Participatiewet Voorlichting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Advertisements

Doel bijeenkomsten Informeren over de stand van zaken
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Stimuleren regionale economie en de Wet Werken naar Vermogen Maandag 7 november Karin Sleeking Geert Schipaanboord
Werken naar vermogen Aart Jan Bette Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid december 2011.
Kadernotitie Participatiewet
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
participatiewet even voorstellen de wet op hoofdlijnen
Loopbaanplein Achterhoek
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Participatiewet.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Intermediairsbijeenkomst Participatiewet en WWB-maatregelen
Wat betekent de nieuwe Participatiewet voor u als ondernemer?
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
  Welkom.
PARTICIPATIE WET.
Jongeren met een beperking
Participatiewet vanaf 2015
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Regionaal werkbedrijven in Noord-Brabant Transvorm Actueel 18 maart 2015.
Participatiewet & subsidiemogelijkheden
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Instrumenten en voorzieningen
WerkWaard Samen werken aan werk WerkWaard verbindt bedrijven die gemotiveerd personeel zoeken aan kandidaten die deze arbeid kunnen leveren
PARTICIPATIEWET IN TWENTE Werk, de kortste weg uit de schulden.
Participatiewet 15 oktober Aanleiding participatiewet Het vereenvoudigen van de wet en regelgeving aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
Unieke Achterhoekers aan het werk Achterhoekers zijn harde werkers. Toch heeft een grote groep veel moeite een baan te vinden. Als we niets doen, wordt.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
leernetwerk participatiewet en banenafspraak waterschappen
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
1 De Participatiewet voor ondernemende werkgevers Workshop d.d. 29 februari 2016 Kom’mitVivantesCapra Advocaten.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
Participatiewet aan het werk voor de Drechtsteden/Dordrecht Een kort overzicht m.b.t. stand van zaken.
Presentatie Participatiewet Adrienne Ogier Agenda 1. WerkgeversServicepunt 2. Participatiewet 3. Sociaal akkoord en baanafspraken 4. Praktijkvoorbeelden.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
IN DE GEMEENTEN BERKELLAND, OOST GELRE EN WINTERSWIJK DOOR DE SOCIALE DIENST OOST ACHTERHOEK Stand van zaken uitvoering Participatiewet breed 1.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
VOORLICHTING PrO/VSO Door – Saskia Bholasing & Monique Holswilder.
Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten Nieuwe Wet wajong per 1 januari 2010.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Participatiewet -Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) - Wet Werk en Bijstand (WWB) - Wajong.
SDD aanpak VSO/PrO/Entree leerlingen. VSO/PrO/Entree leerlingen - Aantallen Aantallen schoolverlaters VSO/PrO/Entree richting werk/participatie op jaarbasis.
BANENAFSPRAAK & SUBSIDIES WAT BETEKENEN ZE VOOR U ALS ONDERNEMER?
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Banenafspraak Jeugdzorg Nederland 9 juni
“Voorlichting Banenafspraak” Ronald van Ammers Adviseur werkgeversdiensten Noord Holland Noord “de subsidioloog”
Ketenproces Op welke manier wordt de gemeente op de hoogte gesteld?
Nieuwe wetgeving sinds 1 januari 2015
Pilot project Gemeente Gennep
Presentatie Participatiewet
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Beleidsplan Participatiewet
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Workshop Participatiewet en Garantiebanen
Beoordeling arbeidsvermogen Participatiewet en Wajong 2015
Participatiewet & banenafspraak
WAJONG / Participatiewet
Nederlands Instituut voor Sociale Zekerheid
Versterk de Jobcoach IN de school
Participatiewet Hester Dijkstra.
Transcript van de presentatie:

Participatiewet Voorlichting

Onderwerpen Participatiewet, Coraline Noordzij Traject Toeleiding Participatiewet, Marlies Bron Pilot jongeren ophalen bij scholen, Annemarie Klip Pilot Loonkostensubsidie naar loonwaarde, Marga Homan WSP en banen uit de baan afspraken, Dennis Eilbracht/ Niels Krouwel

Participatiewet Wat beoogt de wet De doelstelling van de Participatiewet is om iedereen met arbeidsvermogen naar werk toe te leiden, bij voorkeur naar regulier werk.

