TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

voor iedereen die van zijn hond houdt…
Het geheim om ouder te worden in schoonheid
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatie ouder-kind
Tennis, de rustige, respectvolle sport.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Workshop OGW in de klas..
Rolpatronen.
Artikel over transactionele analyse
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Godsdienst 1.
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Mijn eerste levensbehoefte is…
Ian Stewart & Vann Joines
Transactionele analyse
De kunst van het fouten maken
PAD Mindfulness en Yoga
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Een onverwacht feest Les 2
Het herkennen van ego-toestanden
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Hoe gaat het verder na Bethel?
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Kwaliteit van de hulpverlening
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Transactionele analyse
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Welkom op onze thema-avond
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Hoe tevreden ben jij? We willen graag weten wat jij vindt. Afbeelding opgevraagd bij Bert.
Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Communicatie 7e les.
Doet ie het of doet ie het niet?
LOB zeven stappen naar succes
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
DA dag april 2016.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Communicatie 3e les.
Wat doe jij?.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Artikel over transactionele analyse
Transcript van de presentatie:

TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie

WANNEER EN WAAROM GEBRUIK JE TA?

EGOTOESTAND “Consistent patroon van denken, voelen en ervaren”

VOLWASSEN EGOTOESTAND  Ieder gedrag wat een reactie is op het hier en nu, heet volwassen gedrag. Het gaat hier om logisch, rationeel en nuttig gedrag.  Je komt te laat op je stage en je wordt daarop aangesproken.  Je bent op school en je hebt hoorcollege.

OUDER EGOTOESTAND  Als ik mij gedraag op een manier waarbij ik mijn ouders nadoe, dan zit ik in de ouder ego-toestand  Ouders zijn soms kritisch en ouders zijn soms verzorgend

KIND EGOTOESTAND  Ik gedraag mij, voel mij en denk zoals ik in mijn kinderjaren deed.  Ik pas me aan aan de verwachtingen van mijn ouders.  Of ik doe expres niet wat anderen van mij willen.  Als volwassenen doe je dit soms ook.

WELKE HERKEN JIJ BIJ JEZELF? WELKE HERKEN JE BIJ ANDEREN?

ACTIVEREN ( TRIGGERS )  Een egotoestand wordt meestal ergens door geactiveerd.  Personen  Situaties

OMSCHAKELEN ( OPTIES )  Je kunt van egotoestand wisselen  Je “vermannen”  Dat moment waarop je ineens denkt “en ik ga nu zoveel chocolade eten als dat ik maar op kan! “  Een ruzie een time-out geven

HERKENNEN Filmpje 1 Filmpje 2

TOETSING Toetsopdracht: over de stof én over jezelf en je stage. Waarom ben je vertraagd?

AANTEKENINGEN AANVULLEN