Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociale dienst Liliane Moons
Advertisements

Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
 Marie Arena  Opvangcentra  Centra overvol  Evaluaties  Individuele woning?  Medische begeleiding  Sancties en klachten  Bedenkingen  Ping Pong.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Inleiding De ene is de andere niet
Asielzoeker Lut Debroey.
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Asielzoekers en andere vreemdelingen De rol van het OCMW
Gezondheidszorg voor asielzoekers. Opvang Elke asielzoeker wordt sinds 2001 toegewezen aan een opvancentrum waar voor bed-bad-brood wordt gezorgd.
Psychologische impact van (langdurig) verblijf in open centra op asielzoekers. Door:De Jongh Sandra.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Vluchtelingen, asielzoekers en recht
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Opvang asielzoekers: een menselijk en daadkrachtig beleid 04/09/2015.
Cijfers asielcrisis VVSG 22 september VVSG - Cijfers asielaanvragen CGVS 2 -
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Vergadering onderwijs. Fedasil Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor organisatie van materiële opvang en begeleiding van asielzoekers Observatie.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Informatiesessies Lokale Besturen Asielcrisis 10 december 2015.
Toelichting van de asielprocedure
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Informatiebijeenkomst Herentals 23/12/2015. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Vergadering onderwijs. Fedasil Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor organisatie van materiële opvang en begeleiding van asielzoekers Observatie.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Informatiebijeenkomst ZAVENTEM 11/01/2016. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Het OCMW en de vluchtelingencrisis Themawerking Vreemdelingen.
Prognose woningnood erkende vluchtelingen en subsidiair beschermden in Vlaanderen in aantal gezinseenheden 3 Maart 2016.
Vluchtelingen, de uitdagingen voor Hasselt
Opvang asielzoekers Landelijke opgave OndersteuningsTeam Asielzoekers en Vergunninghouders (OTAV) Nienke de Lange Pauline Zwart 31 maart 2016.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
Cijfers asielcrisis VVSG VVSG - De Asielcrisis 1.Cijfers over de asielaanvragen 2.Cijfers over de opvang van asielzoekers OPMERKING: Vanaf 2016.
Agentschap Integratie en inburgering
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Sint-Niklaas en Beveren
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
LOP Secundair onderwijs
Verhoogde instroom van vluchtelingen november 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Tijdelijke opvang asielzoekers Zaventem buurtinformatiemoment 23 januari 2019 door: Evert Jan Witteveen (regiodirecteur Fedasil)
Brecht D’Hoore, Coördinator Kempen
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Transcript van de presentatie:

Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!

Inhoud Vluchtelingen: begripsverduidelijking Enkele cijfers en het belang van monitoring GO! uitgangspunten en standpunten Toelichting asielprocedure GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers

Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?

Vluchtelingen een begripsverduidelijking Asielzoeker Beweert vluchteling te zijn Evaluatie binnen asielprocedure Vluchteling status Etnie, religie, nationaliteit, sociale groep, politieke mening Subsidiair beschermde status oorlogsvluchteling met minder rechten als vluchteling DVZ = dienst vreemdelingenzaken Registratie CGVS = Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en staatslozen Beslissing status

Vluchtelingen een begripsverduidelijking Migrant (expat) Hoop op verbeteren persoonlijk leven Niet-begeleide minderjarige vreemdeling = NMBV onbegeleid door personen met ouderlijk gezag of voogdijschap Anderstalige nieuwkomer Onderwijsterm Niet het Nederlands als thuistaal of moedertaal Onvoldoende onderwijstaal beheersen Max. 9 maanden ingeschreven Nieuwkomer zijn Max. 1 jaar in België verblijven Vreemdeling = Verzamelterm

Cijfers en profiel van de asielzoekers Hoeveel asielzoekers zijn er? Over hoeveel kinderen en jongeren gaat het? Wat is het belang van monitoring?

Hoeveel asielzoekers? Belgische asielcijfers PeriodeTotaalVlaanderenBrusselWallonië 30 september oktober

Profiel van de asielzoeker in België

Hoeveel kinderen en jongeren in Vlaanderen? Cijfers van Fedasil uit de collectieve opvangcentra op 1 september 2015 (inclusief NBMV) 0 – 2 jaar3 – 5 jaar6 tot 11 jaar12 – 17 jaarTotaal Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen Totaal

Monitoring instroom GO! leerlingen Warme oproep aan scholen om het aantal inschrijvingen van anderstalige nieuwkomers door te geven. Gelijkaardige tool als februaritelling Per administratieve groep (kleuter, basis, secundair) Per leerjaar Terugkoppeling cijfers naar scholengroepen Cijfers van Fedasil / OCMW / Rode Kruis Aantal asielzoekers en kinderen in het netwerk Per gemeente / Per opvangcentrum / Per lokaal opvanginitiatief Worden gedeeld via Waarom? Blinde vlekken? Extra middelen? Pedagogische ondersteuning?

