Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

Wiskunde in de Tweede fase
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.

Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Secundair onderwijs van de toekomst
Reflectievaardigheden en instrumenten
Wetenschappen 2e en 3e graad
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
De 10e editie havo-vwo OB.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Dag van de wiskunde, Kortrijk, 22/11/14
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Visie & Strategie.
havo wiskunde A Tom Eitjes
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Peilingsonderzoek in een notendop
slides op
1 Wiskundige uitdagingen aanpakken met een grafische rekenmachine Johan Deprez T3-symposium, Oostende, > Documenten en op.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Workshop evalueren Dcp
Verschillen tussen scholen en klassen
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Algebra oefenen met inzicht Johan Deprez Dag van de wiskunde, Kortrijk, 28/11/15 slides op mijn website: zie KU Leuven – wie is wie.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
De nieuwe onderbouw.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Toetsen in nieuwe scheikunde
INTRODUCTIE academiejaar
SMART – leerdoelen opstellen
Transcript van de presentatie:

Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)

Wie ben ik? verantwoordelijke voor de Specifieke Lerarenopleiding wiskunde KU Leuven (en een verleden als  docent wiskunde in het economisch onderwijs aan de hogeschool/universiteit  verantwoordelijke voor de Specifieke Lerarenopleiding wiskunde aan de Universiteit Antwerpen)

kennismaking leraar derde graad aso 6-8u? leraar derde graad aso 3-5u? leraar derde graad tso/kso 6-8u leraar derde graad tso/kso 2-5u? geen leraar? jouw school betrokken bij afname peiling wiskunde 3 de graad (2014)?

Situering

Eindtermen en peilingen Vlaamse overheid voerde eindtermen in  … peilingstoetsen onderzoeken of de leerlingen de eindtermen behalen  sinds 2002  in opdracht van de Vlaamse overheid  uitgevoerd door de KU Leuven  gespecialiseerd team dat voor alle peilingen instaat  aangevuld met wisselende specialisten per vak

Peilingskalender wiskunde basisonderwijs: 2002 en 2009 (en 2016) eerste graad B-stroom: 2008 eerste graad A-stroom: 2009 tweede graad aso: 2011 (geen peiling tweede graad kso/tso) derde graad bso PAV: 2013 derde graad aso/kso/tso: 2014 gedetailleerde rapportering 3 de graad wiskunde onderwijs/peilingen/colloquiumwiskunde.htm

Peiling eerste graad A-stroom

Peilingen basisonderwijs

Peiling wiskunde 2 de graad aso één set ET voor hele aso resultaten:  beter dan in eerste graad  blijven eerder matig grote verschillen tussen studierichtingen  Klassieke Talen en Wetenschappen eerder goed  Humane wetenschappen: ronduit alarmerend 10

Internationale onderzoeken wiskunde PISA  OESO (+ andere landen)  15-jarigen  leesvaardigheid – wiskundige geletterdheid – wetenschap- pelijke geletterdheid  2000 – 2003 – 2006 – 2009 – 2012  niet vanuit ggd van curricula, maar vanuit een visie op doel van wiskundeonderwijs (TIMSS Advanced)  eind so, gericht op de wiskundig sterke leerlingen  (nog?) niet deelgenomen

PISA 2012 versus PISA 2003

Peiling wiskunde 3 de graad 2014

Drie ‘deelpeilingen’ kso/tso: (basis)eindtermen (voor alle leerlingen) aso – basis: eindtermen (voor alle leerlingen) bij  aso zonder pool wiskunde en wetenschappen  aso zonder pool wiskunde, maar met pool wetenschappen  aso met pool wiskunde aso – specifieke eindtermen: supplementaire eindtermen alleen voor leerlingen met pool wiskunde

Domeinen aso – basis  reële functies / exponentiële functies / goniometrische functies / afgeleiden / problemen oplossen met functies en afgeleiden / statistiek aso – SET  algebra / analyse / ruimtemeetkunde / statistiek, kansrekening en discrete wiskunde per school worden 3 (basis) of 2 (SET) getoetst vaak basis en SET in zelfde school met de gebruikelijke ICT

