‘Minder Licht”?! Afrondende overwegingen lichtreductie in de praktijk Teus Koteris, NSVV Kernteam Outdoor Hoevelaken, 21 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnenisolatie van bestaande buitenmuren
Advertisements

Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Code van goede praktijk LICHTVISIE WEST-VLAAMS PLATTELAND studiedag | slotmanifestatie eco 2 profit |
Klimaatbeleid en Bouwen & Wonen
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Klimaat en Duurzaamheid Beleidskeuzes en routebepaling Informele raad, 7 maart 2011.
Risico’s en gevaren van techniek
CO2 recovery Business case op RWZI. Aanleiding voor de studie Klimaatakkoord doelstelling: Broeikasgas emissiereductie van 30% in 2020 MJA 3 Energiebesparing.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Transitie Netwerk Vlaanderen – Skilling up 1 wonen in transitie.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
Openbare verlichting op aanvraag
IBU- Stadsingenieurs Dynamische fietspadverlichting Thema bijeenkomst Het Fietsberaad 2 maart 2010 Even voorstellen: Arthur Klink Senior adviseur IBU-stadsingenieurs.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
De nieuwe werkkostenregeling
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
De waarden van sociaal-liberaal cultuurbeleid
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Een droom wordt werkelijkheid.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Energieakkoord-doelstellingen openbare verlichting: stand van zaken
Stefan Cornelissen & Eva de Leeuw
Wat kunt u eraan doen? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Energie- en klimaatactieplan. Doelgroepen Bewoonde gebouwen (48% van de uitstoot) Mobiliteit (23%) Tertiaire sector/industrie (23%) Stadsbestuur (3%)
Inloopavond gemeente Leek 9 september 2015 Proefproject Openbare Verlichting gemeente Leek (beleving presentatie)
Wat kun je eraan doen? EUROPEAN COMMISSION Klimaatverandering.
§4: Regering en Parlement:
Congres Ruimte voor Gelderland Nijkerk, 3 november 2015.
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
Energieakkoord-doelstellingen openbare verlichting: Stand van zaken
NPR 13201: 2016.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Het nieuwe werken Peter Ruchti directeur draaijer+partners
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Actieprogramma Klimaat Actieprogramma Klimaat 2008 Wat is er gedaan in 2008?
Ervaringen Rivierenland bij HWBP koploperproject Gorinchem- Waaardenburg (GoWa) Presentatie vakdag Veiligheidsanalyse en versterkingsopgave Martin Groenewoud.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Café College Neerlands Diep 31 mei 2016 Integrale Veiligheid Grote infrastructurele projecten.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Doelen realiseren met media
Gemeente Heerenveen Lichtend voorbeeld.
Naar een CO2-arm Groningen in 2035
taking care of energy and the environment
De sociale wijkteams in Leiden
Energieakkoord-doelstellingen openbare verlichting: Stand van zaken 2016 Dyana Loehr 26 januari 2017 Energieakkoord-doelstellingen OVL stand van zaken.
Piet Van Schuylenbergh
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Energiebesparing in de openbare verlichting
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Energievisie Regio FoodValley
Energie voor Energiebesparing
Beheer en onderhoud openbare verlichting Gemeente Landerd
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Groot Onderhoud Noordkade
Dikketruiendag Donderdag 12 februari 2019 Met de steun van
Onderzoek Bewust Verlichten Overijssel
Beïnvloeding smartphonegebruik op de N36 middels een gedragsinterventie langs de weg Remy Rijniers 7 december 2017.
Een lerende en adaptieve organisatie
Duurzaam mobiliteitsgedrag
Transcript van de presentatie:

‘Minder Licht”?! Afrondende overwegingen lichtreductie in de praktijk Teus Koteris, NSVV Kernteam Outdoor Hoevelaken, 21 januari 2016

Minder Licht ?! Een onderzoek naar de relatie tussen openbare verlichting, richtlijnen, energiebesparing en veiligheidsbeleving 21 januari 2015'Minder Licht'?!2 Door: Roger van Ratingen en Joren van Dijk

21 januari 2015'Minder Licht'?!3 Aanleiding 1.20 – 20 – 20 Doestelling. 20% minder energieverbruik, 20% minder CO 2 uitstoot, 20% hernieuwbare energie. 2.Kunnen we toe met minder openbare verlichting, andere technieken of lager lichtniveau? 3.Tweede kamer motie Carla Dik – Faber. Onderzoek wat een verkeersveilig en sociaalveilig lichtniveau is, zodat normen kunnen worden aangepast om lichtvervuiling tegen te gaan.

21 januari 2015'Minder Licht'?!4 Onderzoek ´Minder Licht´?! Onderzoekers:Roger van Ratingen, bureau Raticos Joren van Dijk, OmgevingsPsycholoog Doelstellingen:1. Wat is een verkeers- en sociaalveilig lichtniveau? 2. In hoeverre staan de richtlijnen reductie van lichtvervuiling in de weg? 3. Ondersteuning beheerders en beleidsmakers bij het maken van keuzes

21 januari 2015'Minder Licht'?!5 Onderzoek ´Minder Licht´?!

21 januari 2015'Minder Licht'?!6 Onderzoek ´Minder Licht´?!

21 januari 2015'Minder Licht'?!7 Onderzoek ´Minder Licht´?! Antwoorden:1. Wat is een verkeers- en sociaalveilig lichtniveau? ROVL-2011 is een goede richtlijn. Keuzes dien met kennis van zaken gemaakt te worden. een eenduidig antwoord wat 2. In hoeverre staan de richtlijnen reductie van lichtvervuiling in de weg? De huidige richtlijnen behoeven vermindering van energieverbruik en reductie van lichthinder niet in de weg te staan. Grotere besparingen zijn mogelijk, echter niet binnen de richtlijnen 3. Ondersteuning beheerders en beleidsmakers bij het maken van keuzes. ROVL-2011 biedt voldoende handvatten om tot verantwoorde keuzes te komen. Hierbij is voldoende kennis van de materie noodzakelijk.

21 januari 2015'Minder Licht'?!8 Aanbeveling ´Minder Licht´?! 1.ROVL-2011 / NPR is een goed document bij het ontwerp en de keuzes van OVL en biedt voldoende vrijheid om dit naar lokale omstandigheden in te vullen. Daarbij is een gedegen kennis van de materie onontbeerlijk. 2.Er is relatief weinig onderzoek gedaan naar OVL en sociale veiligheid. Er is meer en gedegen onderzoek nodig naar sociale veiligheid en veiligheidsbeleving. 3.Dynamisch verlichten biedt meer mogelijkheden voor effectief toepassen van OVL. ROVL-2011 biedt voldoende ruimte om dit toe te passen. Meer onderzoek naar de effecten is noodzakelijk. 4.Beleidsmakers en beheerders kampen met de vraag wat en hoe moet ik verlichten. Ondersteuning van gemeentes en provincies door professionals is gewenst. Actieve kennisdeling is daarbij ondersteunend.

21 januari 2015'Minder Licht'?!9 Dank voor uw aandacht