Kern van de Participatiewet: (1) Eén regeling die bijstand (WWB), sociale werkvoorziening (Wsw) en deel Wajong vervangt Wajong blijft bestaan voor jongeren die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn (UWV) Nieuwe instroom met arbeidsvermogen niet meer in de Wajong, vanaf 1 januari 2015 naar gemeenten Studieregeling voor studerende jongeren met beperking Geen overdracht zittend bestand Wajong (blijft bij UWV), worden wel herbeoordeeld Eén regeling De invoeringswet Participatiewet is een wet die een aantal artikelen in de WWB, de Wsw en de Wajong (en veel andere wetten) wijzigt. Daarbij wordt ook de Wet werk en bijstand omgedoopt tot Participatiewet. De WWB-maatregelen waarmee per 1 januari 2015 de bijstandsregels worden aangescherpt, gaan dus op in de Participatiewet. Wajong De Wajong is per 1 januari 2015 alleen nog toegankelijk voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. Wie voor 1 januari 2015 recht had op Wajong, blijft een Wajonguitkering ontvangen. In Amsterdam gaat het om circa 500 personen per jaar die vanaf 2015 een beroep zullen doen op de Participatiewet – en dus niet meer de Wajong in zullen stromen. Naar schatting zal ongeveer 20% van deze groep geen recht hebben op een uitkering, omdat aan een bijstandsuitkering striktere voorwaarden zijn verbonden dan aan een Wajonguitkering. Studerende jongeren met een beperking die niet in staat zijn het wettelijk minimumloon (WML) te verdienen, kunnen in het kader van de Participatiewet in aanmerking komen voor een individuele studietoeslag (in de vorm van bijzondere bijstand). Studieregeling Bij amendement is een studieregeling geïntroduceerd, naar analogie van de studieregeling in de Wajong. De achtergrond van de studieregeling is, dat jongeren met een beperking minder goed in staat zijn hun opleiding te combineren met een (bij)baan. De studieregeling is bedoeld om te voorkomen dat zij hierdoor vaker en meer moeten lenen dan jongeren die naast hun opleiding wel kunnen werken. De uitkering in het kader van de huidige studieregeling van UWV bedraagt 25% van het wettelijk minimumloon, dit varieert afhankelijk van leeftijd van ongeveer € 200 tot ruim € 300 netto per maand. Van de huidige Wajong doelgroep valt bij instroom circa 40% onder de studieregeling. Studieregeling van de gemeente moet nog worden uitgewerkt (ook in verordening). Herbeoordeling zittend bestand Wajong: Iedereen die voor 1 januari 2015 een Wajongrecht heeft, wordt herbeoordeeld door UWV. Mensen met arbeidsvermogen gaan vanaf 2018 een lagere uitkering ontvangen dan nu het geval is (70% WML in plaats van 75%). UWV spreekt over herbeoordeling en niet over herkeuring omdat zoveel mogelijk op basis van beschikbare gegevens (dossier) beoordeling zal worden gedaan. 4

Kern van de Participatiewet (2) Wsw bouwt af: Vanaf 2015 geen nieuwe instroom meer Wsw blijft bestaan voor huidige SW-ers, bouwt geleidelijk af tot nul in 2050 (nu ca. 3500 medewerkers in Amsterdam) Ook tijdelijke contracten kunnen verlengd worden, maar dit is een keuze van de gemeente zelf Iedereen die op 1 januari op de wachtlijst staat behoort tot de prioritaire doelgroep voor de banen uit de baanafspraken (garantiebanen) Afbouw Wsw De Wsw wordt vanaf 1 januari 2015 afgesloten voor nieuwe instroom. Wie dan in de Wsw werkt, houdt zijn wettelijke rechten en plichten. Het budget dat gemeenten ontvangen, wordt op basis van het verwachte natuurlijk verloop over een reeks van jaren afgebouwd. 5