Maken van de toetsen 4 full-time toetsontwikkelaars (= gedetacheerde wiskundeleraren) gedurende één jaar 650 opgaven met verbetersleutel feedback door interne stuurgroep feedback door externe experten proefafname bij leerlingen kalibratietoets verdelen van opgaven over toets en paralleltoets paralleltoetsen  equivalent met de peilingstoetsen  kunnen door scholen gratis gebruikt worden  feedback mogelijk 

Opstellen van de meetschaal kalibratietoets bij ong. 500 leerlingen bepaalt moeilijkheidsgraad van elke opgave groep externe experten bepaalt na afname van toets (maar zonder resultaten te kennen) waar de lat gelegd wordt ‘lat’ verdeelt zowel opgaven als leerlingen in twee groepen opgaven onder de cesuur opgaven boven de cesuur leerlingen die eindtermen behalen leerlingen die eindtermen niet behalen

De steekproeven

Voorbeeldopgaven

aso basis, afgeleiden opgave onder de cesuur A: 74%, B:2%, C: 18%, D: 4%

aso basis, statistiek onder de cesuur A: 70%, B: 18%, C: 3%, D: 7%

aso basis, goniometrische functies opgave boven de cesuur A: 22%, B: 16%, C: 10%, D: 49%

aso SET, algebra opgave onder de cesuur; correct: 66%

aso SET, analyse opgave onder de cesuur A: 10%, B: 47%, C: 20%, D: 18%

aso SET, statistiek, kansrekening en discrete wiskunde opgave boven de cesuur A: 51%, B: 4%, C: 9%, D: 35%

aso SET, ruimtemeetkunde boven de cesuur 31% beide deelvragen juist

Resultaten

aso - basisvorming

Grote verschillen volgens studierichting

aso – specifieke eindtermen

Verschillen volgens aantal uur wiskunde

Samenvatting resultaten tkso aso basis aso SET minimumpakket wiskunde        n.v.t. pakket wiskunde tussenin  /+ n.v.t. maximumpakket wiskunde ++ 

Enkele reflecties

Peiling versus examen twee belangrijke verschillen  leerinhouden van hele 3 de graad // van afgelopen maanden  leerlingen hebben zich niet // wel voorbereid peiling peilt naar parate kennis en vaardigheden! weerspiegeld in opzet peiling  vragen zijn opgesteld vanuit deze invalshoek  ‘formularium’ reflectie  opgedane kennis en vaardigheden beklijven onvoldoende  mentaliteitswijziging bij leraren en leerlingen (!) nodig  (nog) meer inzetten op inzichtelijk leren  voldoende ‘herhaling’ inbouwen

aso pool wiskunde … en vergelijkbare groep in tkso? dubbele boodschap  ET basis: goed  SET: onvoldoende bijsturen?  didactiek (zie vorige slide)  oriëntatie van leerlingen maar tegelijk: voldoende leerlingen blijven motiveren voor STEM-richtingen  meer uitdaging bieden in 2de graad?

Evolutie in de tijd? eerste peiling derde graad wiskunde: nulmeting! maar natuurlijk is er veel veranderd…  beduidend minder lestijd voor wiskunde dan (veel) vroeger  andere inhouden en klemtonen meer statistiek integratie van IT meer aandacht voor de relatie met andere disciplines minder aandacht voor wiskunde als autonome wetenschap  andere maatschappelijke context ……

Niet allemaal kommer en kwel! peiling toont twee problemen die we ernstig moeten nemen, maar dat is niet het hele verhaal wiskundeonderwijs > peiling wiskunde  peilingen toetsen eindtermen, maar er gebeurt in het wiskundeonderwijs veel dat niet door de eindtermen gevat wordt  niet alle vaardigheden kunnen via grootschalige afname getoetst worden  opletten voor ‘teach to the test’  bv. ook slaagcijfers hoger onderwijs

Bedankt voor uw aandacht!