Maak je persoonlijke veranderverhaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Intentie veranderen door bewustzijn
Door goede gesprekken groeien
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Feedback geven en ontvangen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Congres Appreciative Inquiry
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Betrokkenheid op de werkvloer
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Ken je kracht…Deel je kracht…
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Opdrachten en eindopdracht
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Talent in Ontwikkeling
Verdieping Timemanagement
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Duurzame inzetbaarheid
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Duurzame inzetbaarheid
De schrijver mee op reis
Loopbaan en burgerschap les 3
Waarderende benadering
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Maak je persoonlijke veranderverhaal 1

Inhoud Inleiding & doelstelling Pagina 3 Wat is een veranderverhaal? Pagina 4 Methodiek & opbouw veranderverhaal Pagina 5 Voorwaarden voor een succesvol veranderverhaal Pagina 6 Hulpvragen en tips Pagina 7

Inleiding & doelstelling Wat biedt dit document? In dit document wordt beschreven hoe jij als leidinggevende aan de slag kunt gaan met je persoonlijke veranderverhaal. Door je persoonlijke veranderverhaal te delen met je team neem je hen mee in de verandering die jullie als team zullen doormaken en maak je het persoonlijk door hen mee te nemen in jouw verhaal. Doelstelling Inzicht krijgen in en betekenis geven aan je eigen verandering in kader van de expeditie van RVO.nl Op een persoonlijke en inspirerende wijze het je veranderverhaal kunnen vertellen binnen je team (betekenisgeving en richting) Creëren van enthousiasme en urgentie voor de veranderingen Hulpmiddelen Het veranderverhaal van RVO.nl (zowel de gehele als de verkorte versie). Het veranderverhaal is beschikbaar op intranet. Hulpvragen voor het schrijven en vormgeven van je persoonlijke veranderverhaal Tips voor het schrijven van een verhaal dat blijft hangen (de plakfactor) Moderatoren: het moderatoren team staat ter beschikking voor hulp bij het schrijven en presenteren van je persoonlijke veranderverhaal. Je kunt moderatoren reserveren via intranet.

Wat is een veranderverhaal? Een veranderverhaal is een verhaal waarin consistent wordt uitgedragen waar een organisatie of individu voor staat, wat de gestelde ambitie is en wat er nodig is om deze ambitie te realiseren. Het veranderverhaal van RVO.nl is geschreven en beschikbaar op intranet. De volgende stap is een persoonlijk veranderverhaal schrijven waarin jij als leidinggevende verwoordt wat de transformatie voor jou persoonlijk betekent. Waar sta jij nu? Wat is jouw ambitie en wat is er nodig om deze ambitie te realiseren? Door je persoonlijke veranderverhaal te delen met je team neem je hen mee in de verandering die jullie als team zullen doormaken en maak je het persoonlijk door hen mee te nemen in jouw verhaal. Aan de hand van de volgende bouwstenen schrijf je je veranderverhaal Oorsprong, trots & betekenis: Waar komen we vandaan? Noodzaak (sense of urgency): Waarom moeten we veranderen? Lonkend perspectief (sense of excitement): Waarom willen we veranderen? Hoe (visie en strategie): Hoe gaan we veranderen? Jouw rol (waarden, gedrag en acties): Wat betekent de verandering voor mij persoonlijk? Toekomstbeeld: Hoe zal de toekomst eruit zien? Op de volgende pagina staat de methodiek beschreven van deze opbouw van een veranderverhaal.

Methodiek & opbouw veranderverhaal Tijdens het veranderproces blijft het energieniveau niet op hetzelfde niveau. Vaak daalt het energieniveau op het moment dat je je beseft waarom je moet veranderen. Je ziet dan de realiteit onder ogen met de bijkomende uitdagingen en obstakels. Het energieniveau stijgt doorgaans als er vooruit wordt gekeken naar het lonkend perspectief van de verandering: welke kansen biedt het en hoe ziet de toekomst er uit na deze verandering? Trots & betekenis Noodzaak (sense of urgency) Kans (sense of excitement) Hoe (visie & strategie) Jouw rol (waarden, gedrag, acties) Toekomstbeeld Energie niveau 5

Een succesvol veranderverhaal Verwoorden Een succesvol veranderverhaal Er zijn drie voorwaarden voor een succesvol veranderverhaal. Je moet het: Verwoorden; Vertellen; en Verankeren In dit document worden hulpmiddelen aangeboden voor het verwoorden van je persoonlijke veranderverhaal. Deze hulpmiddelen staan op de volgende pagina’s: Hulpvragen per bouwsteen (hoofdstuk) van je persoonlijke veranderverhaal. Deze vragen kunnen je helpen bij het schrijven van de verschillende hoofdstukken van je veranderverhaal. Hulpvragen voor de vorm, de inhoud en het beeld van je veranderverhaal. Deze vragen helpen je bepalen hoe je je verhaal wilt overbrengen en vormgeven. Tips om te zorgen dat je persoonlijke veranderverhaal blijft hangen bij je medewerkers (de plakfactor) Aan de slag Start met het schrijven van je persoonlijke veranderverhaal. Als je verhaal af is, is het belangrijk dat je het deelt met je team. Presenteer/vertel het aan je team en vraag om hun input en reactie. De laatste stap is zorgen voor een verankering van je verhaal. Ga met je team in gesprek over hoe jullie deze verandering gaan realiseren en houd je aan de commitments die het verhaal met zich mee brengen. Vertellen Verankeren