Kern van de Participatiewet (3) Loonkostensubsidie naar loonwaarde (‘loonwaardesubsidie’) als nieuw instrument Voor Amsterdam niet nieuw: pilot LKS naar loonwaarde Regionale werkbedrijven in 35 arbeidsmarktregio’s Als schakel tussen werkgevers en werkzoekenden met arbeidsbeperking Tot 2026 125.000 Banen uit de baanafspraken ‘garantiebanen’, prioriteit voor Wajongers en wachtlijst SW, daarna WWB-ers Regio Groot-Amsterdam ca. 1750 garantiebanen in de komende 2 jaar (werkgevers: 1400, gemeente: 350) Loonkostensubsidie naar loonwaarde Voor de doelgroep die niet (zelfstandig) het minimumloon kan verdienen wordt het instrument loonkostensubsidie naar loonwaarde ingezet. Deze subsidie vult de loonwaarde van de werknemer aan tot aan het niveau van het wettelijk minimumloon. Doordat het mogelijk wordt om het budget voor bijstandsuitkeringen (Inkomensbudget of I-deel) in te zetten voor de bekostiging van de loonkostensubsidie, wordt het nu in de praktijk mogelijk om uitkeringsmiddelen blijvend in te zetten als investering naar werk, uiteraard wel binnen de grenzen van het beschikbare budget. Regionaal werkbedrijf Gemeenten en sociale partners moeten ervoor zorgen dat er in de 35 arbeidsmarktregio’s zogenaamde ‘Werkbedrijven’ komen, die de schakel gaan vormen tussen werkgevers en werkzoekenden met een arbeidsbeperking. Gemeenten hebben hierbij de leiding en werken samen met UWV en sociale partners. De invulling van deze samenwerking in de arbeidsmarktregio’s wordt nader uitgewerkt in de Werkkamer. In Amsterdam implementatie op de schaal van de arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam. Hierbij wordt aangesloten op de bestaande infrastructuren, zoals het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Garantiebanen In het sociaal akkoord is afgesproken dat werkgevers zich garant stellen voor 100.000 extra banen (tussen 2014 en 2026) voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarnaast stelt de overheid zich garant voor 25.000 extra banen voor deze groep (vanaf 2014 jaarlijks 2.500 extra banen). Als werkgevers onvoldoende banen realiseren, stelt het kabinet alsnog een wettelijke quotumregeling in. In Groot-Amsterdam 1750 in de periode van 2014-2016, ca. 1400 bij bedrijven en ca. 350 bij de overheid In het kader van gemeente als showcase dit jaar ca. 40 mensen met een beperking in dienst nemen Doelgroep garantiebanen Conform de afspraken in het sociaal akkoord en van de partijen in de Werkkamer gaat het bij deze garantiebanen om: mensen die niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen en vallen onder de doelgroep van de Participatiewet, Wajongers en mensen die begeleid werken vanuit de Wsw, en mensen met een Wsw-indicatie op de wachtlijst van de Wsw. Het UWV speelt een belangrijke rol bij de beoordeling wie in aanmerking komen voor de garantiebanen (omdat zij niet in staat zijn het WML te verdienen). 6

Kern van de Participatiewet (4) Voorziening beschut werk Voor mensen die alleen in een beschutte omgeving kunnen werken Landelijk uiteindelijk 30.000 plekken, bouwt geleidelijk op, voor Amsterdam enkele tientallen plekken per jaar erbij Gemeente vraagt indicatie aan en niet de klant Indien indicatie wordt afgegeven moet de Gemeente ook een beschutte werkplek aanbieden Afbouw Wsw De Wsw wordt vanaf 1 januari 2015 afgesloten voor nieuwe instroom. Wie dan in de Wsw werkt, houdt zijn wettelijke rechten en plichten. Het budget dat gemeenten ontvangen, wordt op basis van het verwachte natuurlijk verloop over een reeks van jaren afgebouwd. 7

