Opdracht 2 Onderwijskunde Onderwerp: Privacy en veiligheid op Sociale netwerksites 02/03/2012 - Les pedagogische en sociaal agogische praxis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Informatica-ethiek in het Secundair Onderwijs…
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Internet fun & veilig! titeldia.
Integrale opdrachten STW
IN DE KLAS Willemijn Gortworst
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ik hou van Holland spel!.
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Onderzoeksvaardigheden
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Enquête.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
2014 EVALUATIES N+1.
Het begint bij het jonge kind
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Informatieavond groep
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Lancering Traject
Iedereen gebruikt social media.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
PSO. Praktisch school onderzoek.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Solliciteren: wat wil ik?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor de leerkracht INLEIDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Mediawijsheid competentie:
Praktische opdracht Thema 3: Ecologie
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Naam onderwijsinstelling Datum
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Euroklassen : klasuitwisselingsproject
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
TTT 2018 / 2019.
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
department Educational studies
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Transcript van de presentatie:

Opdracht 2 Onderwijskunde Onderwerp: Privacy en veiligheid op Sociale netwerksites 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Overzicht les Inleiding Theoretische achtergrond Opdracht 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Inleiding Kijk naar het volgende profiel en denk per 2 na over de volgende vraag: Welke dingen lijken risicovol, en waarom? 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Gebruik van sociale netwerksites ↑ Amerikaanse tieners(12-17): 73% (Lenhart, Purcell, Smith, & Zickuhr, 2010) Vlaamse jongeren (12-18): 87% (Paulussen et al., 2010)  Bezorgdheden rond privacy en veiligheid ↑ Achtergrond 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Bezorgdheden rond privacy en veiligheid De Moor et al. (2008) Risico's op sociale netwerksites Inhoudsrisico's Schokkende inhoud Foute inhoudContactrisico'sCyberpesten ongewenste seksuele aandrang Privacy Commerciële risico's 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Vb: informatie over gedrag jongeren (alcohol,..) Vb: seksueel getinte informatie, foto’s van gewonden, doden, mutilatie, … Vb: grove taal, scheldwoorden,… INHOUD: schokkende inhoud 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Vb: satirische krantenberichten Vb: roddels Vb: mensen die zich anders voordoen INHOUD: foute inhoud 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis TV Olen.be

Bezorgdheden rond privacy en veiligheid De Moor et al. (2008) Risico's op sociale netwerksites Inhoudsrisico's Schokkende inhoud Foute inhoudContactrisico'sCyberpesten ongewenste seksuele aandrang Privacy Commerciële risico's 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Vb: haatgroep “ik haat ruben” Vb: posts waarin mensen gepest worden Vb: verspreiden van roddels CONTACT: cyberpesten 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

74% ooit vreemden aanvaard als vriend 41% gebruikt SN om te flirten CONTACT: ongewenste seksuele aandrang Informatie: foto’s, relatiestatus, contactinformatie,..… 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Door vrijgeven van persoonlijke informatie: ‣ Huidige risico’s (school, werk) ‣ Toekomstige risico’s (sollicitatie, verzekeringen,..) !! Vooral bij jongeren (Valcke, et al.,2012; Jones & Soltren, 2005; Debatin, et al., 2009) CONTACT: Privacy Risico’s 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis Leerlingen geschorst wegens Facebookgroep (DeStandaard) Facebook ‘verraadt’ afwezige leerling (DeStandaard) Zwart op wit: bedrijven screenen sollicitanten op Facebook (vacature.com)

Wat voor gegevens op SNS? Foto’s Contactgegevens Berichten op prikbord Interesses  Schat aan informatie Risico’s mbt privacy 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Bezorgdheden rond privacy en veiligheid

De Moor et al. (2008) Risico's op sociale netwerksites Inhoudsrisico's Schokkende inhoud Foute inhoudContactrisico'sCyberpesten ongewenste seksuele aandrang Privacy Commerciële risico's 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Commerciële exploitatie Vb: klik op “vind ik leuk” en maak kans op.. Doelgerichte reclame (geslacht, leeftijd, locatie) Sociale reclame Aanzetten tot kopen Ongewild verzamelen van persoonlijke data  Via applicaties Commerciële risico’s 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Sociale reclame

Aanzetten tot koopgedrag

Educatie belangrijk om jongeren bewust te maken van risico’s Zelf kans geven geïnformeerde beslissingen te nemen De rol van onderwijs 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Play and learn: being online Kids in Cyberland De juiste click Op zoek naar mezelf in de 21 ste eeuw Think before you post Connected Enkele bestaande pakketten