Hulpvragen voor je persoonlijke veranderverhaal 1. Oorsprong, trots & betekenis Waar komen we vandaan? Waar staan we nu? Waarom werk je graag voor RVO.nl? Wat maakt je trots? Wat betekent RVO.nl voor jou en de maatschappij? Wat maakt jouw functie/rol voor jou bijzonder binnen RVO.nl? 4. Hoe (visie en strategie) Hoe gaan we dat doen? Wat is onze visie en welke stappen gaan we nemen om daar te komen? Wat zijn onze belangrijkste mijlpalen? Welke rol heb ik daar in? 2. Noodzaak (sense of urgency) Waarom moeten wij veranderen? Wat is de realiteit (uitdagingen en obstakels) en hoe is onze performance? Wat vind ik hier van? Wat zou er gebeuren als we niets zouden doen? Hoe word ik als RVO.nl medewerker ervaren in de buitenwereld? 5. Jouw rol (waarden, gedrag en acties) Wat betekent deze verandering voor mij persoonlijk? (gedrag, waarden, rol, acties) Welke toegevoegde waarde lever ik aan RVO.nl vanuit mijn talenten en ervaring? Wat vind ik hier lastig en uitdagend aan? Welke hulp heb ik hierbij nodig? Wat doe ik in 2017? 3. Lonkend perspectief (sense of excitement) Waarom willen we veranderen? Welke kansen zie ik? Wat maakt deze verandering spannend en uitdagend voor mij/ons? Waar gaan we waarde toevoegen in de toekomst? Wat is het lonkend perspectief? 6. Toekomstbeeld Hoe zal de toekomst eruit zien en voelen voor onze organisatie, onze reizigers, onze mensen en de maatschappij? Waarom wil ik hierin mee en waarom wil ik hierbij horen? 7

Vorm, inhoud en beeld Elk verhaal kan een andere vorm, inhoud en/of beeld hebben. Om er voor te zorgen dat een verhaal echt de visie en strategie tot leven brengt staan hieronder een aantal hulpvragen die je kunnen helpen bij het schrijven van je verhaal. Denk aan vragen zoals: Wat is de boodschap die je wilt overbrengen? Tot welke actie wil je de ander aanzetten? Raakt het verhaal de luisteraar (heeft het emotie, leven, drama, pijn)? Is het echt en authentiek? Welke rol speel je zelf in het verhaal? Wat is de connectie tussen je verhaal en de visie en strategie? Is dit het goede verhaal op het juiste moment? Kunnen mensen zich identificeren met je verhaal? Heb je de goede vorm gekozen (past deze bij je publiek)? En is deze bewust gekozen? 8

Tips voor een goed verhaal: de plakfactor Een verhaal blijft niet hangen als het alleen inhoudelijk klopt. Om te zorgen dat je persoonlijke veranderverhaal blijft hangen staan hieronder een aantal tips voor het schrijven van je verhaal: Authentiek: Mensen houden er van om echte authentieke verhalen te horen waardoor ze geraakt worden. Met gevoel: Breng het verhaal met gevoel zodat het mensen aan het hart komt te liggen. Geef de persoon in je verhaal een echt gezicht. Zoek naar de juiste emotie, want niet alle emoties zullen leiden tot het gewenste resultaat. Eenvoud: Breng het verhaal terug naar de kern. Laat alle overbodige informatie achterwege. Onverwacht: Trek en houd de aandacht van mensen vast door iets op een andere manier te doen dan ze verwachten. Dit zorgt voor meer betrokkenheid bij het verhaal en laat de toehoorder zelf nadenken. Concreet: Breng het verhaal in aan de hand van voorbeelden en ervaringen in termen van zintuiglijke informatie. Door niet in abstracte concepten te praten is het verhaal duidelijk en begrijpelijk. Geloofwaardig: Maak je verhaal persoonlijk en geloofwaardig. Kwetsbaarheid en onzekerheden zorgen voor empathie. Een “bullitproof” verhaal over alleen succes is saai en ongeloofwaardig. Niet vertellen maar laten zien: Een verhaal maakt dat mensen niet alleen de informatie tot zich nemen, maar zich ook een geschikte en doeltreffende respons eigen maken. Het publiek moet een plaatje voor zich zien, conflict voelen. Ze moeten zich kunnen identificeren met de persoon in het verhaal. 9