Keuzes voor de gemeente Gemeente heeft grote beleidsvrijheid Naast prioritaire doelgroep ook WWB klanten banen aanbieden Beschut werk vormgeving en aanbod via sociale firma’s Naast LKS naar loonwaarde individueel op de markt ook mogelijkheid voor detacheren en groepsdetacheren via sociale firma’s Twee leerjaren, maar snel monitoren en evalueren Loonkostensubsidie naar loonwaarde Voor de doelgroep die niet (zelfstandig) het minimumloon kan verdienen wordt het instrument loonkostensubsidie naar loonwaarde ingezet. Deze subsidie vult de loonwaarde van de werknemer aan tot aan het niveau van het wettelijk minimumloon. Doordat het mogelijk wordt om het budget voor bijstandsuitkeringen (Inkomensbudget of I-deel) in te zetten voor de bekostiging van de loonkostensubsidie, wordt het nu in de praktijk mogelijk om uitkeringsmiddelen blijvend in te zetten als investering naar werk, uiteraard wel binnen de grenzen van het beschikbare budget. Regionaal werkbedrijf Gemeenten en sociale partners moeten ervoor zorgen dat er in de 35 arbeidsmarktregio’s zogenaamde ‘Werkbedrijven’ komen, die de schakel gaan vormen tussen werkgevers en werkzoekenden met een arbeidsbeperking. Gemeenten hebben hierbij de leiding en werken samen met UWV en sociale partners. De invulling van deze samenwerking in de arbeidsmarktregio’s wordt nader uitgewerkt in de Werkkamer. In Amsterdam implementatie op de schaal van de arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam. Hierbij wordt aangesloten op de bestaande infrastructuren, zoals het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Garantiebanen In het sociaal akkoord is afgesproken dat werkgevers zich garant stellen voor 100.000 extra banen (tussen 2014 en 2026) voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarnaast stelt de overheid zich garant voor 25.000 extra banen voor deze groep (vanaf 2014 jaarlijks 2.500 extra banen). Als werkgevers onvoldoende banen realiseren, stelt het kabinet alsnog een wettelijke quotumregeling in. In Groot-Amsterdam 1750 in de periode van 2014-2016, ca. 1400 bij bedrijven en ca. 350 bij de overheid In het kader van gemeente als showcase dit jaar ca. 40 mensen met een beperking in dienst nemen Doelgroep garantiebanen Conform de afspraken in het sociaal akkoord en van de partijen in de Werkkamer gaat het bij deze garantiebanen om: mensen die niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen en vallen onder de doelgroep van de Participatiewet, Wajongers en mensen die begeleid werken vanuit de Wsw, en mensen met een Wsw-indicatie op de wachtlijst van de Wsw. Het UWV speelt een belangrijke rol bij de beoordeling wie in aanmerking komen voor de garantiebanen (omdat zij niet in staat zijn het WML te verdienen). 8

Financiën Ontschot re-integratiebudget, maar wel structureel minder ‘Klassiek’ re-integratiebudget (huidige WWB-doelgroep) Budget voor ‘oude’ Wsw leidt tot grote tekorten: van 2015-2020 extra korting van € 3.000 per fictieve plek UWV-middelen komen stapsgewijs over (Wajong) Nieuwe voorziening Beschut Werk bouwt langzaam op Ontschot Inkomensbudget: Bijstand Aanvulling loonwaarde 9

RBA Begeleiding in het kader van bemiddeling naar regulier werk trede 3 Begeleiding en jobcoaching in kader van LKS naar loonwaarde Trajecten ter voorbereiding op plaatsing LKS naar loonwaarde