Problemen 99.5% van leerlingen en leerkrachten heeft nog nooit van zo’n pakket gehoord Relatief ‘grote’ pakketten  tijdrovend Niet alle risico’s komen aan bod Geen empirische evaluatie van de pakketten: werken ze wel? 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Mogelijke oplossing UGent: Nieuw lespakket ontwikkeld obv bestaande 3 gelijkaardige lessen over 3 soorten risico’s (inhoud, contact, commercieel) Kort en bondig Opbouw: 1.Inleiding: schema overlopen 2.Voorbeeld profiel sexy_julie + vragen 3.Klasgesprek 4.Stellingenspel 5.Overlopen voorbeeld + theorie 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Belangrijk: empirische evaluatie!  Les geven en kijken of er een verschil is in kennis, attitude en gedrag voor en na die les Meting kennis, attitude, gedrag Les rond veilig gebruik SNS Meting kennis, attitude, gedrag 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

3 Leerkrachten zoeken - 2 die les willen geven (= exp) - 1 controle (geen les) Observeren van de gegeven lessen Verspreiden vragenlijst (online) bij leerlingen: in exp: voor en na les in controle: 3 weken tussentijd Jullie zijn onderzoekers: jullie verzamelen, coderen, analyseren en rapporteren de data Opdracht 2 Onderwijskunde 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Volledige opdracht staat uitgelegd op: delen: Data verzamelen Data analyseren en rapporteren Stappenplan Algemeen 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Deel 1: data verzamelen 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Groepjes van 4  Via Minerva -> ‘Groepen’ -> ‘Groepen opdracht Onderwijskunde 2’  Groep bepaalt  In welke graad je leerkrachten moet zoeken:  1-15: eerste graad (1 ste en 2 de jaar)  16-30: tweede graad (3 de en 4 de jaar)  31-45: derde graad (5 de en 6 de jaar)  Welke lessen gegeven zullen worden vóór 9 maart 2012 Stap 1: inschrijven groep 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Eerst: ethische code lezen Secretariaat Onderwijskunde (2e verdieping, lokaal ) vanaf 11u30. Per groep: 2x 2 brieven voor de leerkrachten die een les zullen moeten geven 2 brieven voor de leerkracht in de controlegroep 2x 1 lerarencursus voor elke lesinhoud die gekoppeld is aan jouw groepsnummer Iedereen tekent af (= afgehaald + ethische code gelezen & goedgekeurd) Stap 2: afhalen documenten 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Stap 3: zoek leerkrachten die willen meewerken 1 tot 3 leraren uit de passende graad Eender welk vak 1 voor controlegroep, 2 voor experimentele groep Eenzelfde leerkracht mag in verschillende klassen een les geven/ controlevragenlijsten verspreiden Gebruik brieven 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Wat wordt er van hen verwacht? Indien in experimentele groep: vragenlijsten verspreiden onder hun leerlingen via elo, voor en na de les Aandringen dat leerlingen dit zeker invullen (evt. door permanente evaluatie). Zelf een korte vragenlijst invullen, voor en na de les. De les geven zoals ze beschreven staat in de bundel. Vermeld ook dat deze les geobserveerd zal worden door 2 studenten uit jullie groepje. 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Wat wordt er van hen verwacht? Indien in de controlegroep: vragenlijsten verspreiden onder hun leerlingen via elo met 3 weken tussentijd Hiertussen zelf zeker geen les geven over privacy en veiligheid bij SNS. Aandringen dat de leerlingen dit zeker doen Zelf 2x een korte vragenlijst invullen 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Wat krijgen ze in de plaats? een volledig voorbereid lespakket over veilig gebruik van sociale netwerksites, dat kadert binnen de vakoverschrijdende eindtermen een rapport over hoe hun leerlingen het doen en of de les iets heeft uitgehaald een klein geschenkje (USB-stick met verschillende lessen op) 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Stap 4: haal lesmateriaal op Eerst weten hoeveel leerlingen! Vaste tijdstippen: woensdag 07/03: 13u-14u30 vrijdag 09/03: 11u30-13u woensdag 14/03: 13u-14u30 donderdag 15/03:11u30-13u Materiaal: Cursus leerlingen Aparte invulbladen met vragen voor lln 2x observatieleidraad Usb-sticks Rode, groene en neutrale kaartjes zelf voorzien! 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

