Peter Achterberg Het persoonlijke is politiek?
Authenticiteit – doen alsof je een echt mens bent
Authenticiteit – doen alsof je een echt mens bent!
Rick Santorum’s campagne met zijn dochtertje Bella – C172D01B484474http:// C172D01B Nog wat voorbeelden….
Jaap de Hoop Scheffer, voormalig Navo / CDA baas, thans professor in Leiden / Den Haag L93C172D01B484474http:// L93C172D01B Nog eentje….
Diederik Samsom, leider PvdA, met zijn dochtertje Benthe: 3Tyljx30&feature=BFa&list=PL93C172D01B484474http:// 3Tyljx30&feature=BFa&list=PL93C172D01B Hoppekee….
Wim van de Camp (voormalig lijsttrekker europese verkiezingen CDA) voert campagne op zijn motor: ature=mh_lolzhttp:// ature=mh_lolz Motorrijden met….
Toenemende nadruk op de persoon van de politicus in politieke communicatie? Personalisering….
1.Kloof burger politiek Oorzaken…
Autoritarisme / politiek cynicisme Empirisch niet te onderscheiden (Porter, 2008) Adorno et al (1950; SIC!) schrijven al over de voorkeur voor persoonlijkheden van autoritaire mensen Moraliseren zich te pletter Ze zien een compensatie voor ‘social impotence’ in de adoratie van politieke persoonlijkheden En compensatie voor de vervreemdende werking van het politieke systeem Deze argumenten worden dikwijls herhaald (Mason & Jaros, 1969, Lundskow, 1998; Houtman & Achterberg, 2010) Politiek cynisme
Een schoonheidsverkiezing voor de laag- opgeleiden?
2.Een zwevende schare kiezers…. Oorzaken van personalisering….
Personalisering is alternatief: Partijen mobiliseren zwevende kiezers (Aalberg & Jensen, 2006) Functionele equivalenten voor kiezers om hun stemgedrag te motiveren (Schmitt & Ohr, 2000) Grote midden partijen – sterkere effecten van persoonlijkheids gedreven stemgedrag dan voor christelijke en socialistische partijen (Costa Lobo 2008) ‘Personal voting’ is voor nieuw linkse en – rechtse partijen even sterk (V d Brug & Mughan, 2007)… De zwevende kiezer
Experimenten Olivola (2010) & Wiegman (1985) Vorm en inhoud
Is in essentie ‘oké’ N orris, Van Zoonen Inhoud gaat hand in hand met vorm Trekt wantrouwige / cynische burgers er weer bij Is bron van vertrouwen! Is in essentie ‘verkeerd’ Barber, Postman Zorgt voor verminderde aandacht van inhoud Zorgt voor politiek wantrouwen Video malaise debat Personalisering …..
Mensen gebruiken verschillende frames (culturele wereldbeelden) en reageren radicaal verschillend op dezelfde objectieve situaties… Gitlin (1980), Scheufele (1999) Achterberg (in 2012) Uitzoeken welke frames leiden tot een positieve / negatieve waardering van personalisering van de politiek… Framing theorie
Opleiding en personalisering
Autoritarisme en personalisering
‘Dealignment’ en personalisering
Experimentje…
Nauwelijks directe effecten Terwijl veel onderzoek juist gericht is op het vinden van directe effecten (Iyengar, 1991; De Vreese & Elenbaas, 2011; Capella & Jamieson 1996) Resultaten
Effecten van personalisering?
Nadruk op persoonlijkheid van politicus ≠ ‘verkeerd’ or ‘oké’ Culturele frames zorgen voor het effect Effecten van personalisering worden dus door de cultuur vervormd Dealigned, autoritaire, cynische mensen zijn positief Traditionele stemmers, libertaire, en vertrouwende burgers reageren negatief!! Conclusie