WSP Contacten met de werkgevers Werkbedrijf Harmonisering instrumenten binnen de regio waar mogelijk Een loonwaardesysteem voor de regio Starten met een intern traject waarin VTA, UWV en andere systemen worden bekeken Vallen VTA en UWV af dan volgt een aanbesteding Loonkostensubsidie naar loonwaarde Voor de doelgroep die niet (zelfstandig) het minimumloon kan verdienen wordt het instrument loonkostensubsidie naar loonwaarde ingezet. Deze subsidie vult de loonwaarde van de werknemer aan tot aan het niveau van het wettelijk minimumloon. Doordat het mogelijk wordt om het budget voor bijstandsuitkeringen (Inkomensbudget of I-deel) in te zetten voor de bekostiging van de loonkostensubsidie, wordt het nu in de praktijk mogelijk om uitkeringsmiddelen blijvend in te zetten als investering naar werk, uiteraard wel binnen de grenzen van het beschikbare budget. Regionaal werkbedrijf Gemeenten en sociale partners moeten ervoor zorgen dat er in de 35 arbeidsmarktregio’s zogenaamde ‘Werkbedrijven’ komen, die de schakel gaan vormen tussen werkgevers en werkzoekenden met een arbeidsbeperking. Gemeenten hebben hierbij de leiding en werken samen met UWV en sociale partners. De invulling van deze samenwerking in de arbeidsmarktregio’s wordt nader uitgewerkt in de Werkkamer. In Amsterdam implementatie op de schaal van de arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam. Hierbij wordt aangesloten op de bestaande infrastructuren, zoals het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Garantiebanen In het sociaal akkoord is afgesproken dat werkgevers zich garant stellen voor 100.000 extra banen (tussen 2014 en 2026) voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarnaast stelt de overheid zich garant voor 25.000 extra banen voor deze groep (vanaf 2014 jaarlijks 2.500 extra banen). Als werkgevers onvoldoende banen realiseren, stelt het kabinet alsnog een wettelijke quotumregeling in. In Groot-Amsterdam 1750 in de periode van 2014-2016, ca. 1400 bij bedrijven en ca. 350 bij de overheid In het kader van gemeente als showcase dit jaar ca. 40 mensen met een beperking in dienst nemen Doelgroep garantiebanen Conform de afspraken in het sociaal akkoord en van de partijen in de Werkkamer gaat het bij deze garantiebanen om: mensen die niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen en vallen onder de doelgroep van de Participatiewet, Wajongers en mensen die begeleid werken vanuit de Wsw, en mensen met een Wsw-indicatie op de wachtlijst van de Wsw. Het UWV speelt een belangrijke rol bij de beoordeling wie in aanmerking komen voor de garantiebanen (omdat zij niet in staat zijn het WML te verdienen). 11

Dienstverlening voor de nieuwe doelgroep Insteek: komende jaren ervaring opdoen Achtergrond Aantallen zijn ongeveer duidelijk, maar landelijke informatie over kenmerken nieuwe doelgroep lastig te vertalen naar lokale niveau Ervaringen UWV niet een op een te vertalen, gemeenten hebben straks niet dezelfde instrumenten als UWV nu Aanzienlijk minder financiële middelen beschikbaar Vereist een leerperiode

Wat gaan we doen tot 1 januari 2015 Planning oplevering Activiteit September Start traject voorbereiding Participatiewet en daarna op basis van de ervaringen en ervaringen LKS naar loonwaarde verdere ontwikkeling traject ter voorbereiding op plaatsing Oplevering 1/11 Processen LKS naar loonwaarde, Beschut Werk 1/12 Aansluiten processen bij koppelvlakken Jongeren, Intake en Participatie Werknemersvoorzieningen duidelijk Jobcoaching wat gaat dat inhouden? Proefplaatsing max 2 maanden Individuele hulpmiddelen inkoop via UWV? 1/1 ICT registratie loonwaarde incl. koppeling met financiële systemen. Indien nodig back up plan Vanaf okt Bijeenkomsten medewerkers RBA/WSP om ze te informeren over de voortgang. Vanaf nov zal heel RVE Werk worden uitgenodigd. Samenwerking WSP leren van de ervaringen pilot LKS, samenwerking verbeteren en zorgen voor input arbeidspool per 1/1 13

