Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen
Noodzakelijk en belangrijk Noodzakelijk en niet belangrijk Belangrijk maar niet noodzakelijk Niet belangrijk en niet noodzakelijk
Filosoferen… Een gedeelde ervaring (stimulus) genereert een vraag Deze filosofische vraag wordt collectief onderzocht
Waarom denk je dat? Wat is het belangrijkste wat de andere heeft gezegd? Wil je nog iets toevoegen? Wil je nog iets toevoegen? Weet je dit of denk je dat? Wat kunnen we concluderen? Kan je een (tegen)voorbeeld geven? Wie heeft een andere verklaring?
Randvoorwaarden Kringgesprek Rustige ruimte Geen visuele stoorzenders Duidelijk maken dat dit geen kennisles is Groepsgrootte: 12 deelnemers is ideaal Duur: niet te lang (filosoferen is geen straf)
Hoe een filosofisch gesprek begeleiden? Socratische houding (niet oordelen) Focus op argumenten, vraag door…. Zorg voor pauzes en een metagesprek
Ethiek Filosofische dialoog in de wetenschapsklas Mogen we experimenteren met apen? Concepten Aard van wetenschap Leeft een appel? Wat is het verschil tussen een wetenschapper en een tovenaar?
Wetenschapsdidactiek Eyes-and-ears- on- science Hands-on-scienceMinds-on-science Leerlingen luisteren en kijken Leerlingen experimenteren Leerlingen spreken en denken
Impact van het filosoferen Filosoferen stimuleert… argumentatievaardigheden motivatie … (?) “Het is fijn om in worden te spreken over wat we gewoonlijk als formules en symbolen kennen” (ll) “Ik was verbaasd de jongen zo actief te zien, in de les is hij onverschillig en het ziet er niet naar uit dat hij niet zal slagen voor dit vak” (leraar)
Fruitful frustration in the science class “Elke vraag bracht ons tot een nieuwe vraag en uiteindelijk wist ik niet meer wat te denken. ik werd echt ongelukkig en kreeg hoofdpijn, ik heb dan maar een pilletje genomen… eigenlijk vond ik het erg plezant”
Contactgegevens