Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
De fundamenten van groepsgedrag
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Leidinggeven en coachen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Betrokkenheid op de werkvloer
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
CanDo Coaching.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Dorien `t Hart Med: HarDo
Groepsdynamica.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Groepsdynamica wc 5
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
gespreksvaardigheden
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
TOOL MEDIA DESIGN Onderwerp van de les.
Functioneren in een team
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Forming
Persoonlijk Leiderschap
Team charter Instrument.
Transcript van de presentatie:

Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica

Vandaag Terugblik Indeling presentatie Groepsontwikkeling Voor volgende week…

Groepsdynamica Les 1: Inleiding in de groepsdynamica Les 2: Groepsontwikkeling Les 3: Effectieve samenwerking2.1, , Les 4: Roos van Leary 3.7+ artikelen Roos van Leary en Yohari venster Les 5: Leiderschap en leiderschapsstijlen 4.1, 4.3, 4.4, 4.6 (alleen pg ) Les 6: Besluitvorming en belangenconflicten 6.1, 6.2 (pg ), , Les 7: Team ontwikkeling , 10.5,10.6, 10.8, 10.13

Vraag 1 Het studiegebied van de groepsdynamica komt oorspronkelijk voort uit: a. de gestaltpsychologie b. Filosofie en de praktijkleer

Vraag 2 Mieke is eerstejaars SPH-student. Zij gaat vandaag voor 2 e week naar school. Ze is zenuwachtig want ze weet niet of de docent van haar verwacht dat ze haar boek meeneemt naar de les. Mieke heeft moeite met a. Impliciete normen b. Expliciete normen

Vraag 3 15 mensen zitten in bus 240 richting Rotterdam. Is dit een groep? a. Ja b. Nee

Vraag 4 De bus komt vast te zitten in de sneeuw. De mensen proberen met elkaar een manier te bedenken om uit de bus te komen. Is dit een groep? a Ja b Nee

Vraag 5 Wat betreft groepsdynamica is een mens hetzelfde als een.. a. Aap b. Tijger

Vraag 6 Wat is een pseudogroep? Een groep waarbij leden met elkaar moeten samenwerken, terwijl zij er geen belang bij hebben. Ze zijn in feite elkaar concurrenten.

Vraag 7 Wat is een traditionele groep? Een traditionele groep is een groep mensen die de opdracht hebben gekregen om samen te werken en deze opdracht accepteren. Het samenwerken wordt tot een minimum beperkt en de worden individueel beoordeeld.

Vraag 8 Wanneer is een groep effectief? Als de leden zich in zetten om hun eigen en elkaars succes zo groot mogelijk te maken. De leden geloven dat het succes afhankelijk is van de inspanning van álle groepsleden.

Vraag 9 Wat maakt een groep zéér succesvol? Een zeer succesvolle groep onderscheid zich in de mate van betrokkenheid bij elkaar en bij het succes van de groep.

Vraag 10 Hoe maak je een effectieve groep? 1. Je stelt duidelijke doelen die betrokkenheid vragen. 2. Zorg voor effectieve communicatiepatronen. 3. Zorg dat alle groepsleden betrokken zijn bij het leidinggeven en deelnemen aan de groep. 4. Zorg dat de macht evenredig over de groep verdeeld wordt. 5. Besluitvormingsprocedures moeten passen bij de situatie. 6. Gebruik meningsverschillen nuttig. 7. Zie conflicten onder ogen en los ze op.

Vraag 11 Wat gebeurt er in de eerste fases van groepsontwikkeling volgens Tuckman? 1. In de beginfase worden de regels van de groep bepaald 2. In de conflictfase ontstaan er problemen. 3. In de normerende fase ontstaat er rust 4. in de productieve fase verloopt de samenwerking goed.

Bespreek met je groep Hoe worden wij een effectieve groep? Groep van 4 studenten, Presentatie: Fragment duurt circa 5 minuten Nav filmfragment worden minimaal 5 inhoudelijke vragen opgesteld (MC vragen, open vragen en/of stellingen) waarbij er een koppeling wordt gemaakt met de theorie Er wordt gebruik gemaakt van een PP of Prezi Zorg voor interactie met de klas De presentatie is géén herhaling van het werkcollege