Trajecten voor deelnemers die het WML niet kunnen verdienen TPW en TPJ Trajecten voor deelnemers die het WML niet kunnen verdienen Marlies Bron

TPW = Toeleiding Participatiewet (DWI TPW 01) TPJ = Toeleiding Participatiewet Jongeren tot 27 jaar (DWI TPJ 01) Twee trajecten die in RAAK zijn ingeregeld Aanmelding is mogelijk

Aanmeldingen trajecten SW Ja Nee niet meer mogelijk Instroom in Wsw sterk beperkt Doelgroep blijft bestaan (WWB-ers met arbeidsbeperkingen)  2015 instrumenten Participatiewet Loonwaardesubsidie Detachering Groepsdetachering Of Beschut Werk

Doel van de trajecten: Uitstroom naar de reguliere arbeidsmarkt Met loonwaardesubsidie voor de werkgever Of Advies Beschut Werk Groot verschil met SW Ja Nee: was vnl. op Pantar gericht

Inhoud van het traject: duur: 7 maanden Intake  1. Traject  2. Beschut Werk Leerwerktraject, plekken binnen RBA, liefst bij reguliere werkgevers Klantmanager, afwachten duidelijkheid gemeente en UWV

Inhoud: Na intake: introductie op de werkvloer eventueel NOA-testen Tijdens traject: trainingen vgl. de WEM competentie-ontwikkeling op werkplek Tegen het einde: overleg collega’s t.b.v. uitplaatsing

Wie: WWB-klanten (incl. NUG-ers) Moeten in staat zijn om van minimaal 8 uur op te bouwen tot minimaal 16 uur. Liefst verdeeld over 4 dagdelen Problemen moeten hanteerbaar zijn in een werksituatie Zijn (ingeschat) niet in staat om WML te verdienen

Dus: Intensieve samenwerking met WSP, zij werven arbeidsgewenningsplekken op de reguliere markt Binnen RBA samenwerking, plekken bij WEM Noord, Groenteschip, A’damse Bos en individuele plekken Intensieve samenwerking met UWV, (indicatie Beschut Werk?) met collega’s die de uitplaatsing gaan doen Bij vragen: bellen of mailen Vraagtekens blijven nog even bestaan

Aansluitende aanpak jongeren Praktijk Onderwijs/ Voortgezet Speciaal Onderwijs Gemeente Amsterdam Annemarie Klip

Participatiewet en jongeren Participatiewet, sluitende aanpak jeugdwerkloosheid, Passend Onderwijs, 3 decentralisaties (AWBZ/jeugdzorg) Doel om vanaf 2015 150 tot 200 jongeren met een arbeidsbeperking aansluitend aan de opleiding op PrO/VSO te bemiddelen naar werk met inzet van instrumenten P-wet Van start in september 2014 Projectgroep

Aanpak 1 Kennismaking scholen in september; directie en stagecoördinatoren Ontwerpen route samen met onderwijs; oktober november - overdrachtsmoment - elkaars “taal” over begeleiding leren kennen Vanaf januari van start met uitstroomgroep Bestuurlijke route apart; samenwerkingsverband, schoolbesturen

Globale route Onderwijs Werken naar loonwaarde PrO VSO Jobcoaching Samenwerking gemeente op weg naar werk Werk of Aansluitend onderwijs Wajong2015 Arbeidsmatige dagbesteding Om het kind Dagbesteding Instroom Instrumenten Trajecten Participatiewet Regulier werk Met ondersteuning Traject richting extern werk Extern Groepsgewijs traject met jobcoaching Intern traject werknemers- vaardigheden Werken naar loonwaarde Jobcoaching Beschut Werk

Aanpak 2 Samen optrekken voor jongeren uit de uitstroomgroep, bespreken mogelijkheden, versterken van elkaars aanpak en netwerk Algemene informatie aan ouders Bepalen overdrachtsmoment per jongere Kennismaken met jongere en ouders Aansluiten bij route UWV voor Wajong 2015 Aansluiting bij arbeidsmatige dagbesteding

