwakke bewegers kan het onzekerheid oproepen. Verwijzing is veiliger-> geeft inzicht in ‘zone van de naaste ontwikkeling’ Toewijzing geeft positievere gevoelens, wat gaat al wel goed Onderscheid in beweegniveaus
Denken, voelen, handelen Leervraag voor betere bewegers, maar ook betere lesgevers! Vraagt diepere reflectie op voelen, weten, willen, durven, kunnen Keuzevrijheid! (vraagt hoge mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid) Verschillende gradaties van moeilijkheid/vrijheid
Zelf aan de slag!! Zelfde groep als ronde 1 Nieuwe activiteit Andere rollen Bewust toepassen van verschillende vormen van verbalen leerhulp Observeren Wat is het effect op de beweger? Zit er een “gouden” compliment, aanwijzing, leervraag bij?
Focus op leervragen Open leervragen HOE ipv WAAROM Benoem wat je waarneemt (ziet, hoort, voelt) Starten vanuit kwaliteit -> is het mogelijk kwaliteiten (meer) in te zetten om iets nieuws/anders te leren? Ik zie dat…… Klopt dat? (Wil je dat ook?) Hoe zou je …. Ik krijg de indruk dat…. Klopt dat? Hoe komt dat? Wil je het anders? Hoe…. Wat maakt dat je (het) zo doet?
EHBTP Eerste Hulp Bij Toepassen in de Praktijk Maak 2 tallen Bevraag elkaar op de inhoud van deze workshop. Wat neemt de ander mee naar de praktijk? Probeer in het gesprek te achterhalen wat de ander graag wil (wat wil de ander graag gaan gebruiken in de praktijk?) en probeer de kwaliteit van de ander boven te krijgen om van daaruit te helpen kracht en richting te vinden het voornemen daadwerkelijk in praktijk te brengen. Welke leervragen kunnen hierbij helpen?
Afsluiting Welke vragen of andere interventies gaven richting aan het leerproces van de bevraagde? Welke vragen of andere interventies gaven kracht aan (het leerproces van) de bevraagde? Welk effect heeft dit gehad op het denken, voelen en (hopelijk) handelen van de bevraagde? Waarschijnlijk zal dat net zo gelden voor jullie leerlingen en jullie eventuele stagiaires…. Meer weten? Geef je op voor de begeleidingscursus vakcoaches LO. (l.veeninga@windesheim.nl) Start op 4 februari (paar plekjes vrij) en in september 2016