[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Advertisements

1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
Lokaal woonbeleid, een multi-stakeholderaangelegenheid
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Talentenwerf TALENTENWERF. Talentenwerf Monitoring & analyse Monitoring activiteiten Talentenwerf. Monitoring bouwsector Monitoring onderwijs – Instroom.
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
PPPZ 19 januari Provincie Oost-Vlaanderen - Leden PPPZ in kaart gebracht.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Flankerend Onderwijsbeleid
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Lokale arbeidsmarkt November 2016
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Voorstelling kansarmoedeatlas
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Samenwerking met I CAN Limburg
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Kansarmoedeproblematiek Westkust
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas

Onderwijsproblematiek Achtergrond Vraag minister van onderwijs : De analyse gemaakt in het kader van SALK over het Limburgse onderwijs moet gedetailleerder uitgewerkt worden. Opdracht aan gouverneur: maak een DIEPTEANALYSE van het Limburgse onderwijs Gepast actieplan dat de Limburgse tekortkomingen moet remediëren. Al jaren gekende problematieken in het Limburgse onderwijs: - braindrain - taalachterstand in sommige gemeenten - hoge(re) ongekwalificeerde uitstroom - aansluiting arbeidsmarkt is niet optimaal

[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond]

Onderwijsproblematiek Analyse Limburg is op socio-economisch en onderwijskundig vlak op te splitsen in 2 regio’s: - de “13” Leopoldsburg, Maasmechelen, Genk, Sint-Truiden, Tongeren, Bilzen, Hasselt, Heusden- Zolder, Houthalen-Helchteren, Dilsen-Stokkem, Lanaken, Heers, Beringen - de andere 31 gemeenten

Onderwijsproblematiek Analyse Meer geboorten in kansarme gezinnen in Limburg (Vlaams : 11,7%) Hogere werkloosheidsdruk in Limburg (Vlaams : 5,9%) Limburg in vergelijking met Vlaanderen Meer jonge werkzoekenden (<25j) (Vlaams : 20,7%) Lagere scholingsgraad van volwassenen (Vlaams : 25,9% een diploma hoger onderwijs)

Onderwijsproblematiek Analyse Diverse bevolking naar herkomst Inwoners van vreemde origine : 24,5% (gem. in Limburg) Hiervan komt 40% uit een laag-inkomensland. Limburg in vergelijking met Vlaanderen Stijgende tendens aantal leerlingen met thuistaal niet Nederlands, vooral binnen “de 13” (mogelijke impact vluchtelingenstroom nog niet meegerekend)

[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond]

Onderwijsproblematiek Conclusie 1. In de cluster van “de 13” liggen de percentages hoger voor alle uitstroomposities 2. Aantal jongeren in technische richtingen is gedaald. Maar dit is ook zo in Vlaanderen. 3. Deelname hoger onderwijs in Limburg: - meer bachelors dan masters t.o.v. Vlaanderen - de deelname aan het hoger onderwijs is even groot binnen de cluster van “de 13” als de rest van Limburg - binnen de cluster van “de 13” is er evenwel een lager slaagpercentage

Onderwijsproblematiek Conclusie 5. Sociaal-economische thuissituatie (ook TAAL) van de leerlingen verklaart in aanzienlijke mate de problematische onderwijsuitkomsten. (situeren zich vooral binnen de cluster van “de 13”) 4. Aansluiting arbeidsmarkt verloopt minder goed in Limburg dan in de andere provincies - De kernen van tewerkstelling sluiten niet goed aan bij de kernen van bewoning - Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt zijn onvoldoende op elkaar afgestemd - Een goede studie-oriëntering is een noodzaak!

[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond]

Onderwijsproblematiek Vaststellingen in aanpak 2. In de cluster van “de 13” bestaat al enige tijd de vzw “kind en taal” 1. Er zijn weinig merkbare nieuwigheden te vinden in de diepteanalyse 4. Afstand onderwijs en arbeidsmarkt opportuniteit ! (duaal leren) 3. Verschillen zijn groot per gemeente! 5. De huidig gedeputeerde neemt geen daadkrachtige acties

Onderwijsproblematiek Vaststellingen in aanpak 6.Eigen opgezette acties : 6.1 vóór de bekendmaking van de diepteanalyse -Oproep naar alle Limburgse gemeentebesturen om in te zetten op hun flankerend onderwijsbeleid met 3 speerpunten: 1. aanpak spijbelproblematiek 2. aanpak taalachterstand 3. samenwerking school-bedrijf - Communicatie  Eérst meegedeeld aan alle lokale N-VA afdelingen.  Uitgebreide respons ontvangen van gemeentebesturen! Ook van jouw gemeentebestuur? Vraag het gerust op :

Onderwijsproblematiek Vaststellingen in aanpak 6.Eigen opgezette acties : 6.2 NA de bekendmaking van de diepteanalyse - Oproep tot gemeentelijk flankerend onderwijsbeleid blijft nog steeds lopen! => proactieve aanpak werd door de diepteanalyse bevestigd! - Verdere uitbouw van het Limburgse onderwijsdossier - Contacten leggen tot verdere uitwerking en mogelijkheden onderzoeken tot implementatie duaal leren binnen Limburg - Opvolging gedeputeerde i.v.m. acties omtrent onderwijs

Onderwijsproblematiek Bedankt voor uw aandacht Afdelingen die specifieke input willen over hun gemeente/stad en hiermee aan de slag willen i.v.m. gemeentelijk flankerend onderwijsbeleid 