Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Communicatie en draagvlak
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Het is vandaag Girlsday!
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
STRATEGISCHE PLANNING
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
….een korte presentatie
Risico’s en gevaren van techniek
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Glow Eindhoven.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Into the jungle Zaterdag 18 mei 2013 Gallerie Café CHV-Noordkade Veghel 19:30 – 00:30.
Een startersgids voor innovatie
Projectmatig werken...en dan?
Blended care in de behandeling bij depressie
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Operations Management Stakeholderanalyse
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Organisatieontwikkeling NPO (1)
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Workshop Fondsen werven
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Programma Wat is projectmatig werken? Projectstart Projectfasering
Naar een optimaal HR - beleid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Insights & Essentials Willem van Putten
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
H2 Achtergrond.
50.
Niets is wat het lijkt.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Beleidsplan ZTC Waarom een beleidsplan?  Blik houden op de toekomst  Voorkomen van verrassingen  Aanjagen van vernieuwing  Hulpmiddel.
#pmocongres #rankingthepmo Het PMO Congres wordt mogelijk gemaakt door Bevorderen van samenwerking binnen de Noord/Zuidlijn Drs. Ing. Gerard.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
MVI ambities opstellen doe je samen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Processen Knelpunten Oplossingen
Scholing nieuwe knowledge brokers 2de dag 5 februari 2014
of uw eigen praktijklogo... Uw praktijknaam
Agile in een niet Agile context
The making of: Omgevingsvisie
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten Swot Stakeholderanalyse Risicoanalyse

Van direct betrokkenen (voor het slagen van je project) SWOT analyse Van direct betrokkenen Sterkten (Strenghts) voor het slagen van je project Zwakten (Weaknesses) (voor het slagen van je project) van de omgeving Kansen (Opportunities) Van de omgeving Bedreigingen (Threats)

SWOT analyse Bij zwakten / bedreiging: Wat kan je doen om dit te voorkomen? En hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning Bij sterkten/kansen: hoe kan je hier gebruik van maken? Hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning

Voorbeeld projectplan Slotervaart Doelstellingen Wij richten ons op de aanbevelingen met betrekking tot het revaliderend werken en de borging van de oefengids. Hierbij horen de volgende doelstellingen: 1. Per 1 september 2013 is iedere verpleegkundige op de afdeling neurologie op de hoogte van het concept revaliderend werken en passen zij dit toe in hun dagelijks werkzaamheden met CVA patiënten. 2. Per 1 september 2013 is iedere verpleegkundige en paramedicus op de hoogte van het belang van de oefengids en het communicatieschrift en hoe deze ingezet worden. 3. Per 1 september 2013 ontvangt iedere CVA patiënt de oefengids en/of een communicatieschrift óf staat duidelijk in het elektronisch patiëntendossier omschreven waarom deze niet ingezet zijn Producten Eenduidig protocol met daarin onder andere een afsprakenlijst tussen artsen, verpleging en paramedici over taken en verantwoordelijkheden Lespakket revaliderend werken (scholing/klinische les) voor verpleegkundigen en paramedici ‘Promotie’ materialen om collega’s te herinneren aan dit project en de doelstellingen Stroomschema/beslisboom oefengids Informatie voor patiënten en familie Wat zou jij doen?

Stakeholder analyse Wie zijn betrokken bij je project? (personen en groepen) Wat weet je over hun belangen? Wanneer verwacht je weerstand bij welke betrokkene? Waar zitten dus risico’s waar je tegenaan gaat lopen in je project? Stakeholder: Belanghebbenden bij je project, zoveel mogelijk op persoon Belangen (is het belangrijk? waarom? Welke energie?

Stakeholderanalyse Bij weerstanden: Wat kan je doen om dit te voorkomen? En hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning Bij belangen: hoe kan je hier gebruik van maken? Hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning

Voorbeeld projectplan slotervaart Wat zou jij doen?

