Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie door de NVVN: meer digitaal Eenvoudiger, meer informatie, meer toegang, meer verbinding, beter bereikbaar Paula Harte, 27 maart 2014.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Het nieuwe leren en social software
Learning analytics: de docent
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Presentatie Technaplaza
Gepersonaliseerd leren
Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Transdisciplinaire projecten
Hoofdlijn Communicatie
moderniseren van het curriculum.
Werken met de Stercollecties
Online ontwikkelingssamenwerking Utrecht, December 2008.
Gebruikersvereniging en platform voor Nederlandse en Belgische Progress gebruikers – Van origine OpenEdge – Verbreding naar andere producten (Rollbase,
Tip 7: wissel je werkvormen af
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
Startcollege B2 Psychologie
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Informatie management HC2
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Meeting/Event Name STARS Ine Bosmans. STARS Partners ▪ LEPT (UK) – Coördinator 8 landen, 9 partners ▪ Bielefeld (DE) ▪ Brussels - Mobiel 21 (BE) ▪ Budapest.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
Presentatie EduCheck SOML
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Het project Begeleiding Startende Leraren
‘Boost je Business met LinkedIn’
MOOC Massive Open Online Course > 1900 opleidingen
Curriculumontwerp AVO
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Het succes van de taalbewuste docent
Welkom Ondernemerschap bij de Hanzehogeschool Groningen
Open online aansluitingsmodules statistiek
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's

Waarom een MOOC Verschil in voorkennis startende studenten verminderen Startniveau van eerstejaars verhogen Hoge dropout bij Nederlandse studenten verlagen Behoefte docenten om online video’s te delen HBO MOOC Internationale reputatie voor Nederlandse HBO-instellingen ?

Ervaringen bij ontwikkelen MOOC Keuze platform

Ervaringen bij ontwikkelen MOOC Keuze platform

Ervaringen bij ontwikkelen MOOC Keuze platform Enthousiasme organisatie Gratis Gebruik netwerk canvas: –VS, Latijns Amerika en Afrika –(Nog) niet sterk op Europese markt

Ervaringen bij ontwikkelen MOOC Ontwikkelen inhoud MOOC van 4 weken Elke week: –12-15 video’s van 3/5 minuten –Online kwis –Discussie forum –In week 3 - opdracht

Ervaringen bij ontwikkelen MOOC Ontwikkelen inhoud Betrokkenen: –Ontwikkeling Henk: Inspreken uitleg bij PowerPoint Ning: Aanpassen beeld Feedback: docenten en onderwijskundige –Ondertiteling video’s (11 talen) Studenten IBS Snelle ontwikkeltijd: –beschikbaarheid leerstof (PowerPoint presentaties en kwisvragen) –Ervaring van docenten bij maken online video’s Kosten: geen (alleen uren docenten)

Waar gaat de MOOC eigenlijk over?

Ervaringen bij uitvoeren MOOC Statistieken Weinig deelnemers uit Oost Europese landen Groep die MOOC heeft afgerond: erg gemotiveerd en 90 % hoge scores op wekelijkse toetsen In mei veel deelnemers uit VO mei 2015september 2015 Aantal deelnemers Aantal deelnemers MOOC afgerond 57 (6,8 %)41 (7,2%) Aantal landen

Ervaringen bij uitvoeren MOOC Communicatie met deelnemers Mei 2015 Discussieforum in Canvas Begeleiding door twee docenten IBS (Ning en Henk) en twee tutors Whatsapp door tutors Deelname hoofddocent aan forum werd zeer gewaardeerd –Maakt discussies ook levendig September 2015 Discussieforum in Canvas Facebook en Whatsapp door de tutors Begeleiding door drie tutors (vierdejaars studenten) Deelnemers minder actief op diverse communicatiekanalen

Valkuil 1: Nowhere to start Bron: Start MOOC met pagina met daarop informatie over: Inhoud Opbouw MOOC Wijze waarop ze leerdoelen kunnen bereiken

Valkuil 2: Geen uniek selling point Beschrijf je unieke selling point zo vroeg mogelijk en laat het gedurende het hele leerproces van de MOOC regelmatig terugkomen

Valkuil 3: Geen communicatie met “klant” Actieve rol van docent en tutors in discussieforum (discussie uitlokken en verdiepen) realtime communicatie Onderzoek uitgevoerd bij studenten International Business School van Hanzehogeschool Groningen

Tot slot … In januari 2016 – derde keer …….. Inclusief realtime communicatie Mooc ook aanbieden op coursesites (Blackboard) Graag meer samenwerken met ander HBO instellingen Meer combineren van onderwerpen Valkuilen / lessons learned delen Artikel Linkedin: Mooc is a product and we teachers need to know how to sell it Mooc is a product and we teachers need to know how to sell it

Is dit alles … ondernemerschap conflictmanagement online proefstuderen healthy ageing MOOC Voeding & diëtetiek SPOC

Ank Boersma Adviseur Blended Learning