Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Andere (school)tijden?
OUDERINFORMATIEAVOND
“Hoe kom ik aan klanten?”
De historie & de toekomst
Experiment 7: Het effect van het bezit van een Museumkaart bij leerkrachten Leerkrachten in experiment 7 € 0,00.
Website voor bewonerscommissies
NAAR DE VAKANTIEBEURS Communicatie rondom de Vakantiebeurs.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Cultuurparticipatie bij jongeren
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Andere (school)tijden?
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Manuela Stoter, Michelle Diepbrink en Kelly Louwen
INFORMATIE DOCENTENHANDLEIDING Centraal Museum VOORBEREIDENDE LES BAK basis voor actuele kunst.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Experiment 4: Regionale Museummenu’s. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen.
Advies Jeugdgemeenteraad Goirle Wie zijn wij?  2 leerlingen gekozen uit groep 7 van alle basisscholen in Goirle en Riel  Verkiezing elke.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Magister voor ouders.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Welkom. Agenda: Welkom Informatie over het voortgezet onderwijs en het voorlopige schooladvies Algemene mededelingen en specifieke informatie/activiteiten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Het jaar van de waarheid!
Experiment 6A: Een nationale inventarisatie van bestaande goede praktijken.
Hoe maak ik van een verhaal een formule:. Formules Isonne wilt op paardrijles: Het abonnement kost 40 euro. Hierbij moet ze €15,50 per les betalen. Dus:
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
TNS NIPO MuseumMonitor | Studiedag Prijsbeleid binnen Musea | 13 december 2007 Agenda Wat is en doet de MuseumMonitor Wat heeft men over voor museumbezoek.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Kiezen voor keuzedelen
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Experiment 5: Museumbezoek door evenementen. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Subsidie Sociale innovatie en vitale bedrijven VAPRO Subsidieadvies.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
toekomst basisonderwijs Vriescheloo
Herdenking WO I in onze SG
Mediawijsheid competentie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Mediawijsheid competentie:
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Les 2: gegevens samenvatten
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband

Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen organisatie. Er zijn totaal 7 experimenten of onderzoeken die elk afzondelijk worden behandeld. Dit is experiment 2 en bevat: – Een samenvatting van vraagstelling, vormgeving, resultaten en conclusies* – Aanbevelingen waarmee een individueel museum vandaag nog mee aan de slag kan Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen hebt of meer informatie wilt over de experimenten. Hiervoor kunt u contact opnemen met Antoinette Beijen van de Nederlandse Museumvereniging / 020 – * Het volledige onderzoek is gepubliceerd in het rapport ‘Stimulering museumbezoek door kinderen – resultaten en verantwoording van de experimenten’ van Aarts De Jong Wilms Goudriaan Public Economics bv (APE) en Paul Postma Marketing Consultancy bv (PPMC) van november Hierna te noemen APE/PPMC rapport en te downloaden via

Inhoud Inleiding en vraagstelling Vormgeving Resultaten Conclusies Aanbevelingen voor musea

Inleiding en vraagstelling Experiment 2 onderzocht hoe basisscholen het museumbezoek organiseren en welke keuzes zij maken. De volgende vragen staan centraal in dit experiment: Welke elementen zijn bepalend bij de keuze van scholen voor bezoek aan een museum? In welke mate vormt de entreeprijs een doorslaggevende factor? In welke mate vormen de kosten van vervoer een doorslaggevende factor? In welke mate vormt georganiseerd busvervoer een doorslaggevende factor? Is daarbij verschil tussen gecharterde bussen of lijnbussen buiten de spits?

Vormgeving Enquête onder personeel van basisscholen in heel Nederland bestaande uit vier onderdelen: – A: Feiten over het laatst bezochte museum – B: Mening over aantal stellingen met betrekking tot vervoer en toegangsprijs – C: Open en gesloten vragen over vervoer met lijnbus en touringcar bus – D: Achtergrondkenmerken De enquête is tot stand gekomen na een pilotstudy met open interviews De enquête is per uitgevoerd door de Onderwijs Innovatie Groep (zusterbedrijf van EDG) te Utrecht

Resultaten (1) De respons op de enquête is 3,7% (687 op uitnodigingen) Enkele kenmerken van het museumbezoek: – 61% van de scholen bezoekt ten minste één keer per jaar een museum (zie grafiek). – 75% bezoekt een museum dat max. 20 km. van school ligt. – Vervoer: 66% gaat met eigen (gratis) vervoer (zie grafiek). – In 83% van de bezoeken worden twee of meer extra begeleiders ingezet. – De toegang was gratis voor 33% van de kinderen.

Resultaten (2): Wat stimuleert het museumbezoek? 1. ‘Inhoud’ Motivatiefactoren 2. ‘Vervoer’ 3. ‘Prijs’

Resultaten (3): Wat belemmert het museumbezoek? 1. ‘Vervoer’ Demotivatiefactoren 2. ‘Prijs’ 3. ‘Inhoud’

Resultaten (4): Interesse lijnbus vs. touringcar

Conclusies Leerkrachten bezoeken met een schoolklas een museum om inhoudelijke redenen: Het museumbezoek past bij het lesprogramma, het museum is interessant en er zijn leuke activiteiten voor kinderen in het museum Vervoer en kosten fungeren als ‘dissatisfiers’. Gratis toegang en een gratis bus zijn geen redenen om voor een bepaald museum te kiezen; echter als het vervoer te lastig te organiseren is en de (entrée en/of vervoerskosten) te hoog zijn, dan vormen deze factoren een belemmering.

Aanbevelingen voor musea In experiment 2 staat de organisatie en keuze van scholen voor een museumbezoek centraal. Musea kunnen hier de volgende lessen uit trekken: Wilt u meer schoolklassen ontvangen, stuur dan op inhoud en aantrekkelijkheid van het museale aanbod voor kinderen, waarbij aansluiting op het lesprogramma essentieel is. Staar je niet blind op het aanbieden van gratis toegang en/of georganiseerd busvervoer. Maak je aanbod bekend bij alle scholen in een straal van 20 km. Bekijk of er een culturele intermediaire organisatie in uw regio actief is (zie experiment 4)