Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Life in the universe.
Leven in de kracht van de Heilige Geest
De les van de graankorrel
Het geheim van het 100e doelpunt
“Een reis naar Licht”.
De prijs van de benzine € 1,22 per liter.
Opvoeding.
Verslag Bomen kappen groep 8, georganiseerd vanuit het IKL
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Gemaakt door Mike van Doorn
Reflecties van de waarheid
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Een verhaal om te onthouden
IMPACT HELMOND 2012  Opgericht in 2004  25 organisatievrijwilligers  Grootschalig, uniek, muzikaal en cultureel, jongerenfestival wat jaarlijks plaats.
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Presentation Of Learning
Strelingen van het Leven.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Een socratisch gesprek
Preek thema: Zeker weten?.
Wie is de baas over mijn zakgeld? Bewerkt door Pierre, Jordi, Laurent en Dieter Les 2.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
3FM Serious Request.
Op een warm strand, Vlak bij een groot oerwoud, kwamen vijf krokodilletjes uit hun ei.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
De Sint moet verhuizen 1 (Zie ginds komt de stoomboot)
Boekbespreking Voorbeeld powerpoint.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
De opdrachten van Lezenvoordelijst.nl: motiverend en betekenisvol
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Griekse mythen en wetenschap
Lekker gegeten??.
Luisteren en spreken zijn twee verschillende vaardigheden.
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De doop in de Heilige Geest
“Ga de weg van de liefde.”
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Diana vond in 2012 haar dakloze vader toen ze foto’s maakte. Hij verliet het gezin Toen ze jong was.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen

‘Niet bijzonder veelzeggende’ argumenten? Oordelen van Vlaamse kinder- en jeugdjuryleden over boeken Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie Contact:
God maakte in het begin alles.
Het belang van voorlezen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Interview met Leon Bosma Manager Testing bij Ordina en klant van Onbegrensd Talent.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
3. Goed gezien! Ik had dit zelf niet opgemerkt.
Symposium ‘Levenskunst op leeftijd’
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen

Noodzakelijk en belangrijk Noodzakelijk en niet belangrijk Belangrijk maar niet noodzakelijk Niet belangrijk en niet noodzakelijk

Filosoferen… Een gedeelde ervaring (stimulus) genereert een vraag Deze filosofische vraag wordt collectief onderzocht

Waarom denk je dat? Wat is het belangrijkste wat de andere heeft gezegd? Wil je nog iets toevoegen? Wil je nog iets toevoegen? Weet je dit of denk je dat? Wat kunnen we concluderen? Kan je een (tegen)voorbeeld geven? Wie heeft een andere verklaring?

Randvoorwaarden Kringgesprek Rustige ruimte Geen visuele stoorzenders Duidelijk maken dat dit geen kennisles is Groepsgrootte: 12 deelnemers is ideaal Duur: niet te lang (filosoferen is geen straf)

Hoe een filosofisch gesprek begeleiden? Socratische houding (niet oordelen) Focus op argumenten, vraag door…. Zorg voor pauzes en een metagesprek

Ethiek Filosofische dialoog in de wetenschapsklas Mogen we experimenteren met apen? Concepten Aard van wetenschap Leeft een appel? Wat is het verschil tussen een wetenschapper en een tovenaar?

Wetenschapsdidactiek Eyes-and-ears- on- science Hands-on-scienceMinds-on-science Leerlingen luisteren en kijken Leerlingen experimenteren Leerlingen spreken en denken

Impact van het filosoferen Filosoferen stimuleert…  argumentatievaardigheden  motivatie  … (?) “Het is fijn om in worden te spreken over wat we gewoonlijk als formules en symbolen kennen” (ll) “Ik was verbaasd de jongen zo actief te zien, in de les is hij onverschillig en het ziet er niet naar uit dat hij niet zal slagen voor dit vak” (leraar)

Fruitful frustration in the science class “Elke vraag bracht ons tot een nieuwe vraag en uiteindelijk wist ik niet meer wat te denken. ik werd echt ongelukkig en kreeg hoofdpijn, ik heb dan maar een pilletje genomen… eigenlijk vond ik het erg plezant”

Contactgegevens