Risicoanalyse Wat zijn de redenen waarom straks het project (nog) niet af is? Wat is de kans dat dit gebeurt? Wat is het effect? Groot kans en effect: Wat kan je doen om dit te voorkomen? En hoe neem je dit op in je projectplan?

Voorbeeld uit de praktijk (1) Risicoanalyse voor het EPD project Tijd van projectgroep/werkgroepleden Afhankelijkheid van externe partij, niet tijdig leveren van producten De scholing ontoereikend is (kost meer tijd dan verwacht) Uniforme manier van werken, werkt demotiverend (je moet inleveren) Onzekere factor van de verhuizing (kost tijd en energie, veel veranderingen tegelijk, improviseren) ICT niet genoeg mankracht Teams hebben geen tijd voor de implementatie Te weinig begroot voor technische zaken Wat zou jij doen? bert, andries, annette, mischa, mia mensen goed scholen superusers inzetten (verwachten managen, begrijpen wat ze moeten doen) communiceren over uitgangspunten (waarom doen we dit?) focussen op de overeenkomsten weten welke technische mogelijkheden het systeem biedt om eigen ding te doen goed definieren wat echt uniform moet zijn, maar ook de mogelijkheid inbouwen om enige diversiteit te hebben het huis meenemen niet opleggen niet weggooien wat al ontwikkeld is wat betreft de teamcommunicatie, starten met een format waar iedereen van de inhoudsgroep in gelooft. Mark, catja, floris, annette, mischa Rondom de verhuizing niet implementeren (zeker een maand) Goed testen van de techniek in Overvecht voor de verhuizing Dit onderwerp regelmatig op de projectgroep agenda laten terugkomen: hoe staat het ermee?

Voorbeeld uit de praktijk (2) Uniforme manier van werken, werkt demotiverend (je moet inleveren) superusers inzetten (verwachten managen, begrijpen wat ze moeten doen) communiceren over uitgangspunten (waarom doen we dit?) In communicatie focussen op de overeenkomsten goed definiëren wat echt uniform moet zijn, maar ook de mogelijkheid inbouwen om enige diversiteit te hebben en dit communiceren naar gebruikers Onzekere factor van de verhuizing (kost tijd en energie, veel veranderingen tegelijk, improviseren) Planning aanpassen en rondom de verhuizing niet implementeren (zeker een maand) Goed testen van de techniek in Overvecht voor de verhuizing Dit onderwerp regelmatig op de projectgroep agenda laten terugkomen: hoe staat het ermee?

2 valkuilen Scholing als enige activiteit voor verandering bij gebruikers SWOT, stakeholder en risicoanalyse zijn niet verwerkt in activiteitenplan

Laat je inspireren door document ‘aanpak kiezen’ op de site Valkuil 1: scholing als enige activiteit voor verandering bij gebruikers We weten scholing alleen bewerkstelligt onvoldoende gedragsverandering, je zal dus meer moeten doen…. Gebruik van GMFM-66 Ketelaar et al, 2008 Laat je inspireren door document ‘aanpak kiezen’ op de site

Valkuil 2: SWOT, stakeholder en risicoanalyse zijn niet verwerkt in activiteitenplan Cochrane review, Baker etc al 2009 Review van 26 studies Interventies gebaseerd op een ‘knelpunten-analyse’ werden vergeleken met geen of interventie niet gebaseerd op knelpuntenanalyse. Analyse van knelpunten voor verandering: bijv. focusgroep discussie, interviews, vragenlijsten of analyse van de organisatie Conclusie: Interventies gebaseerd op knelpuntenanalyse effectiever Er is nog onvoldoende bewijs: hoe je knelpunten het beste kan identificeren hoe je vervolgens goed de interventie vormgeeft

Wat betekent dit voor ons? Doe je stakeholder, sterkte/zwakte of risicoanalyse zorgvuldig Stem je activiteiten daarop af!