GO! uitgangspunten en standpunten Waar staan we voor in het GO! als het gaat over de vluchtelingen?

GO! Uitgangspunten Recht op onderwijs Gelijke onderwijskansen Actief burgerschap waarden van het PPGO Samen leren samenleven Vanuit de noden van het kind of de jongere Bredere maatschappelijke kwestie GO! al een sterke maatschappelijke rol op

GO! standpunten Coherent spreidingsbeleid en flankerend onderwijsbeleid Netoverstijgende samenwerking, transparantie en proportionele verdeling Coördinerende rol van LOP of scholengroepen/scholengemeenschappen Inclusie- en integratiegedachte: onderwijs in opvangcentra of asielcentra vermijden. Een mobiele unit is een noodoplossing bij capaciteitsproblemen maar kan niet als volwaardige school

GO! standpunten De inhoud van onthaalonderwijs ligt ruimer dan alleen taal opvang van gezinnen zo veel mogelijk binnen de lokale opvanginitiatieven en (indien onvermijdelijk) in opvangcentra waar scholen dicht in de buurt zitten Verhuizen van gezinnen, kinderen en jongeren van opvangcentra naar opvangcentra vermijden om schoolwissels tegen te gaan Inzetten op duurzame aanpak, cfr opiniestuk o.be/home/Pages/eMagazineArtikel.aspx?Id= o.be/home/Pages/eMagazineArtikel.aspx?Id=11034

GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat is de invloed van de asielprocedure op onderwijs? Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs? Wat met de aanwending van de middelen?

De invloed van de asielprocedure op onderwijs. 1.Toewijzing van de asielzoeker bepaalt wie de schoolkosten draagt:  Centrum  OCMW  Asielzoeker zelf 2.Doorverwijzing in de opvang van asielzoekers zorgt voor schoolwissels. 3.In kader van een collectieve opvangstructuur kan een school beroep doen op taalkundige bijstand op de site. 4.Door gezinshereniging kan men een tweede toevloed verwachten van anderstalige nieuwkomers. 5.Bij een niet erkenning, stopt de materiële hulp en vervalt de leerplicht. Gezinnen ‘verdwijnen’ vaak.

Leerplichtonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (AN): Basisonderwijs Elke basisschool kan onthaalschool zijn Enkel AN weigeren als Al 4 AN ingeschreven in de school < 100 leerlingen Al 8 AN ingeschreven in de school > 100 leerlingen Maximum capaciteit vastgelegd Lerarenuren/ondersteuningsuren Vanaf 6 AN (1,5u per week per AN) Per 4 AN nieuwe schijf Tellen per school of per scholengroep

Leerplichtonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (AN): Basisonderwijs Toeleiding AN Afspraken binnen het LOP Keuzevrijheid van de ouders AN per 6 naar één school voor lerarenuren Schooljaar extra financiële ondersteuning voor kleuters! Bijkomende niet-Nederlandstalige leerling jonger dan 5 jaar 950 euro ondersteuning per kind Telling eerste schooldag van februari 2016

Leerplichtonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (AN): Secundair onderwijs GO! telt 1082 OKAN leerlingen op 1 december 2015 Ingericht in 16 scholen Elke school kan aanvraag doen Moet goedgekeurd worden door de Vlaamse Regering Goedkeuring gebaseerd op bestaande aanbod en de regionale/lokale behoefte onthaalonderwijs Vervolgschoolcoach: 1 per contactschool

Leerplichtonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (AN): Secundair onderwijs Versoepeling regelgeving: Indienen van aanvragen Programmatieregeling Doorheen volledige schooljaar mogelijk vanaf 1 november 2015 Er werden nieuwe aanvragen ingediend door scholen/scholengroepen om OKAN in te richten

Ons onderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (AN): Volwassenenonderwijs Cursus Nederlands (NT2) na asielaanvraag: In CVO of CBE via Huis van het Nederlands ‘attest voor inschrijving van asielzoekers in het volwassenenonderwijs’ van Fedasil of Rode Kruis Geen inschrijvingsgeld Extra 18,5 miljoen euro van de overheid voor NT2