Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Flipping the classroom
Hogere denkvaardigheden
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Lesgeven en begeleiden
Het geven van een workshop
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Sectorwerkstuk Den Bosch
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
Experts werkvorm + begrippentest
Datum Naam school Naam presentator
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Welkom op de voorlichtingsavond.
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
1 Gymnasium op CCS méér dan les alleen ……. 2 Het gymnasium op CCS heet GYMPLUS Extra uitdaging voor als je meer kunt en wilt. Je werkt: zelfstandig in.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Begeleiden, hoe doe je dat?
moderniseren van het curriculum.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Natuur en Techniek in de Basisschool
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Bèta activiteiten op het Comenius College
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Studieloopbaanbegeleiding
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
De bouw van een wagen! Hefbomen en katrollen..
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Opdracht Technasium Techniekles in de vorm van een Escaperoom met experimenten voor 16 basisscholen over gas als energiebron voor de Canon van Meppel Garry.
VBG bijeenkomst regio Oost
Module 6; didactisch handelen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Visie op het economieonderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1

christiaan huygens college rachmaninowlaan Opbouw Presentatie project: verschillende invalshoeken, achtergrond Toelichting lesmateriaal Zelf een les maken met meegenomen materiaal Discussie...

christiaan huygens college rachmaninowlaan De school Het Christiaan Huygens College (lokatie Rachmaninowlaan), Eindhoven havo/vwo/gymnasium 850 leerlingen Universum-school Jet-Net school Extra vak science in de onderbouw

christiaan huygens college rachmaninowlaan Het project Bèta aan de basis (PO-VO) VO leerlingen verzorgen een lesmiddag techniek/natuurkunde op een basisschool De VO leerlingen maken een lesplan De VO leerlingen krijgen hier een cijfer voor

christiaan huygens college rachmaninowlaan Achtergrond Effectief praktikum: hands-onminds-on Mogelijk toekomstig beroep PO leerlingen leren verwonderen en leren onderzoeken Betere instroom brugklas leerlingen PO en VO scholen komen met elkaar in gesprek over techniek onderwijs 2016/vtb: wetenschap en techniek!

christiaan huygens college rachmaninowlaan De partijen Christiaan Huygens College 20 PO-scholen Pabo de Kempel (Thijs Richter) VO leerlingen PO leerlingen

christiaan huygens college rachmaninowlaan De opbrengsten Contact Lesmateriaal via website school

christiaan huygens college rachmaninowlaan De opdracht in het kort Groepjes van 4 tot 6 leerlingen Bedenk een thema, bv licht/lucht Zoek/bedenk daar eenvoudige proefjes bij Voer de proefjes zelf uit Geef een uitleg bij de proefjes Maak een werkblad Maak een afspraak met de basisschool

christiaan huygens college rachmaninowlaan Voorbeeld (1)

christiaan huygens college rachmaninowlaan Voorbeeld (2)

christiaan huygens college rachmaninowlaan Uitvoering (1)

christiaan huygens college rachmaninowlaan Uitvoering (2)

christiaan huygens college rachmaninowlaan Voorwaarden lesstof De PO leerlingen moeten zelf aan de slag Het materiaal moet zo eenvoudig mogelijk zijn De VO leerlingen moeten de lesstof uit kunnen leggen de ‘wetenschappelijke’ aanpak moet aangehouden worden uitvoeringsvorm vrij

christiaan huygens college rachmaninowlaan Aanpak in detail Wat wil ik weten? Wat denk ik dat eruit komt? Wat zie ik? Hoe komt dat?

christiaan huygens college rachmaninowlaan Format algemeen Uitleg/demo uitvoering via stationspraktikum, wedstrijdvorm,... terugblik/enquete/quiz,… aanwezigheid eigen leerkracht vereist lesplan moet vooraf met leerkracht zijn besproken

christiaan huygens college rachmaninowlaan terugblik Geweldige aanvulling op techniek in het PO Goed manier om VO leerlingen zelf geleerde stof te laten vertalen:’spelen’ met de stof doorlopende leerlijn …… en nu zelf aan de slag

christiaan huygens college rachmaninowlaan En nu zelf Beschrijf/bedenk een experimentje met het aanwezige materiaal welke vragen moeten de VO leerlingen kunnen stellen en uitleggen? Bij welk onderdeel van het curriculum sluit het experimentje aan? Welke vaardigheden zijn voor leerlingen die de brugklas binnenkomen van belang voor een goede instroom in de beta- vakken?

christiaan huygens college rachmaninowlaan resultaten ….