+/- 1 week voor de les  Kan voor stap 4 url’s verspreiden via elo Brief eerst invullen (zie instructies website) Indien geen elo: op papier Door lln online, thuis in te vullen Aanmoedigen dat vragenlijst zeker ingevuld wordt (evt permanente evaluatie) Ook korte vragenlijst voor de leerkracht Stap 5: eerste vragenlijst 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Per 2 (niet per 4)! Neem eerst lerarencursus door Ahv observatieleidraad Verdeel rollen (timing, aandachtspunten,..) Vat 2 geobserveerde lessen samen in een verslag (max 2 blz) Stap 6: observeer de les 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Na de les/ na 2-3 weken (controle) Nieuwe url verspreiden via elo Sterk gelijkende vragenlijst, toch belangrijk dat deze aandachtig en goed ingevuld wordt Ook korte vragenlijst leerkracht Ten laatste 27 april  Les ten laatste 20 april  Leg deadline voor leerlingen best iets vroeger! Stap 7: tweede vragenlijst 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Deel 2: data analyseren en rapporteren 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Data-bestand komt op Minerva, ten laatste 4 mei SPSS  PC-klas/ athena (zie handleiding & FAQ op website) Stap 8: verwerken van de data 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Lijn per leerling

Bestand met lijst variabelen Variabelen mbt attitude, kennis en gedrag SNS Pre en post (voor en na les) Op 7-puntenschaal Vb: Att_inh_pre/ Att_inh_post: = attitude tov inhoudsrisico’s: hoe erg vindt hij/zij het dat je op SNS schokkende of foute informatie kan tegenkomen 1= helemaal niet erg 7= heel erg Stap 8: verwerken van de data 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Stap 8: verwerken van de data Steekproef beschrijven: Hoeveel leerlingen heb je (met je groep) bevraagd? Hoeveel leerlingen heb je per conditie (klas 1, klas 2, klas 3)? Hoeveel procent waren meisjes/jongens? Wat is de gemiddelde leeftijd? Onderzoeksvragen Is de attitude, kennis en het gedrag van de jongeren veranderd mbt 1) inhoudsrisico’s 2) contactrisico’s 3) commerciële risico’s op sociale netwerksites? ‣ Indien ja, zou dit het gevolg kunnen zijn van de gegeven les? Is er een verschil in de verandering in attitude, kennis en gedrag? Verandert het ene wel, maar het andere niet? 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Stap 8: verwerken van de data Gemiddeldes berekenen en tabellen invullen: Zie bestand ‘eindverslag’ en handleiding SPSS KLAS 1 (les over:………………)KLAS 2 (les over:………………...)KLAS 3: controle PREPOSTVERSCHILPREPOSTVERSCHILPREPOSTVERSCHIL INHOUD CONTACT COMMERCIEEL 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Stap 8: rapporteren van de data Eindverslag: Beschrijvende data Onderzoeksvragen Observatieverslag Conclusies Nabeschouwing opdracht Aan leerkracht te bezorgen: Korte samenvatting onderzoeksverslag Lijst met leerlingen die vragenlijst invulden 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Deadline: 25 mei 2012, 16u Indienen op secretariaat Vakgroep Onderwijskunde Wat ? Zie website  Eindverslag  Bijlagen  SPSS-bestand (Minerva > studentenpublicaties) Stap 9: indienen 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Inschrijven groep: 9 maart Leerkrachten vinden (afhalen materiaal): 15 maart Les ten laatste 20 april Vragenlijsten ingevuld 27 april Indienen rapport: 25 mei, 16u Alle deadlines op een rijtje 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Check FAQ op website Vraag aan medestudenten (forum) Vragen? 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Veel succes ! 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis

Debatin, B., Lovejoy, J. P., Horn, A. K., & Hughes, B. N. (2009). Facebook and Online Privacy: Attitudes, Behaviors, and Unintended Consequences. Journal of Computer- Mediated Communication, 15(1), DeMoor, S., Dock, M., Gallez, S., Lenaerts, S., Scholler, C. en Vleugels, C. (2008). Teens and ICT: Risks and Opportunities. Retrieved July 6, 2010 from Jones, H., & Soltren, J. (2005). Facebook: Threats to Privacy. Project MAC: MIT Project on Mathematics and Computing. Lenhart. A., Purcell, K., Smith, A., & Zickuhr, K. (2010). Social media and young adults. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project. Paulussen, S., Courtois, C., Mechant, P., and Verdegem, P. (2010). Adolescents’ New Media Literacy in Flanders (Belgium). Observatorio Journal, 4(4), Valcke, M., De Wever, B., Van Keer, H. & Schellens, T. (2012). Long term study of safe Internet use of Young children. Computers & Education. 57(1), Bronnen 02/03/ Les pedagogische en sociaal agogische praxis