TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie
WANNEER EN WAAROM GEBRUIK JE TA?
EGOTOESTAND “Consistent patroon van denken, voelen en ervaren”
VOLWASSEN EGOTOESTAND Ieder gedrag wat een reactie is op het hier en nu, heet volwassen gedrag. Het gaat hier om logisch, rationeel en nuttig gedrag. Je komt te laat op je stage en je wordt daarop aangesproken. Je bent op school en je hebt hoorcollege.
OUDER EGOTOESTAND Als ik mij gedraag op een manier waarbij ik mijn ouders nadoe, dan zit ik in de ouder ego-toestand Ouders zijn soms kritisch en ouders zijn soms verzorgend
KIND EGOTOESTAND Ik gedraag mij, voel mij en denk zoals ik in mijn kinderjaren deed. Ik pas me aan aan de verwachtingen van mijn ouders. Of ik doe expres niet wat anderen van mij willen. Als volwassenen doe je dit soms ook.
WELKE HERKEN JIJ BIJ JEZELF? WELKE HERKEN JE BIJ ANDEREN?
ACTIVEREN ( TRIGGERS ) Een egotoestand wordt meestal ergens door geactiveerd. Personen Situaties
OMSCHAKELEN ( OPTIES ) Je kunt van egotoestand wisselen Je “vermannen” Dat moment waarop je ineens denkt “en ik ga nu zoveel chocolade eten als dat ik maar op kan! “ Een ruzie een time-out geven
HERKENNEN Filmpje 1 Filmpje 2
TOETSING Toetsopdracht: over de stof én over jezelf en je stage. Waarom ben je vertraagd?
AANTEKENINGEN AANVULLEN