5 fasen van Tuckman

Ontwikkelingsfasen van een groep Tuckman ging uit van groepen zonder leidinggevende of coördinerende rol. Johnssen & Johnssen (2011) gaan uit van 7 fasen 1. Definiërende en structurerende procedures 2. Volgen van groepsprocedures en de onderlinge kennismaking 3. Onderkennen van gemeenschappelijke belangen en het opbouwen van vertrouwen 4. Verzet en differentiatie 5. Betrokkenheid bij groepsdoelen, -procedures en -leden 6. Productief functioneren 7. Afsluiting

Begeleider uitleg geven over de procedures groepsdoelen aan de orde stellen interdependentie tussen de leden tot stand brengen Beginnende groepsleden Wat verwacht men? Wat is het groepsdoel? Word ik geaccepteerd? 1. Definiërende en structurerende procedures

Begeleider Geven van richtlijnen Verduidelijken van doelen Zorg voor samenwerking Beginnende groepsleden Groepsleden leren elkaar kennen (positie, rol) Leren sterke en zwakke kanten groepsleden kennen Volgen van gestelde groepsprocedures Afhankelijk van de leider Groepsleden voelen zich nog niet persoonlijk betrokken bij de groepsdoelen en de andere groepsleden Atlas en Volgen van groepsprocedures en de onderlinge kennismaking

Begeleider Accentueer positieve interdependentie Stimuleer gedrag van vertrouwen in elkaar en zelfvertrouwen Groepsleden Wederzijdse afhankelijkheid (interdependentie) Het onderlinge vertrouwen groeit Gemeenschappelijk gevoel Verantwoordelijkheid nemen voor elkaar 3. Onderkennen van gemeenschappelijke belangen en het opbouwen van vertrouwen Atlas

Begeleider Grenzen aangeven Autonomie erkennen Bemiddel bij conflicten Stimuleer verantwoordelijkheid voor groepsprocedure Groepsleden Cyclus vriendschappelijk / conflict / verbinden Afzetten tegen (autoriteit) leider/groepsprocedures Groepsleden onderscheiden zich van elkaar Voorbeeld: Van der Gijp Voorbeeld: Ruzie modellen 4. Verzet en differentiatie

Begeleider Zorgen voor verantwoordelijk gaan voelen voor groepsdoel en procedure Wordt minder belangrijk Groepsleden Persoonlijke betrokkenheid bij onderlinge samenwerking Groep van de leden i.p.v. groep van coördinator geïnternaliseerde groepsnormen Intrinsieke motivatie Elkaar ondersteunen in einddoel bereiken 5. Betrokkenheid bij groepsdoelen, groepsprocedures en groepsleden  Fase 1 tot 5 duren vaak kort, fase 6 duurt vaak lang  Soms zijn er thema’s die in een groep blijven spelen

Begeleider leider hoeft niet erg aanwezig te zijn in zijn rol/taak Leider wordt consultant Groepsleden Duidelijke groepsidentiteit Autonome groep (zelfsturend) Hoge productiviteit Positieve onderlinge relatie Positieve relatie met de leider Voldoen aan criteria effectieve groep 6. Productief functioneren  Fase 6 wordt niet door alle groepen bereikt. Deze fase duurt vaak wel langer.

Begeleider Signaleer afronding Help de leden bij de overgang van groep naar ….. Groepsleden Doelen zijn bereikt, groep gaat uit elkaar Ambivalente gevoelens Bij hechte groepen (cohesieve groepen) kan het zwaar zijn om de groep af te sluiten 7. Afsluiting Wie is de mo Min 47-49

GROEPSONTWIKKELING Er zijn effectieve en ineffectieve groepen. De productiviteit van een groep wordt bepaald door de wijze waarop de groep gestructureerd is. Door te kijken naar het ontstaan van een groep, kan je oorzaak van (in)effectiviteit vinden Dit is weergegeven in een curve: de groepsprestatiecurve

Groepsprestatiecurve Type groep prestatieniveau Succesvolle groepen Pseudogroepen Traditionele groepen Effectieve groepen

Opdracht: bedenk per soort een voorbeeld uit je eigen ervaring ( thinkpairshare) Type groep prestatieniveau Succesvolle groepen Pseudogroepen Traditionele groepen Effectieve groepen

Nog één keer, maar dan als effectieve groep Effectieve groepen helpen elkaar, zijn betrokken en hun succes is afhankelijk van ieders prestatie. Neem 5 min om de vragen nog een keer voor te bereiden en je mag elkaar helpen.

Voor volgende week… Voor de literatuur van volgende week: zie SHL Effectieve samenwerking 2.1, , We starten met de presentatie! Tot volgende week