Beroepshouding en beroepscode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Een reis naar Licht”.
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Verstand en liefde zijn vreemden voor elkaar…
Woord van Leven Mei 2011.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
De theorie van de dramadriehoek
Spirituele zorg en spirituele behoeften
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ethiek.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Volksuniversiteit Zwolle
Effectief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt.
Ethiek ,zorg en technologie
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Identiteit en Zelfregie
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Begeleiden van een zorgvrager
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
LOB zeven stappen naar succes
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Grondhouding Attitude
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 7e les.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Inspelen op innovaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Grondhouding Attitude
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Beroepshouding en beroepscode Hoofdstuk 19 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Oktober 2015

Beroepshouding Bepaalde houding waarover je in je beroep dient te beschikken

Aspecten van de beroepshouding Gevoelsmatig aspect Je houding wordt bepaald door het gevoel dat de ander oproept Verstandelijk aspect Je houding wordt bepaald door wat je van de ander weet Ethisch aspect Je houding wordt bepaald door wat jij wel en niet belangrijk vindt, door datgene waaraan je waarde hecht

Beroepshouding/Grondhouding Ontwikkeling beroepshouding/grondhouding heeft vooral te maken met jezelf Je instelling ten opzichte van een ander Gevoelens Gedachten Houding en gedrag

Verpleegkundige Beroepshouding Respect tonen Inlevingsvermogen/empathie Open staan Echtheid Betrokkenheid tonen Verantwoordelijkheid dragen voor Kunnen handelen Geduld Visie

Respect tonen Mensen zichzelf laten zijn, in hun waarde laten Je dringt de ander jouw waarden en normen niet op, je dwingt hem niet te veranderen Niet alles wat een ander doet of vraagt, hoef je te accepteren Je grenzen bewaken heeft te maken met zelfrespect Als je bepaald gedrag niet accepteert, maak dan duidelijk dat het enkel om dat ene gedrag gaat

Inlevingsvermogen/empathie Je kunnen verplaatsen in iemand anders, in zijn gedachten, gevoelens en belevingswereld Dit moet zichtbaar zijn in jouw gedrag Gevolg De zorgvrager voelt zich begrepen De zorgvrager zal ook meer openstaan voor jou

Empathisch handelen De gedachte dat je je pas kunt inleven in anderen als jij hetzelfde hebt meegemaakt is onjuist Hetzelfde meemaken wil niet zeggen hetzelfde ervaren Elke werkelijkheid is anders Vertrouwen Bereidheid om in de huid van een ander te kruipen Serieus nemen

Open staan Aandacht gericht op de ander Je luistert naar woorden, toon, tussen de regels door Zonder vooroordeel Voorzichtig met conclusies en vooraannames Je eigen grenzen bewaken en aangeven Openstaan en empathie gaan hand in hand

Echtheid Jezelf durven zijn Jezelf accepteren zoals je bent Overeenstemming innerlijke belevingswereld en uiterlijk gedrag Harmonie in denken voelen en handelen Je respecteert je eigen gevoelens en emoties Schept vertrouwen Verbaal/non verbaal Echtheid versus spontaniteit

Betrokkenheid Komt tot uiting in je gedrag Belangrijk een evenwicht te hebben tussen betrokkenheid en distantie (afstand en nabijheid) Niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf zorgen Voor jezelf durven opkomen, feedback geven en ontvangen Vragen wat je rechten en plichten zijn

Afstand en Nabijheid Bertrokken Professioneel Zelfverantwoordelijk Taken en verantwoordelijkheden Beroepscode

Verantwoordelijkheid Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag Je bent in je werk verantwoordelijk voor jouw taken Je voelt je soms verantwoordelijk voor meer dingen Het is belangrijk de taken en verantwoordelijkheden van verschillende werkers/functies op elkaar af te stemmen

Kunnen handelen Actief handelen Initiatieven Durven en Doen Feedback Bespreekbaar maken Tactvol Duidelijk Eerlijk Directe houding Feedback Functionele houding Emoties niet leidend voor gedrag

Geduld Juiste moment afwachten om te doen wat nodig is Methodisch werken Ongeduld is onrust Je gaat opgejaagd en haastig en soms misschien onbeheerst te werk Respect en inleven in de zorgvrager Grenzen aangeven

Beroepscode Bevat Waarden en Normen Richtlijnen waaraan verpleegkundigen hun handelen kunnen toetsen Garantie voor professionele beroepsuitoefening Zie Nationale Verpleegkundige Beroepscode

Opdracht Pagina 148 Opdracht 1 t/m 3 5 t/m 8 10 & 11