Loonkostensubsidie naar Loonwaarde Marga Homan

AANMELDING Aanmeldingen komen via: reguliere traject RBA afdeling Intake afdeling Activering (trede 2) afdeling Koers naar werk (trede 4) Afdeling werk en opleiding jongeren (jongerenloket)

Door SW-Deta en SW Begeleid Werken Uitvoering Door SW-Deta en SW Begeleid Werken UWV bepaalt de doelgroep Afdeling gaat samen met WSP op zoek naar een werkplek (huidige of nieuwe plek) Proefplaatsing van maximaal 2 maanden Bepaling van de loonwaarde Werkgever krijgt een beschikkingsbrief Maandelijks betaling subsidie Coaching door een Jobcoach indien noodzakelijk No-risk via polis van de Gemeente Amsterdam

Contactpersonen RBA Coraline Noordzij, coraline.noordzij@dwi.amsterdam.nl, 06 1377 1202 Marlies Bron, marlies.bron@dwi.amsterdam.nl, 06 5195 3609 Annemarie Klip, annemarie.klip@dwi.amsterdam.nl, 06 8362 4128 Marga Homan, marga.homan@dwi.amsterdam.nl, 06 1096 4939 Mocht je vragen hebben of onderwerpen voor de volgende bijeenkomst willen aandragen dan kun je deze mailen naar Moniek Lucassen, moniek.lucassen@dwi.amsterdam.nl

WSP op weg naar de match de Arbeidspool & de arrangementen

MATCHEN op maat

De Arbeidspool: de matching De Arbeidspool is: een instrument om te matchen Een selectie van klanten die ‘compleet in beeld zijn’ Een selectie van kandidaten die ‘jobfit’ zijn Een dynamische pool van klanten Een dynamische pool van gecreëerde banen voor de klanten Een matchingsoverleg

De Arbeidspool: de matching

Arrangementen voor werkgevers

Mogelijkheden arbeidsbetrekking ‘de arrangementen’ U neemt iemand uit de doelgroep zelf in dienst: loondienst Bij dit arrangement hoort een premiumpakket aan ondersteuning U laat iemand uit de doelgroep detacheren: individuele detachering Wanneer u iemand op basis van detachering bij u laat werken krijgt u ook een aantrekkelijk pakket. U kunt zelf een detacheerder kiezen (bijvoorbeeld uitzendbureau), maar als u liever heeft dat wij dat voor u regelen dan doen we dat. De waarde van het dienstverleningspakket neemt geleidelijk af zodat het aantrekkelijk wordt om over te stappen naar het arrangement ‘loondienst’. U besteedt werk uit dat wordt uitgevoerd door mensen uit de doelgroep: groepsdetachering Bij groepsdetachering gaat het niet om banen, wel om incidenteel en structureel werk dat wordt uitgevoerd door mensen uit de doelgroep. Hierbij kunnen we u volledig ontzorgen. Hierover maken we maatwerkafspraken met u.

Mogelijkheden arbeidsbetrekking ‘de instrumenten’ We onderzoeken welke instrumenten en voorzieningen nodig zijn om tot succesvolle plaatsing te komen. Een groot deel van de kosten nemen wij voor onze rekening. Eventuele meerkosten zijn voor de werkgever/inlener. Instrument / voorziening Loondienst Individuele detachering (via WSP) Groeps-detachering (via WSP) Vast contactpersoon voor werkgevers (kosteloos) werkgever inlener Loonwaardemeting binnen landelijk vastgestelde kaders detacheerder Proefplaatsing No risk polis Jobcoach Overige werkvoorzieningen Loonkostencompensatie (verschil WML minus loonwaarde) Tijdelijke premiekorting (mobiliteitsbonus)

Contactpersonen WSP Dennis Eilbracht: dennis.eilbracht@dwi.amsterdam.nl Niels Krouwel: niels.krouwel@dwi.amsterdam.nl

Bedankt voor jullie aandacht!